Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af Jens Hansen, 18/12 2019, 12:43 (1804 dage siden) @ andersj

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af esni, Frederikssund, 18/12 2019, 22:11 (1804 dage siden) @ Jens Hansen

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH

Er det egentlig korrekt at sige at den var læsset korrekt, når låsen ikke var gået i indgreb?

--
Eskild

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af Pyloriis, 19/12 2019, 14:18 (1803 dage siden) @ Jens Hansen

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH

Det sker tilsyneladende fortsat!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...

Så skal trailere fastgøres på anden måde eller måske placeres i en vogn med højere side kanter?

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/12 2019, 15:33 (1803 dage siden) @ Pyloriis

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH


Det sker tilsyneladende fortsat!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...

Havarirapporten beskriver ganske godt, hvordan sjusk og sløseri var en hovedårsag til ulykken på Storebælt. For havde traileren siddet fastgjort som den skulle, så var 8 menneskeliv ikke gået tabt...

At man stadig efter ulykken på Storebælt kan opleve, at der køres rund med defekte fastgørelsesskamler og at traileren er 'læsset' uden for skamlen, er en hån må de efterladte efter ulykken på Storebælt. Der tegner sig et billede af stadig sløseri og ligegyldighed. Heldigvis er TBBS gået ind efterfølgende og krævet en redegørelse omkring forholdene - man kan så håbe, at TBBS seriøst stiller krav omkring sikkerheden ved løs-trailere - for en ulykke med 8 dødsfald er åbenbart ikke nok.

En anden ting der kan undre, er om DB Cargo overhovedet har en adm. direktør i Danmark ? Det er altid pressechefen der udtaler sig, mens direktøren 'gemmer' sig - det ville have sæt pænere ud, hvis direktøren selv havde taget mere af kommunikationen omkring ulykken og ikke blot overlade det til sin pressechef. Når SAS, DSB eller andre har haft ulykker med dødelig udgang, så træder direktøren frem - og sådan bør det også være. Det er engang direktøren der har det juridiske ansvar for 'biksen' !!

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af Pyloriis, 19/12 2019, 15:46 (1803 dage siden) @ Henrik Hansen

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH


Det sker tilsyneladende fortsat!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...


Havarirapporten beskriver ganske godt, hvordan sjusk og sløseri var en hovedårsag til ulykken på Storebælt. For havde traileren siddet fastgjort som den skulle, så var 8 menneskeliv ikke gået tabt...

At man stadig efter ulykken på Storebælt kan opleve, at der køres rund med defekte fastgørelsesskamler og at traileren er 'læsset' uden for skamlen, er en hån må de efterladte efter ulykken på Storebælt. Der tegner sig et billede af stadig sløseri og ligegyldighed. Heldigvis er TBBS gået ind efterfølgende og krævet en redegørelse omkring forholdene - man kan så håbe, at TBBS seriøst stiller krav omkring sikkerheden ved løs-trailere - for en ulykke med 8 dødsfald er åbenbart ikke nok.

Tilsyneladende er egen kontrol ikke tilstrækkelig.
Så måske man skulle overveje regelmæssige tilsyn af en uafhængig kontrolinstans og passende bødestraf til såvel personale ved vognene og især ledende medarbejdere hvis en trailer ikke er fastgjort korrekt.
Alternativt og måske bedre - en ny godsvogn med enten højere faste sider eller manuelt fastgørelse af den enkelte trailer.

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af esni, Frederikssund, 19/12 2019, 15:58 (1803 dage siden) @ Pyloriis

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH


Det sker tilsyneladende fortsat!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...


Havarirapporten beskriver ganske godt, hvordan sjusk og sløseri var en hovedårsag til ulykken på Storebælt. For havde traileren siddet fastgjort som den skulle, så var 8 menneskeliv ikke gået tabt...

At man stadig efter ulykken på Storebælt kan opleve, at der køres rund med defekte fastgørelsesskamler og at traileren er 'læsset' uden for skamlen, er en hån må de efterladte efter ulykken på Storebælt. Der tegner sig et billede af stadig sløseri og ligegyldighed. Heldigvis er TBBS gået ind efterfølgende og krævet en redegørelse omkring forholdene - man kan så håbe, at TBBS seriøst stiller krav omkring sikkerheden ved løs-trailere - for en ulykke med 8 dødsfald er åbenbart ikke nok.

Tilsyneladende er egen kontrol ikke tilstrækkelig.
Så måske man skulle overveje regelmæssige tilsyn af en uafhængig kontrolinstans og passende bødestraf til såvel personale ved vognene og især ledende medarbejdere hvis en trailer ikke er fastgjort korrekt.
Alternativt og måske bedre - en ny godsvogn med enten højere faste sider eller manuelt fastgørelse af den enkelte trailer.

Hvem har bemærket de fejllæssede vogne?
Er det blevet rapporteret til tilsynsførende myndighed?
Hvis ja - hvordan har de reageret?
Hvis nej - hvorfor ikke?

--
Eskild

Avatar

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/12 2019, 12:44 (1804 dage siden) @ andersj

Hvor er det godt at se en så grundig rapport.
Dejlig at se at havarikommissionen ikke har ladet sig stresse eller presse af politikerne, at der skulle komme en konklusion maks 4 dage efter, hvor vi så nogle politikere konkludere på deres egne meninger.
Det viser sig jo i denne rapport, at såfremt traileren havde været låst til vognen, så var ulykken ikke sket, selv om det blæste.

Tak til personalet i havarikommissionen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Jonas1983, 18/12 2019, 13:51 (1804 dage siden) @ andersj

Lad mig først sige, at det følgende ikke er ment som en ufølsomhed eller forsøg på at gøre en tragedie til en 'regneøvelse', men for at illustrere at det er store kræfter, der har været på spil!

Jeg har hørt nogle (helt "almindelige" lægfolk) undre sig over, at en tom sættevogn, som jo trods alt ikke vejer så meget, kan forårsage så meget skade og at den ikke bare bliver 'puffet' væk, når den rammes af et tog der kører 120 km/t. Forestil dig, at du i din bil rammer en knallert.
Den markante forskellen er selvfølgelig, at sættevogne sad delvist fast på sin lommevogn.

hvis man regner lidt på tingene, kan man hurtigt forstå, at det ikke er uden grund, at hele forreste vogn blev voldsomt beskadiget (for at udtrykke det mildt).

I rapporten angives en kollisionsenergi på 10-14 MJ.

Det svarer til: 2,3-3,4 kg TNT eller 10-14 stænger 'gammeldags' dynamit.
Det svarer også til: Forreste vogn MG alene (ca. 40 t) kører ind i 'uflytbar' betonmur med 80-95 km/t eller at forreste vogn MG falder frit 25-35 m og rammer jorden - dvs. fx smides ud fra Rundetårn.

Så forstår man pludselig godt, at det havde dybt tragiske konsekvenser, at den sættevogn ikke sad korrekt fastgjort.:-(

P.S. Som rapporten også angiver, har Lkf på L210 uden tvivl en stor andel i, at ulykken ikke blev endnu værre, idet han kørte 120 km/t pga. vejret i stedet for de tilladte 180 km/t. Ved sidstnævnte hastighed ville kollisionen have været meget, meget værre, for bevægelsesenergien øges jo med hastigheden i anden potens. Det er også derfor, at farten dræber på vejene.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Carsten, 18/12 2019, 14:33 (1804 dage siden) @ Jonas1983

Traileren sad ikke fast på lommevognen i kollisionsøjeblikket.

Mvh

Carsten

Avatar

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2019, 15:31 (1804 dage siden) @ Carsten

Traileren sad ikke fast på lommevognen i kollisionsøjeblikket.

Delvist da den hang fast i hjulbrøndene mm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Jens Hansen, 18/12 2019, 15:49 (1804 dage siden) @ Michael Deichmann

Delvist da den hang fast i hjulbrøndene mm.

Men er det nok, kunne det tænkes at det var bagenden, som løftede sig. Siger rapporten noget om dette?

JH

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af esni, Frederikssund, 18/12 2019, 22:09 (1804 dage siden) @ Jens Hansen

Delvist da den hang fast i hjulbrøndene mm.


Men er det nok, kunne det tænkes at det var bagenden, som løftede sig. Siger rapporten noget om dette?

JH

Rapporten fortæller at den aktuelle trailer var så stiv at den ikke kunne vrides ud, men at et sidelæns træk vinkelret på vognen kun vælte en ulåst trailer ud, jf praktisk forsøg i Taulov

--
Eskild

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Carsten, 18/12 2019, 16:21 (1804 dage siden) @ Michael Deichmann

Nej den tror jeg ikke på, den vinkel (parallelt med længdeaksen) traileren penetrerede IC4-togets front i betyder, at traileren lå på siden (eller muligvis stadig var i bevægelse fremad) i det sydlige spor i kollisionsøjeblikket.

Mvh

Carsten

Avatar

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2019, 16:54 (1804 dage siden) @ Carsten

Nej den tror jeg ikke på, den vinkel (parallelt med længdeaksen) traileren penetrerede IC4-togets front i betyder, at traileren lå på siden (eller muligvis stadig var i bevægelse fremad) i det sydlige spor i kollisionsøjeblikket.

Det ses på videoen at "et eller andet" slæber hen ad sporet og laver et ret imponerende gnistspor i mørket. Videoen er ca. 300 meter før impact.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien

af Carsten, 18/12 2019, 19:57 (1804 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kan godt se, at traileren må være blevet slæbt af godstoget indtil kollisionsøjeblikket (det er der masser af entydige beviser på), men det kan ikke være i den position der er antydet i animationen.
IC4-toget ramte trailerens forende, den må derfor have været i det sydlige spor, i en vinkel spids nok til at trænge ind i vognkassen, muligvis tilrettet af kollisionsboksen.

Mvh

Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak