Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2011, 09:57 (4977 dage siden)

Der er (som måske bekendt) 29.01.2009 indgået en aftale om Grøn Transportpolitik. Med udgangspunkt i aftalen er der udarbejdet et kommissorium for trafikanalyser i bl.a. Østjylland.

Link til kommissoriet her:

http://www.trm.dk/da/publikationer/2009/grønt+lys+for+trafikanalyser+i+østjylland+og+ho...

Det interessante, synes jeg, er kommissoriets angivelse af, at en hurtigere linieføring over bl.a. strækningen "Århus-Galten-Silkeborg" skal analyseres. For ikke lokalkendte: Galten ligger "langt" fra den eksisterende jernbane Aarhus-Skanderborg-Ry-Silkeborg og angivelsen "Galten" indikerer, at det er en helt ny linieføring, der skal analyseres (sandsynligvis (mit gæt) mellem Brabrand på strækningen Aarhus-Hinnerup og Resenbro på den nedlagte strækning Silkeborg-Laurbjerg).

Det fremgår, at der skal delrapporteres for forligspartierne i efteråret 2011, men at der i øvrigt årligt forud herfor skal afholdes "statuskonferencer".

Jeg har ledt lidt efter informationer fra disse "statuskonferencer", men har ikke kunnet finde udmeldinger, pressemeddelelser eller andet officielt. Så vidt jeg kan sé, har der indtil nu været afholdt én statuskonference (12.04.2010), hvor pressen også var inviteret og ét af dagsordenspunkterne var det interessante emne "Hvad er idéen med en Baneplan for Jylland? (v/ direktør Carsten Falk Hansen, Trafikstyrelsen)". Jeg har spurgt Transportministeriet efter informationer, men har aldrig fået et svar. For god ordens skyld anføres, at jeg dog aldrig har rykket for svar. Ikke at jeg forventer, at de vil fortælle mig noget, inden forligskredsen har fået delrapporteringen; men det kunne de jo så blot meddele mig. Jeg synes, at jeg har gennemtrawlet både Transportministeriets, Trafikstyrelsens og Banedanmarks hjemmesider grundigt - men altså uden resultat.

Så derfor:

Har jeg overset nogle "udslip" - officielle eller uofficielle? Jeg synes jo, at det er interessant, at man i øjeblikket er ved at analysere en måske ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.

Jeg har just sendt en mail til Trafikstyrelsen og forespurgt om mulighed for at få en kopi af direktørens indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2011, 11:38 (4977 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Du har vel fundet dette link: http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/konference+om+fremtidens+transportinfrastruktur/ ?

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Tak! Jeg havde gennemgået alle "Nyheder" men "selvfølgelig" ikke "Publikationer". Så det bekræfter mig endnu engang i det som Ove siger, at du siger: "Stor harddisk, langsomt styresystem". Det passer vist efterhånden på mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2011, 11:54 (4977 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Du har vel fundet dette link: http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/konference+om+fremtidens+transportinfrastruktur/ ?

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Endnu engang tak. Jeg har læst materialet fra Trafikstyrelsens direktørs indlæg og må konstatere, at det nok er for tidligt at begynde at opkøbe byggegrunde i spekulationsøjemed i Resenbro;-). Men det er da tilfredsstillende at se, at strækningen Brabrand-Resenbro (stadig kun mit gæt) stadig "er med".

Spøjst at se, at strækningen nu figurerer som "letbane". Det bliver de nok ikke så glade for i Herning, for så skal de jo til at skifte "tog" i Silkeborg - medmindre de stadig skal omvejen ad Ry-Skanderborg.

Endelig er det spøjst at sidde og kigge på et kort over Silkeborg: Jeg kan ikke se, at banen kan "komme ind" til Silkeborg uden at bruge den gamle trace gennem Resenbro. Medmindre man virkelig vil svine med pengene.

Nå, det skulle nødigt udvikle sig til en "hvis og hvis og hvis"-debat med mig selv. Det var jo hårde facts jeg var på jagt efter.

Med venlig hilsen - og endnu engang tak

Thomas Boberg Nielsen

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/4 2011, 14:26 (4977 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er et spændende projekt som der også har været snakket om her i lokalområdet.

Foreløbig går snakken mere på Århus. Og så kan det jo være at der mange år ude i fremtiden, bliver bygget noget mere ud.

Men jeg tror ikke på at det bliver i mit arbejdsliv, at der kommer en letbane fra Silkeborg til Århus.

Mvh
Claus

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Svend, 18/4 2011, 15:56 (4977 dage siden) @ Claus E. Hansen

Men jeg tror ikke på at det bliver i mit arbejdsliv, at der kommer en letbane fra Silkeborg til Århus.

Letbaneselskabet vil sikkert gerne have en letbane fra Århus til Silkeborg, der på bedste privatbanemaner snor sig gennem landskabet, standser ved ethvert vejkryds og i øvrigt har en højeste hastighed på 100 km/t.

Spørgsmålet er, hvem en sådan ny jernbane skal betjene. Er det Silkeborgenserne som skal have en hurtig forbindelse til Århus som et tidsmæssigt alternativt til kørsel i bil på motorvejen, eller skal der lægges vægt på bedre trafikal dækning af de små bysamfund vest for Århus?

--
Svend

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af jaer, 19/4 2011, 03:26 (4977 dage siden) @ Svend

Det har, lige siden Letbane-sagen i Aarhus blev startet, været ambitionen, at der skal opbygges et nærbane-net, herunder en linje mere direkte mellem Aarhus og Silkeborg.

Prøv at at tage et kig her:
http://www.midttrafik.dk/letbane/forside+-+letbane

/Jan

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af L.H. Jensen, 19/4 2011, 05:17 (4977 dage siden) @ jaer

Det har, lige siden Letbane-sagen i Aarhus blev startet, været ambitionen, at der skal opbygges et nærbane-net, herunder en linje mere direkte mellem Aarhus og Silkeborg.

Men det er hele tiden løs snak i øst og vest ...
Nogle (lokale politikere) har søsat ideen om letbane Århus-Silkeborg, mens andre (lokale/regionale politikere) støtter ideen, fordi man gerne vil skabe kortere transporttid på strækningen mellem de to byer.
Men det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre at få begge dele, med mindre man bygger BÅDE en letbane (med stop ved hvert vejkryds) OG en "højhastighedsbane" - og løst sidder pengene næppe ...
Mvh
LH

Avatar

Nye letbaner i Aarhus og Aalborg - planer og visioner

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/4 2011, 08:24 (4977 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Emnet blev også diskuteret på Sporskiftet.dk i februar 2010.
Der kan ikke være tvivl om, at hvis der skal bygges en ny letbane til Lystrup via Lisbjerg, så skal det da vist være meget snart, inden området plastres til af bygninger og veje - dvs. inden området kommer til at "lide" under bygnings"forstoppelse" og vej"forstoppelse", uden at der er tænkt på anden infrastruktur end den med den laveste fællesnævner, nemlig asfalt og gummihjul.

Aalborg har så småt taget hul på letbaneplanerne for Aalborg Øst og anlægger p.t. en selvstændig vejtracé for bybusserne (linie 2), som engang med tiden vil kunne bruges til en letbanetracé.
Links:
NT's hjemmeside
NT pdf-dokument
Region Nordjylland's hjemmeside
Letbaner.dk
Og det må betragtes som godt nyt for Aalborg, som siden nedlæggelsen af Aalborg Privatbaner i 1960'erne åbenbart har været dybt forelsket i de osende dieselbusser og betragtet dette som en "must" og eksponent for en "moderne" "storby" - bl.a. som diskuteret på ing.dk.

Nye letbaner i Aarhus og Aalborg - planer og visioner

af Troldhøj, 17/6 2011, 11:40 (4917 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Emnet blev også diskuteret på Sporskiftet.dk i februar 2010

Spændende... men mon de forskellige forslag til linieføring er klar over at det er et meget kuperet terræn, de bevæger sig i?
Tracéen i Resenbro ligger i ca. 25 meters højde. Voel ligger i over 60 meters højde, skønt der kun er 2.5 km mellem byerne. Sorring er Danmarks højest beliggende landsby i over 100 meters højde, hvorfra det falder stjelt ned mod Lyngbygaard ådal i godt 30 meters højde før man kan nå til Låsby eller Galten og den gamle AHTJ Tracé.
Selv den direkte vej langs den nye rute 15 motorvej vil skulle vinkelret på bakkerne i Silkeborg Nordskov, uanset om den går gennem Resenbro eller ej.
Det var ikke uden grund at banerne i Østjylland snoede sig.

Avatar

Ny jernbane (Aarhus-) Brabrand-Resenbro-Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2011, 09:00 (4795 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg går (jo) og holder lidt øje med, hvad der popper op om etablering af ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg.

Og nu er der lidt nyt.

"Letbanesamarbejdet i Østjylland" har til Folketingets Transportudvalg oversendt ”Letbaneudbygning i Aarhusområdet – Fase 1‐undersøgelse af udvalgte etaper”.

Og der opereres nu ikke mere med en letbaneetape Aarhus-Silkeborg men med en regulær regional jernbane Aarhus-Silkeborg.

Jeg har tidligere gættet på at en sådan strækning ville få udgangspunkt i Brabrand og blive indført til Silkeborg via Resenbro.

Mit Brabrand-gæt holder stadig stik, men indføringen til Silkeborg ser anderledes ud, idet man åbenbart vil køre på eksisterende spor det sidste stykke ind til Silkeborg. Rapporten kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Oversigtskort fra ”Letbaneudbygning i Aarhusområdet – Fase 1‐ undersøgelse af udvalgte etaper” udgivet af "Letbanesamarbejdet i Østjylland", oktober 2011. Grøn linie er ny regional jernbane.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak