Det er helt korrekt. Politikerne på Fyn har - i hvert fald ind til for ganske få år siden - ikke planlagt ud fra offentlig traffik og der har i det hele taget ikke været meget overordnet planlægning i regionen. Dermed er udviklingen stort set gået uden om stationsbyerne.
Der er enkelte undtagelser. Højby syd for Odense som forstad, eller Ringe fx. men selv inden for Odense Kommune har man dårligt lagt en byggegrund ud i en by som Holmstrup i årtier, og i stedet satset på alle mulige andre satelitbyer - og så hyler man først, når togdriften bliver skåret ned til det halve, fordi det er en af de stationer med ringest passagergrundlag...
Med andre ord - en plan om bedre togdrift giver kun rigtigt mening, hvis den ledsages af en fælleskommunal plan om udvikling af rækken af mindre byer langs banen. Der burde være potentiale. Beliggenheden er god midt mellem to stærke arbejdsmarkeder i Odense og Trekantsområdet og flere af byerne ligger ret smukt i det bakkede Vestfyn (for et par stykker af de mindste - Bred og Skalbjerg - så smukt at fredninger nok vanskeliggør ret meget udvikling, men i resten er der muligheder)