Banedanmarks direktør siger op (Generelt)
Goddag i forummet
Danedanmarks direktør Per Jacobsen har valgt at sige sin stilling op
Se her
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
Goddag i forummet
Danedanmarks direktør Per Jacobsen har valgt at sige sin stilling op
Se her
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
Gad vide hvorfor...
4 år er jo ingen ting
Tja, meget venligt skrevet pressemeddelse.
Vel står der at han smutter uden drama, men kan det nu også passe?
Personligt tror jeg at han har læst skriften på væggen med
- et hyndedyrt signalprogram, som reelt er underfinansieret.
- et efterslæb i vedligeholdelse af spor, som forventes at blive værre og værre.
Derudover, så er transportordførerne ikke specielt vilde med ham.
Samlet set tegner det et billede af en mand, som efterhånden får mindre og mindre rum til at manøvrere.
Hvorfor så blive hængende?
Jeg kan ikke forestille mig at han er blevet uvenner med nogen. Han er (har været) totalt usynlig både i og udenfor Banedanmark
--
Svend
Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane
Børge
Stopper sikker for at få en ret god fratrædelses bonus for godt arbejde.
Nej der kommer nok ikke til at mangle noget.
Simon
Hedehusene
Han er formentlig åremålsansat så det giver kun det som han har i sin kontrakt.
JH
Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane
Nej, viden og erfaring duer ikke.
Det gøres meget bedre med processer og måltal...
Mvh. Jens
Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane
Børge
Nu syntes jeg at jeg behøver at blande mig i denne tråd, selvom jeg vel egentlig har tabt på forhånd.
Jeg har kendt Per fra hans tid som direktør i Trafikstyrelsen og han var en fænomenal direktør, der brændte for jernbanen. Han deltog selv i nogle af borger-møderne da vi lavede VVM på København - Ringsted. Han viste virkelig interesse for det styrelsen beskæftigede sig med og han støttede sine medarbejdere. Jeg husker tydeligt den dag hvor han meddelte at han fra næste dag skulle være direktør for Vejdirektoratet. Vi var alle i chok.
Jeg husker også tydeligt første gang jeg mødte Per. Jernbanetilsynet og Trafikstyrelsen skulle lægges sammen, og jeg var blevet bedt om af vores daværende direktør (Jens Andersen) at lave et oplæg til hvordan sammenlægningen skulle ske. Vi sad til et møde i departementet og jeg var blevet placeret direkte overfor Per. Jeg fremlagde det jeg skulle, og så blev der helt stille, mens Per bare stirrede mig ind i øjnene. Det føltes som meget lang tid, men så sagde Per noget i retning af "nå men så er det det". Siden har Per og jeg haft mange gode snakke i samarbejdsudvalget i Trafikstyrelsen (hvor jeg var (og er) tillidsrepræsentant for ingeniørerne).
Så nej, jeg kan bestemt ikke forstå hentydningen om at Per ikke skulle vide noget om jernbaner, for det gør han.
Hvorfor han nu har valgt at stoppe, ved jeg ikke.
Hilsen
Niels
Nu må du ikke ødelægge bolværksmatrosernes heksejagt med kendsgerninger.
Så nej, jeg kan bestemt ikke forstå hentydningen om at Per ikke skulle vide noget om jernbaner, for det gør han.
Hvorfor han nu har valgt at stoppe, ved jeg ikke.
Jeg har mødt Per Jacobsen én gang og mit indtryk var positivt. Han var lyttende og virkede oprigtig og spurgte også ind til nogle faglige ting.
Nu skal en direktør jo heller ikke have et dybt fagligt kendskab til alt i den organisation han/hun leder. Det faglige niveau skal jo helst defineres ved fagmedarbejderne og ikke af direktøren, men direktøren skal selvfølgelige have et vist indblik i det faglige på det overordnede niveau.
Nu skal en direktør jo heller ikke have et dybt fagligt kendskab til alt i den organisation han/hun leder. Det faglige niveau skal jo helst defineres ved fagmedarbejderne og ikke af direktøren, men direktøren skal selvfølgelige have et vist indblik i det faglige på det overordnede niveau.
I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!
Men en leder kan også nå den erkendelse at en stor del af staben måske ikke har de ønskelige kompetancer og derfor kan det give være en god ide at finde andre græsgange hvis man ikke tror at medarbejderstaben kan fornyes.
I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!
Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.
Mvh
Carsten
I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!
Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.Mvh
Carsten
Det er jeg så næppe den eneste som ikke har og mange der måske har det - ja det viser det så ikke!
Der skal være plads til alle, både eksperterne og de skæve. Hvis det virkelig skal flytte noget, er der også brug for at tænke ud af boksen.
Og tak til Niels Buch for et sobert indlæg.
JH
I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!
Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.
Det er jeg så næppe den eneste som ikke har og mange der måske har det - ja det viser det så ikke!
De holder kæft.
--
Venligst
Michael Deichmann
Der skal være plads til alle, både eksperterne og de skæve. Hvis det virkelig skal flytte noget, er der også brug for at tænke ud af boksen.
JH
Enig - Men jeg mangler stadig at nogle af disse "rigtige" jernbanefolk kommer med en realistisk vurdering / beregning af hvad der skal til hvis det sjællandske skinnenet skulle varetage transportopgaven for blot 30% af de bilister der i dag kører ind mod København hver morgen mellem kl 5 og 8 og hjem mellem 15 og 18.
Dagligt pendler 155.000 fra de sjællandske kommuner mod Hovedstaden og dertil 25.000 fra resten af landet. Altså op mod 180.000.
90% af disse personer benytter bilen.
Så reelt er der tale om ca 180.000 personer (ca. 160.000 i bil) og skulle blot 30% af disse over på skinnerne betyder det at jernbanen skulle flytte min. 50.000 flere passagerer hver morgen / aften
Det tror jeg ikke på at der er kapacitet til på de nuværende skinner!
Du vil ikke få svar på et sådant spørgsmål. Start en ny tråd og spørg mere specifikt - så kan det være der kommer svar.
Hvordan vil du f.eks. håndtere de næsten 35.000 der pendler til Ballerup og 14.000 der pendler ud fra Ballerup dagligt??
De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??
P.Jensen
De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??
P.Jensen
Rigtig mange af disse pendlere bevæger sig i deres bil langs Køge Bugt banen, langs jernbanen fra Holbæk forbi Roskilde og langs Kystbanen.
Dem kunne vi jo starte med!
Og ja - det er ikke kun jernbanen som skal klare problemet - men ALLE taler om at gøre noget for klimaet / øge den kollektive trafik og ALLE ender med at gå i flyverskjul og opgiver på forhånd!
Tak fordi du tilføjer noget seriøsitet i tråden!
Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.
Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.
Der er mindst 50-100 kvalificerede personer her på jernbanen.dk som vil være oplagte emner, så måske det bliver en vi kender.
--
Svend
Enig - Men jeg mangler stadig at nogle af disse "rigtige" jernbanefolk kommer med en realistisk vurdering / beregning af hvad der skal til hvis det sjællandske skinnenet skulle varetage transportopgaven for blot 30% af de bilister der i dag kører ind mod København hver morgen mellem kl 5 og 8 og hjem mellem 15 og 18.
Du kan (og må) skrive hvad du vil (indenfor emnet) og spørge om det du vil (igen indenfor emnet) - og sådan bør det også være. Du kan bare aldrig forvente at nogle svarer, ej heller afkræve et svar.
Dagligt pendler 155.000 fra de sjællandske kommuner mod Hovedstaden og dertil 25.000 fra resten af landet. Altså op mod 180.000.
90% af disse personer benytter bilen.Så reelt er der tale om ca 180.000 personer (ca. 160.000 i bil) og skulle blot 30% af disse over på skinnerne betyder det at jernbanen skulle flytte min. 50.000 flere passagerer hver morgen / aften
Det tror jeg ikke på at der er kapacitet til på de nuværende skinner!
(Og til en ny tråd) Det giver jo sig selv at der ikke er kapacitet til dette, men hvorfor lige 30%? Så mange får du ikke flyttet og hvorfor tror du at de har tænkt sig at pendle i fremtiden?
De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??
Det er præcis der hunden ligger begravet! Det er altså de færreste af penlerne der skal ind på Slotsholmen eller Rådhuspladsen.
Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.
Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.
--
Venligst
Michael Deichmann
Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.
Ja så kan folk jo ikke tage cyklen den vej (duk og væk).
Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.
Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.
Ja så kan folk jo ikke tage cyklen den vej (duk og væk).
Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.
Ahh, så ville det nok alligevel være hurtigere at tage Letbanen. Der er pænt langt til Ballerup, Herlev og Gladsaxe fra Glostrup.
Eller den modsatte vej fra Lyngby Station til Brøndby, Glostrup mm. for de der kommer Nord fra.
--
Venligst
Michael Deichmann
Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.
Der er mindst 50-100 kvalificerede personer her på jernbanen.dk som vil være oplagte emner, så måske det bliver en vi kender.
Jeg frygter mest en besemt person som er kendt for sine Sorrel Booke briller, hans fornavn indgår i hans efternavn, og han vil sikkert gøre gældende at han har ledelseserfaring på området.