Godsbanen til Aarhus havn - Kattegat (Trafikpolitik)
Da Mols-Linjen lukkede de konventionelle færger Kalundborg - Aarhus transporterede de ca 240.000 lastbiler/løstrailere om året. Iøvrigt var tallet nogle år forinden over 300.000 enheder. Der var dengang et politisk ønske om at undersøge muligheden for at få en del af disse over på jernbane, og man kom ret hurtigt frem til, at potentialet for en jernbaneløsning ville være eet tog i timen hver vej mellem Høje Taastrup og Aarhus. Så kan man altid diskutere, hvor mange af disse, der reelt kunne realiseres - men ud fra en tilgang til markedspotentialet og kapaciteten på skinnerne, var det altså 2x24 tog man nåede frem til.
Det kan da ikke passe! Når talen går på en jernbaneforbindelse over Kattegat, bliver det påstået, at der ikke er et behov for godstog den vej.
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.