IC3er på privatbanerne (Generelt)
Hvor mange af de danske privatbaner har haft besøg af IC3 togsæt i gennem tiderne.
Hvor mange af de danske privatbaner har haft besøg af IC3 togsæt i gennem tiderne.
Hej
Lollandsbanen var nok den første, om der er andre privatbaner der har haft besøg af IC/3 ved jeg ikke, allerede i 1989 var jeg med på en intro tur fra København til Maribo, og en tur med damp til Bandholm og retur.
Vh
Bent Larsen
Hvor mange af de danske privatbaner har haft besøg af IC3 togsæt i gennem tiderne.
Østbanen havde besøg af et IC3-tog i starten af 1990erne, da det blev navngivet. Jeg mener det var Ivar Huitfeldt, der fik sit navn i Køge, og derefter trillede en tur på Østbanen.
Lars Kruse blev navngivet i Skagen. Der var også en i Hirtshals.
mvh
-ivar
Jeg syntes det forekommer at Skagensbanen nogle simre havde besøg af et plantog nogle gange?
Simon
Hedehusene
5052 Stygge Krumpen var svjh i Mariager ved navngivningen. Om privatbaner også omfatter MHVJ må være et definitionsspørgsmål.
Jeg syntes det forekommer at Skagensbanen nogle simre havde besøg af et plantog nogle gange?
Simon
Hedehusene
Ja, senest i 2013.
ICL 56 Skagen-Købenshavns Lufthavn - 7/7 2013
--
Mvh Anders
Hvor mange af de danske privatbaner har haft besøg af IC3 togsæt i gennem tiderne.
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Om IC3 dåben i Køge og "jomfrurejsen" på Østbanen, se (med foto): https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=2335 .
M.v.h.
Niels
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Jeg ville gætte på Grindsted, Grenå, Nymindegab, Oksbøllejeren og Thyborøn.
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Jeg ville gætte på Grindsted, Grenå, Nymindegab, Oksbøllejeren og Thyborøn.
Vedr. IC3 i Nymindegab, se (med fotos): https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=33829 .
Vedr. IC3 i Grenaa, se: https://arkiv.dk/soeg?searchstring=IC3+Grenaa .
M.v.h.
Niels
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Jeg ville gætte på Grindsted, Grenå, Nymindegab, Oksbøllejeren og Thyborøn.
Vedr. IC3 i Nymindegab, se (med fotos): https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=33829 .
Vedr. IC3 i Grenaa, se: https://arkiv.dk/soeg?searchstring=IC3+Grenaa .
M.v.h.
Niels
Der har også været IC3 i Grenå når der har været mangel på Desiro og/eller MR.
--
Mvh Anders
Udover den af Niels nævnte kørsel til Nymindegab med to togsæt, havde Vestbanen allerede i 1990 besøg af togsæt 13,
idet banen i.f.m. markering af afslutningen af sporombygningen 1985 - 1989, havde indlejet et IC 3 togsæt, der kørte som særtog for indbudte gæster og personale,
en tur til Nr. Nebel og retur.
Året efter var der navngivning af Varde´s IC 3´er - togsæt 41 - og her kørtes der to ture til Nr. Nebel, først for indbudte gæster og efterfølgende for øvrige interesserede, - toget var "udsolgt".
Mvh.
Poul.
Tølløsebanen?
Tølløsebanen?
Ja da, det var der en hel tråd om *her*.
PS: Alle navngivningerne kan findes her: https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=5 .
M.v.h.
Niels
At en skattet - senere - privatbanemand deltog her, tæller vel også med:
Kolding Station. Fra venstre: Borgmester Per Bødker Andersen, Kolding. Direktør Hans Winther, DSB København Regionschef Ove Nygaard, DSB Fredericia, Stationschef Arne Jensen, DSB Kolding. Det IC3 (MF) togsæt, som de står ved, er MF 5048. Dateringsnote: 4. april 1992. Fotograf: A. Kernwein. Arkiv: Kolding Stadsarkiv - Nummer: B32819.
Bedste hilsener, ikke mindst til kollega Ove
Niels
Hvor mange af de danske privatbaner har haft besøg af IC3 togsæt i gennem tiderne.
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Gribskovbanen?
--
Venligst
Michael Deichmann
Vestbanen, og et par dage helt til Nymindegab.
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
MF 5014 er navngivet Herluf Trolle i Helsingør 28/4 1990, men om den har været på tur på HHGB ved jeg ikke.
Men MF 5022 har været i Hellebæk ved en anden lejlighed.
--
Venlig hilsen
Morten Beck
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
--
Venligst
Michael Deichmann
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Såså Michael, kan en IC2 på LNJ ikke trøste dig?
HFHJs IC2 togsæt MF 1044 - FS 1144 blev på NJS' sommerudflugt 1997 præsenteret på NærumBanen, Nærum 30.08.1997 (nm).
M.v.h.
Niels
....men i Hillerød (sæt 42) og tilmed navngivet Peder Nordsten. Togsættet nåede formentlig ikke ud på "Nordstensbanen" til fordums Hillerød Lokal, for den var vel pillet op på det tidspunkt (?).
--
ئۇلغىك
Jeg har forgæves søgt et foto fra navngivningen i Hirtshals.
Er der nogen der har et bud?
Mvh Børge
....men i Hillerød (sæt 42) og tilmed navngivet Peder Nordsten. Togsættet nåede formentlig ikke ud på "Nordstensbanen" til fordums Hillerød Lokal, for den var vel pillet op på det tidspunkt (?).
Næ, for turen (eller turene?) gik ad HFHJ mod Gørløse....jeg ved faktisk ikke hvor toget vendte, men jeg tvivler på Frederiksværk.
Hvis Kustpilen kan komme i betragtning, så har den været på Odderbanen (HHJ)
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Jeg mener at have hørt at den IC3, der kørte til Hellebæk, ikke kunne køre via havnebanen og dermed Værftskurven i Helsingør, så derfor må den jo have været på Gribskovbanen også?
--
Christian Brun
I en periode i starten af 90'erne kørte der et morgentog fra Nakskov til København dagligt med ankomst inden kl 9 (måske tidligere), og selvfølgelig kaldet "københavneren", og dette blev kørt af IC3.
Og vi er flere som håber på at den forbindelse bliver genoprettet når IC3 bliver afløst af nye elektriske tog.
I en periode i starten af 90'erne kørte der et morgentog fra Nakskov til København dagligt med ankomst inden kl 9 (måske tidligere), og selvfølgelig kaldet "københavneren", og dette blev kørt af IC3.
Og vi er flere som håber på at den forbindelse bliver genoprettet når IC3 bliver afløst af nye elektriske tog.
Skal strækningen til Nakskov elektrificeres?
Mvh. Jens
Giver rigtig god mening i mit hovedet..
Starter som 1 sæt som bliver flere som det kommer frem.
I en periode i starten af 90'erne kørte der et morgentog fra Nakskov til København dagligt med ankomst inden kl 9 (måske tidligere), og selvfølgelig kaldet "københavneren", og dette blev kørt af IC3.
Og vi er flere som håber på at den forbindelse bliver genoprettet når IC3 bliver afløst af nye elektriske tog.
Skal strækningen til Nakskov elektrificeres?
Mvh. Jens
Så længe der højst kører 2 tog pr time i hver retning det meste af ugen og ingen godstog, så tvivler jeg kraftigt på at strækningen fra Nakskov til Nykøbing F bliver elektrificeret.
Indtil videre bliver det nok stadig de gamle IC2 (MF/FS) og andre dieseldrevne tog, og derefter enten batteritog eller brinttog. I øvrigt vil jeg gerne bemærke at IC2 måske nok er lidt over 22 år gamle (de blev sat i drift i efteråret 1997), men de kører og holder sig stadig rigtig godt, og udrangering kommer næppe på tale før 2025.
Spørgsmålet kunne vendes om. Er der overhovedet nogle steder i Danmark med spor, hvor IC3 ikke har været på besøg på et eller andet tidspunkt.
Jeg ville gætte på Grindsted, Grenå, Nymindegab, Oksbøllejeren og Thyborøn.
- Thyborøn -
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Jeg mener at have hørt at den IC3, der kørte til Hellebæk, ikke kunne køre via havnebanen og dermed Værftskurven i Helsingør, så derfor må den jo have været på Gribskovbanen også?
Til og fra HHGB. Mangler desværre TA for HHGB.
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Til og fra GDS.
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Såså Michael, kan en IC2 på LNJ ikke trøste dig?
HFHJs IC2 togsæt MF 1044 - FS 1144 blev på NJS' sommerudflugt 1997 præsenteret på NærumBanen, Nærum 30.08.1997 (nm).
Jo tak, Niels, men IC2'erne tog de også fra os! Men LINT'erne er da fine nok til vores små fine baner (der er lige kommet nye skinner mellem Helsinge og Tisvilde). Nu bli'r de sgu nok misundelige på Stevns!
--
Venligst
Michael Deichmann
....men i Hillerød (sæt 42) og tilmed navngivet Peder Nordsten. Togsættet nåede formentlig ikke ud på "Nordstensbanen" til fordums Hillerød Lokal, for den var vel pillet op på det tidspunkt (?).
Næ, for turen (eller turene?) gik ad HFHJ mod Gørløse....jeg ved faktisk ikke hvor toget vendte, men jeg tvivler på Frederiksværk.
Uhhh, så de har været på HFHJ!
--
Venligst
Michael Deichmann
Der har været en IC3 i Hellebæk på HHGB.
..men aldrig på Gribskovbanen eller HFHJ for den sags skyld?
(IGEN er Nordsjælland blevet forfordelt!!! - Duk og væk!)
Til og fra GDS.
Tak Ole! Jeg er imponeret over at du sådan lige kan hive sådan en anmeldelse frem. Det siger lidt om systematik i dit arkiv!
Men hvad skulle den så på GDS? For så vidt jeg kan se er der ikke nogen store danskere fra Gribskov der har fundet nåde for et navn på en IC3 stamme med medfølgende navngivning i Helsinge, Græsted, Gilleleje eller Tisvilde.
--
Venligst
Michael Deichmann
Hej.
En lille video fra Korsbæk med IC3 tog på besøg kan ses på dette Link på Youtube
Så Hillerød - Korsbæk (Skævinge) har været besøgt
Skovsgaard
Tak for jeres svar og ikke mindst billeder, ser der åbenbart har været IC3 tog på Lemvigbanen. Nogen der har fotos af det.....
Jeg mener at have hørt at den IC3, der kørte til Hellebæk, ikke kunne køre via havnebanen og dermed Værftskurven i Helsingør,
PS
Arh. Det var der jeg havde set det, kunne ikke huske om det var almindeligt billede eller film. Men vidste at der havde været en IC3 i Skævinge.
--
Venlig hilsen
Morten Beck
Fotos er fra 11. juli 1991, hvor man fejrede Hornbæk-Gillelejestrækningens 75-års jubilæum.
IC3 var indsat i ordinært løb, så den har givetvis kørt til og fra Helsingør station.
Samme dag var der veterantogskørsel, så det var en intensiv drift som på hverdage, hvor HHGB på den tid havde 20 minutters-drift i myldretiden - ihvertfald mellem Helsingør og Hornbæk.
Har jeg overset noget i denne tråd, eller mangler vi stadig OHJ?
Har jeg overset noget i denne tråd, eller mangler vi stadig OHJ?
MF til og fra Nykøbing Sjælland 29.08.1998 jf. TA 300.
IC3 på HHGB kan du se i denne video =)
https://www.youtube.com/watch?v=xokA5asH51U
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard