Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?) (Jernbanen i dag)
Tak for de mange indlæg på dette indlæg: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=148783
Men som overskriften antyder ønskede jeg et konkret svar – eller så konkret som svar som muligt – hvorfor Eisenbahn-Revue International skriver at DSB at disse ”sandwich-tog” først skal køre fra 2024.
Der har været mange indlæg. Men det har mest været en diskussion og prisen på styrevogne, omløb i Hamborg og København og meget andet der ikke lige svarer på det oprindelige spørgsmål: Hvornår sker det?
Når man roder lidt på internettet er der ingen tvivl om at både Talgo og Siemens har togsæt – eller togsæt på vej med 230 km/t.Se bare her:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956
Siemens har jo allerede produceret ÖBBs Railjet der også kører med styrevogn til 230 km/t. Og Siemens skal i gang med ÖBBs Nightjet med styrevogn (til 200 km/t ??).
Men både Talgo og Siemens har tilsyneladende travlt med at levere ovenstående ordrer fra 2022 og frem. Så hvornår bliver der plads til DSB kommende ordre der skal køre i sandviwch mellem to Vectron lokomitiver?
Det er det store spørgsmål og det er måske derfor at Eisenbahn-Revue International skriver som de skriver.
Mvh
XAL Olesen