Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Affald på skinner (ønske om eget sidespor) (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/2 2020, 09:46 (1731 dage siden)

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....

DF og Enhedslisten - en ny alliance i dansk jernbanetransport? Interessant.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/2 2020, 10:00 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."


Nogen der ved, om affaldstransporterne til Aalborg Øst, er de samme, som vi havde fat i i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146569#p146569 ?

Er man begyndt at køre til Aalborg i stedet for København, eller kører man ligefrem til begge destinationer?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Jens N, Fredericia, 29/2 2020, 10:17 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....


Et interessant spørgsmål er hvem der skal betale for tilslutninger til kommunale sidespor. Kommunen eller virksomheden?

Hvem betaler ved anlæggelse af veje i erhvervsparker? Kommunen eller virksomheden?

Og i fald kommunen betaler, hvor store mængder gør sagen til en kommunal opgave?
Mit indtryk er at visse erhvervsparker anlagt på bar mark, er med en forventning om at virksomheder etablerer sig, men er der nogen garanti for at det sker, og at investeringen betaler sig?

Eller er det ganske enkelt en ‘service’ kommunen yder virksomheder, uanset asfalt eller skinner?

Mvh. Jens

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Pyloriis, 29/2 2020, 11:16 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."

Nogen der ved, om affaldstransporterne til Aalborg Øst, er de samme, som vi havde fat i i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146569#p146569 ?

Er man begyndt at køre til Aalborg i stedet for København, eller kører man ligefrem til begge destinationer?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Hvis man skal tro artiklen er der tsle om 10.000 tons affald or år. Og man påregner 400 tons pr levering. Det giver 25 tog pr år eller et hver 2. uge.
Det bliver et dyrt sidespor!

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Rail, 29/2 2020, 11:27 (1731 dage siden) @ Pyloriis

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."

Nogen der ved, om affaldstransporterne til Aalborg Øst, er de samme, som vi havde fat i i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146569#p146569 ?

Er man begyndt at køre til Aalborg i stedet for København, eller kører man ligefrem til begge destinationer?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hvis man skal tro artiklen er der tsle om 10.000 tons affald or år. Og man påregner 400 tons pr levering. Det giver 25 tog pr år eller et hver 2. uge.
Det bliver et dyrt sidespor!

Hvis Reno-Nord spare omlastningen af 10.000 tons fra tog til lastbil, så kan den besparelse nok godt finansiere noget af det sidespor.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Pyloriis, 29/2 2020, 11:36 (1731 dage siden) @ Rail

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."

Nogen der ved, om affaldstransporterne til Aalborg Øst, er de samme, som vi havde fat i i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146569#p146569 ?

Er man begyndt at køre til Aalborg i stedet for København, eller kører man ligefrem til begge destinationer?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hvis man skal tro artiklen er der tsle om 10.000 tons affald or år. Og man påregner 400 tons pr levering. Det giver 25 tog pr år eller et hver 2. uge.
Det bliver et dyrt sidespor!


Hvis Reno-Nord spare omlastningen af 10.000 tons fra tog til lastbil, så kan den besparelse nok godt finansiere noget af det sidespor.

Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?
Helt billigt bliver det ikke.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af kme, 29/2 2020, 13:41 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af[/i]."

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....

Ideen med at importere affald som brændsel til fjernvarme er ikke ny. For ca. 10 år siden var der seriøse planer om at sejle britisk affald til enten Aalborg eller Aarhus (jeg husker ikke hvem). Det blev aldrig til noget, men problematikken er vel den samme: hvem betaler for faciliteterne? Kommunen har en interesse i arbejdspladser og billig fjernvarme for at gøre kommunen attraktiv. Men fjernvarmeværket er formodentligt privat, så de skal jo også spytte i kassen.

Min mavefornemmelse siger at en kommune af Aalborgs størrelse er godt tjent med med en investering på nogle millioner for et antal arbejdspladser de næste 50 år som skinnerne holder. Det er jo ikke kun direkte direkte arbejdspladser, men også afledte - konen går i Brugsen og til damefrisør, der får omsætning.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Frank Poulsen, 29/2 2020, 14:16 (1731 dage siden) @ Pyloriis


Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?
Helt billigt bliver det ikke.

Nu er det jo netop IKKE på et hovedspor... Men på i forvejen et sidespor ud til havnen... Så det vil formentlig næsten bare være et håndbetjent sporskifte antager jeg. Så dyrt er de forhåbentlig heller ikke endda!

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af krabsen, 29/2 2020, 15:01 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Hvis man skal tro artiklen er der tsle om 10.000 tons affald or år. Og man påregner 400 tons pr levering. Det giver 25 tog pr år eller et hver 2. uge.
Det bliver et dyrt sidespor!


Hvis Reno-Nord spare omlastningen af 10.000 tons fra tog til lastbil, så kan den besparelse nok godt finansiere noget af det sidespor.


Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?

Prøv nu bare for een gangs skyld at løfte hovedet fra smartphonen og se på fakta - herunder et kort - før du udtaler dig.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af krabsen, 29/2 2020, 15:06 (1731 dage siden) @ Jens N

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....

Et interessant spørgsmål er hvem der skal betale for tilslutninger til kommunale sidespor. Kommunen eller virksomheden?

..som er en kommunal virksomhed.. ;-)

Hvem betaler ved anlæggelse af veje i erhvervsparker? Kommunen eller virksomheden?

Og i fald kommunen betaler, hvor store mængder gør sagen til en kommunal opgave?

at der er tale om et kommunalt ejet forbrændingsanlæg, et kommunalt ejet jernbanespor og kommunalt anlagt havn?

Mit indtryk er at visse erhvervsparker anlagt på bar mark, er med en forventning om at virksomheder etablerer sig, men er der nogen garanti for at det sker, og at investeringen betaler sig?

Nu er der tale om leverancer til et allerede eksisterende forbrændingsanlæg - i et i øvrigt veludbygget industriområde.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Lars, 29/2 2020, 16:13 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen


Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?
Helt billigt bliver det ikke.


Nu er det jo netop IKKE på et hovedspor... Men på i forvejen et sidespor ud til havnen... Så det vil formentlig næsten bare være et håndbetjent sporskifte antager jeg. Så dyrt er de forhåbentlig heller ikke endda!

Kører der overhovedet andet på sporet?

Ellers kan de jo bare bruge sporet, som det er.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af krabsen, 29/2 2020, 16:36 (1731 dage siden) @ Lars


Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?
Helt billigt bliver det ikke.


Nu er det jo netop IKKE på et hovedspor... Men på i forvejen et sidespor ud til havnen... Så det vil formentlig næsten bare være et håndbetjent sporskifte antager jeg. Så dyrt er de forhåbentlig heller ikke endda!


Kører der overhovedet andet på sporet?

Ja.

Avatar

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/2 2020, 17:17 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses)


Sporet mellem Aalborg og Aalborg Øst ejes af Aalborg Havn, der ejes 100% af Aalborg Kommune. Reno-Nord ejes af Aalborg Kommune og fire andre mindre kommuner.

Så hvis man vil, er det bare at komme i gang, og det må kunne gøres billigt, hvis man får alle mulige andre end Banedanmark til at projektere og udføre arbejdet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Niels Bak, 29/2 2020, 18:10 (1731 dage siden) @ krabsen

I citatet fra artiklen højere oppe i tråden ser det faktisk ud som om virksomheden blot vil lave anlæg til at losse toget direkte fra sporet, uden sidespor.
Det kan meget vel være en unøjagtighed i enten rapporteringen eller i kommunikationen fra virksomheden, men det kan jo også være, at virksomheden mener, at der er tid nok til at losse toget i de tidsrum, hvor der ikke er anden trafik til østhavnen.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Niels Bak, 29/2 2020, 18:15 (1731 dage siden) @ krabsen

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....

Et interessant spørgsmål er hvem der skal betale for tilslutninger til kommunale sidespor. Kommunen eller virksomheden?


..som er en kommunal virksomhed.. ;-)

Hvem betaler ved anlæggelse af veje i erhvervsparker? Kommunen eller virksomheden?

Og i fald kommunen betaler, hvor store mængder gør sagen til en kommunal opgave?


at der er tale om et kommunalt ejet forbrændingsanlæg, et kommunalt ejet jernbanespor og kommunalt anlagt havn?

Mit indtryk er at visse erhvervsparker anlagt på bar mark, er med en forventning om at virksomheder etablerer sig, men er der nogen garanti for at det sker, og at investeringen betaler sig?


Nu er der tale om leverancer til et allerede eksisterende forbrændingsanlæg - i et i øvrigt veludbygget industriområde.

Der er faktisk - også forvaltningsretsligt - forskel på om det er kommunens kasse, altså skatteborgerne direkte, eller en kommunalt ejet virksomhed, altså i dette tilfælde virksomhedens drift, som betaler. I sidste tilfælde vil importen af affald fra Italien formentlig skulle kunne forrente sidesporet, eller hvad der nu skal til, da det næppe er noget, man vil kunne pålægge selskabets kunder, dvs. prisen for renovation i Nordjylland.

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af William Skov ⌂, 29/2 2020, 18:46 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Hvad koster et sporskift idag? 1 mio kr. ?
Så skal det vel overvåges hvis det er på et hovedspor?
Helt billigt bliver det ikke.

Et tal kan være 650.000 kr for et håndbetjent sporskifte.
Kilde CFL.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af ivar, 29/2 2020, 19:54 (1731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af ivar, 29/2 2020, 20:10

Hvorfor den fortolkning om eget sidespor - skulle der et eller andet ud mellem sidebenene?
Hvis skidtet kommer i containere, kræver det vel kun kørefast beglægning langs sporet, nogle containertrailere, en truckmaster og løftegrej af en eller anden art.
Det er vel havnen selv, der styrer trafikken, så mon ikke det kan tilrettelægges sådan, at det ikke kommer i karambolage med LFBs eksprestog.

mvh
-ivar

Affald på skinner (ønske om eget sidespor)

af Pyloriis, 11/3 2020, 13:39 (1720 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).

Vi befinder os her:

[image]

Citat fra nordjyske.dk:

"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.

- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).

I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."

Tror vi så på, at det bliver til noget? Tja, rådmanden på området er fra enhedslisten, og de kan jo (også) godt lide at bruge skatteydernes penge. Så måske.....

DF og Enhedslisten - en ny alliance i dansk jernbanetransport? Interessant.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Måske denne tanke er en død sild?

https://pro.ing.dk/wastetech/artikel/klimapartnerskab-foreslaar-radikale-aendringer-sto...
"Regeringen overvejer stop for import af affald til forbrænding
Når regeringen skal forhandle den kommende klimahandlingsplan, så bliver affaldssektoren det første emne på dagsordenen. Derfor blev anbefalingerne taget imod af de to ovennævnte ministre, der var tilstede og også kommenterede kort på anbefalingerne ved pressemødet.

Klimaminister Dan Jørgensen lagde vægt på, at regeringen vil gå »udogmatisk« til værks, når den overvejer hvordan affaldssektoren reguleres. Det kan blandt andet betyde et stop for import af affald til forbrænding – en tendens der har været stigende de sidste år. I 2019 blev der importeret over 357.000 tons affald til forbrænding i Danmark.

»På et helt overordnet plan må det være åbenlyst for de fleste, at det ikke går an, at vi ligger dårligst på affaldsstatistikkerne i Europa og OECD, når vi gerne vil være et foregangsland,« sagde Dan Jørgensen"

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak