Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanen til Aarhus havn - Kattegat (Trafikpolitik)

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/3 2020, 18:27 (1715 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Da Mols-Linjen lukkede de konventionelle færger Kalundborg - Aarhus transporterede de ca 240.000 lastbiler/løstrailere om året. Iøvrigt var tallet nogle år forinden over 300.000 enheder. Der var dengang et politisk ønske om at undersøge muligheden for at få en del af disse over på jernbane, og man kom ret hurtigt frem til, at potentialet for en jernbaneløsning ville være eet tog i timen hver vej mellem Høje Taastrup og Aarhus. Så kan man altid diskutere, hvor mange af disse, der reelt kunne realiseres - men ud fra en tilgang til markedspotentialet og kapaciteten på skinnerne, var det altså 2x24 tog man nåede frem til.

Det kan da ikke passe! Når talen går på en jernbaneforbindelse over Kattegat, bliver det påstået, at der ikke er et behov for godstog den vej.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak