Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?) (Jernbanen i dag)
Når man roder lidt på internettet er der ingen tvivl om at både Talgo og Siemens har togsæt – eller togsæt på vej med 230 km/t.Se bare her:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956Siemens har jo allerede produceret ÖBBs Railjet der også kører med styrevogn til 230 km/t. Og Siemens skal i gang med ÖBBs Nightjet med styrevogn (til 200 km/t ??).
Men både Talgo og Siemens har tilsyneladende travlt med at levere ovenstående ordrer fra 2022 og frem. Så hvornår bliver der plads til DSB kommende ordre der skal køre i sandviwch mellem to Vectron lokomitiver?
Hverken SIemens eller Talgo har lige nu TSI2017 godkendte personvogne (nok ikke engang TSI 2014, der er stort set identisk med 2017). Så nye vogne til DSB skal godkendes "fra bunden". Imidlertid bestiller DSB kun mellemvogne, hvilket begge leverandørers ordre til ÖBB og DB indeholder. Det er forventningen af mellemvognene homologeres først, og dermed kan produceres og sættes i drift hos DSB forholdvist enkelt.
DSB har (tidligere) i udbuddet om Nye Vogne haft tekniske specifikationer med, der er "planket" fra ÖBB og DBs udbud, hvorfor det har været ret tydeligt, at man gik efter "mellemvogne", der må forventes at blive homologeret efter TSI reglerne hurtigt i kraft af andre ordrer. Både Siemens, Talgo, Bombardier og CAF har "mellemvogne" der leveres i de kommende år efter de nye TSI regler.
opstart af trafikken til Hamburg med Nye Vogne hænger forhåbentlig sammen med de ekstra Vectroner man har bestilt, der må formodes at blive leveret omkring K22s ikrafttræden.
Lasse