God formiddag
Bor man på Sjælland-Falster er jernbanemuseet i Ängelholm faktisk indenfor rækkevidde i løbet af et par timer, København ca. 1 time. DET er da til at overse.
Museet var en del af det svenske jernbanemuseum, men er nu overgået kommunalt, hvilket er er en fordel med hensyn til åbningstider. Pas på med P-regler på P-pladsen overfor museet!!
Det er ikke særligt stort, men rummer faktisk svensk jernbanehistorie udmærket med plancher, billeder og modeller. Der er IKKE de ”store modeller” i 1:1 bortset fra ”the gate guardian”, en litra Da og indeni en lille damper. Yderligere er der et flot spor 1. En lille cafe samt bogudsalg udgør resten. I den bageste del af bygningskomplekset hører jernbanemuseet VIST NOK stadig til og der renoveres ”et og andet” bag de lukkede remiseporte.
Når besøget er overstået på en time eller to, kan man så køre til næste museum, nemlig på den gamle flyvestation F10 ved Ängelholm, ca. 15 minutters kørsel, følg skiltningen. Her er indrettet et flyvemuseum med næsten alle svensk producerede SAAB jagere og jagerbombere samt selvfølgelig motorer, sæder, uniformer, radarer. Her er også en lille cafe og udsalg, her med flymodeller, der normalt ikke kan købes i Danmark af svenske flytyper.
Så Ängelholm er absolut et besøg værd og endda tidsmæssigt overkommeligt og husk DK kronens værdi! Er der tid til overs og hvis man kører over broen, er der et meget stort indkøbscenter klods op af motorvejen lige før kontrollen til broen.
For ikke bilende kører Øresundstoget forbi Ängelholm og for privatfly en lille navigationstur over sundet og lande på den tidligere F10 hvor museet ligger.
Herunder tre billeder fra jernbanemuseet og et fra flymuseet.
Museet set fra P-pladsen overfor hovedsporene, der er en gangtunnel. Samme side4 som stationen.
SJ litra Da nr. 820 i originalbemaling
Udsnit af det store spor 1 anlæg (spor 1 er jo stort), 100 procent dejligt svensk miljø.
Flymuseet, her en J 22, den svenske ”folkejager” bygget under krigen. Denne er i ”running condition”
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Da jeg besøgte museet sidste gang i 2019, var litra Da udenfor blevet ommalet i en grøn farve og havde fået monteret nogle 1:1 Märklin koblinger og påmalet samme firmas logo på siden, som reklame for en relancering af den ældre udgave af firmaets Da loko (og har du penge så kan du få, men har du ingen, så må du gå!)