Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere til "nummermænnerne".

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2011, 08:27 (4965 dage siden)

.

Apropos København Slangerup Banen - KSB.

DMJK´s fhv. formand P.E. Clausen tog d. 22. maj 1954 et foto på Slangerup station af en DSB-personvogn CUP 4181,

[image]

men ser vi Tommys vognfortegnelse, så står der således om vognen:

"DSB CUP 4181 -- CUP 4181 -- SFJ -- 1920 -- Overtaget 1949 fra SFJ AB 15. Omb. 1951 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten. Udr. 1954." (i overskriften er vognen betegnet som "CUP 4181 (I)"

Hvem ved noget om den her afbillede CUP 4181 (II ???), der jo ikke (endnu) ser særlig ombygget ud og ej heller ser udrangeret ud.

Som det fremgår af nedennævnte "underside" (der ikke er færdigredigeret), er der også andre tvivlsomme punkter, som "nummermænnerne" da også gerne må kommentere.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk.linux19.unoeuro-server.com/index.php?page=ksb---rullende-materiel

Mere til "nummermænnerne".

af Peter Roland Hansen, 22/4 2011, 08:43 (4965 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vognen på billedet er ikke en KSB vogn men en SFJ vogn som jeg ser det, og billedet er formentlig taget på "Kirkegården" i Skanderborg.
De træbeklædte vogne som KSB havde kom oprindelig fra TKVJ og havde mindre vinduer og ordinære Scandia akselkasser .

Mere til "nummermænnerne".

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2011, 09:14 (4965 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Vognen på billedet er ikke en KSB vogn men en SFJ vogn som jeg ser det, og billedet er formentlig taget på "Kirkegården" i Skanderborg.
De træbeklædte vogne som KSB havde kom oprindelig fra TKVJ og havde mindre vinduer og ordinære Scandia akselkasser .

------

Ja, --det gjorde de jo (kom fra TKVJ), men da billederne fra KSB-nedlæggelsen og dette tilsyneladende ligger (lå) i samme negativ-nummerrække, kunne de stamme fra samme sted, men hvis ikke dette (det viste) foto ligger "midt i" negativnummerrækken, kan det jo sagtens stamme fra et andet sted.

I det mindste nævnes CUP 4181 (I) ombygget og siden udrangeret i 1954. Den viste vogn ser ikke ret ombygget ud ! ! !

Omvendt kunne fraviger det omgivende "landskab" / bevoksningen vel ikke så meget fra de øvrige fotos ???


Lad os se /høre, om der er andre bud ! ! !

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk.linux19.unoeuro-server.com/index.php?page=ksb---rullende-materiel

Mere til "nummermænnerne".

af Peter Roland Hansen, 22/4 2011, 09:29 (4965 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen

De træbeklædte vogne som KSB ejede var nedenstående


C 5 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 23. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4653.
C 10 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 24. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4654.
C 15 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 25. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4655.

Jeg er ret sikker at vognen på billedet er fra SFB og stedet er Skanderborg, bl.a forde der er udrangeret damplokomotiv i baggrunden og ambulancevognen næppe ville være at finde i Slangerup. Skråningen i baggrunden kunne også indikere Skanderborg

Mere til "nummermænnerne".

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2011, 10:14 (4965 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej igen

De træbeklædte vogne som KSB ejede var nedenstående


C 5 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 23. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4653.
C 10 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 24. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4654.
C 15 Scandia 1916 Købt 1934 for 7.000,- kr. fra TKVJ C 25. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarme. Elektrisk varmeanlæg (1939). Wc. 1948 til DSB CYP 4655.

Jeg er ret sikker at vognen på billedet er fra SFB og stedet er Skanderborg, bl.a forde der er udrangeret damplokomotiv i baggrunden og ambulancevognen næppe ville være at finde i Slangerup. Skråningen i baggrunden kunne også indikere Skanderborg


Hej Peter.

Tak for dine "indspark".

Ja, --det har Du sikkert HELT RET i. Jeg så godt den smule damploko, der skjuler sig til venstre for vognen og undrede mig, men -det må jeg erkende- jeg havde slet ikke Skanderborg i tankerne. Der var også lidt skråning i Slangerup, så på det punkt kunne det godt have passet.

Jeg sletter billedet i KSB-sammenhæng, men tilbage bliver så --af hensyn til Tommy-- hvilken vogn er det så !!!


------------


Og så er der lige de to andre -måske flere-- unøjagtighed´er.

F. eks. denne: [image]
Står der: "4500" - "4599"(det sandsynligste) eller "4600" (som det også omtales i en bog).


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk.linux19.unoeuro-server.com/index.php?page=ksb---rullende-materiel

PS. Blandt PEC´s fotos fra de dage lå også disse to, som så også må stamme fra Skanderborg, maj 1954.

[image]
Ambulancevogn 4,
og
[image]
Redningsvogn 11.

Her synes det også tydeligt, at der er flere spor end i Slangerup.

Avatar

Mere til "nummermænnerne".

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/4 2011, 09:59 (4965 dage siden) @ Erik V. Pedersen

DMJK´s fhv. formand P.E. Clausen tog d. 22. maj 1954 et foto på Slangerup station af en DSB-personvogn CUP 4181,

Her er to linier fra DMJK´s fotoarkivliste over billeder fra P.E.Clausen:

ID regnumm litra nummer tidspunkt sted bemærkning
200 .403-C DSB CUP 4181 1951.09 ?
201 1039-A4 DSB CUP 4181 1954.05 Skanderborg (A114F007)

Mon ikke det er et af disse billeder?
Mht. ombygning til værkstedsvogn er det ikke sikkert, at ombygningen blev udført i praksis; især fordi der ikke er et tilhørende vognnummer. Oplysningen stammer fra DSB´s kvartalvise tillæg til driftsmaterielfortegnelsen.

--
[image]

Mere til "nummermænnerne".

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2011, 10:17 (4965 dage siden) @ Tommy Nilsson

DMJK´s fhv. formand P.E. Clausen tog d. 22. maj 1954 et foto på Slangerup station af en DSB-personvogn CUP 4181,


Her er to linier fra DMJK´s fotoarkivliste over billeder fra P.E.Clausen:

ID regnumm litra nummer tidspunkt sted bemærkning
200 .403-C DSB CUP 4181 1951.09 ?
201 1039-A4 DSB CUP 4181 1954.05 Skanderborg (A114F007)

Mon ikke det er et af disse billeder?
Mht. ombygning til værkstedsvogn er det ikke sikkert, at ombygningen blev udført i praksis; især fordi der ikke er et tilhørende vognnummer. Oplysningen stammer fra DSB´s kvartalvise tillæg til driftsmaterielfortegnelsen.

Hej Tommy.

Det er uden tvivl A 114 F 007.

Erik V.
http://evp.dk.linux19.unoeuro-server.com/index.php?page=ksb---rullende-materiel

Mere til "nummermænnerne".

af OJK37, 26/4 2011, 07:57 (4961 dage siden) @ Winther

Når der nu har sneget sig en sydfynsk vogn ind – godt nok ved en fejl - under KSB, ja, så kom jeg i tanke om en anden sydfyner, som jeg i mange år har undret mig over!
Det drejer sig om CUMP 4261 (ex. ONFJ CB 83) og muligvis også CUMP 4262 og 4263 (ex. SFB CB 84-85). I DSB DRM er den vist med 7 vinduer i sidegangssiden, de ”yderste” smalle. På billeder af vognen, bl.a. i Lars Viinholt-Nielsen’s bøger om ONFJ (s. 54) og SFJ 125 år (s. 49) mangler yderste smalle i højre side. Billederne lyver ikke, men er DSB’s tegner så helt galt på den eller????
Ole-Jørn
[image]

Avatar

Mere til "nummermænnerne".

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/4 2011, 08:09 (4961 dage siden) @ OJK37

men er DSB’s tegner så helt galt på den eller????

Tegneren er i hvert fald galt på den for så vidt angår højden. Det må da have udløst mere end én UT;-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Mere til "nummermænnerne".

af UTJ, 26/4 2011, 08:14 (4961 dage siden) @ OJK37

Når der nu har sneget sig en sydfynsk vogn ind – godt nok ved en fejl - under KSB, ja, så kom jeg i tanke om en anden sydfyner, som jeg i mange år har undret mig over!
Det drejer sig om CUMP 4261 (ex. ONFJ CB 83) og muligvis også CUMP 4262 og 4263 (ex. SFB CB 84-85). I DSB DRM er den vist med 7 vinduer i sidegangssiden, de ”yderste” smalle. På billeder af vognen, bl.a. i Lars Viinholt-Nielsen’s bøger om ONFJ (s. 54) og SFJ 125 år (s. 49) mangler yderste smalle i højre side. Billederne lyver ikke, men er DSB’s tegner så helt galt på den eller????
Ole-Jørn
[image]

DSB har aftegnet SFJ's skitser af personvognene fra nogle plancher i det overtagne SFJ-arkiv. CUMP'erne manglede det ene vindue i sidegangssiden, men mangler lige at kigge efter om det også er oprindeligt eller er et senere påfund i forbindelse med indbygningen af kakkelovnsvandvarmeanlægget. CUMP'erne har i øvrigt en masse tilfælles med AB 15, alias CUP 4181, de det var 2. kl. udgaven af CUMP-typen. AB 15 fik dog ikke teakbeklædning og kørte i de sidste år af SFJ-tiden rundt malet i stedet for. AB 15 og OKMJ A 10/11 deler i øvrigt konstruktionstegninger, for de er bygget over samme læst (dog fangede Scandia vist ikke helt ideen med den helt vandrette tagkant på udhænget i gavlen over endeperronerne.

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak