Dårligt nyt for pendlerne på Lille Syd (Generelt)
Problemet er måske mere at prisen er så høj fordi der ikke er så mange andre end Bombardier der kan levere det...
Siemens kunne også byde.....og med mit kendskab til Siemens så har de ikke noget at lade andre hører mht. til "dyrt".
Mig bekendt rodede visse leverandører med forskellige funktionalitetsniveauer for et sikringsanlæg - et faktisk ganske rimeligt anlæg kunne får for 50 mill.
Bevares, luksusmodellen kostede mere.
Der var penge i anlægspuljen for den nye bane til at smide 50 mio. kr. efter et traditionelt sikringsanlæg - så det var mere viljen til at bruge pengene, den var gal med.
Personligt hælder jeg til at BDK var fanget i to ting:
- manglende overblik over hvad status på signalprogrammet reelt var.
- en politik om kun at satse på signalprogrammet.
At tal på 3-cifrede millionbeløb cirkulere skal ganske givet søges i at BDK af al magt ville vise hvor dårlig en idé et traditionelt sikringsanlæg ville være.
Det er ganske analogt til snakken om immunisering - det er også frygteligt dyrt og besværligt. Siger BDK altså.
Så kan man jo selv vælge om man vil tro på BDK eller ej.
Jeg konstatere bare at temmelig meget omkring signalprogrammet er forsinket......temmelig mange penge brugt og hvad har vi fået?
En enkelt sporet strækning i Nordjylland og (måske) snart en mellem reelt Gadstrup og Lille Skensved.
Dét er ikke imponerende, så BDKs meldinger bør tages med et gran salt.
Efter min vurdering er BDK circa samme sted, som DSB var med IC4 omkring 2007.
Hvordan gik det lige med de tog?
Det er de samme mekanismer/mønstre udi løgn, spin, fortielser etc. vi ser igen-igen, men denne gang er det BDK, som står for festlighederne.