Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af mpp, 4/11 2019, 17:15 (1845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et sjovt svar. Der er jo netop ikke grundlag for s-togslignende drift fordi de små stationsbyer er blevet udsultet. Man kan i hovedstaden bare se på Vestegnen, Ølstykke/Frederikssund og Ørestaden for at se hvordan en jernbane kan udvikle det område den betjener. Særligt hvis den stopper for at tage passagerer med :)

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af KKLD, 4/11 2019, 17:20 (1845 dage siden) @ mpp

Et sjovt svar. Der er jo netop ikke grundlag for s-togslignende drift fordi de små stationsbyer er blevet udsultet. Man kan i hovedstaden bare se på Vestegnen, Ølstykke/Frederikssund og Ørestaden for at se hvordan en jernbane kan udvikle det område den betjener. Særligt hvis den stopper for at tage passagerer med :)

Sig til hvis jeg har misforstået hvad du siger?

Du mener, at det kan betale sig at udvide de nuværende s-togslinjer i stedet for at lave helt nye. Altså ligesom at s-tog blev forlænget fra Ballerup til Frederikssund. Med den tankegang skulle der vel blive forlænget s-tog fra Høje Taastrup til Roskilde og videre vestpå i flere etaper.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af mpp, 4/11 2019, 17:40 (1845 dage siden) @ KKLD

Nej – jeg siger at passagergrundlaget ændrer sig når man forbedrer servicen. Det kan man givetvist se der hvor man har nybygget metro eller forbedret togdriften. Men forbedrer man ikke togdriften vil der også i fremtiden "ikke være passagergrundlag".

Mao: hvis man allerede nu lagde en plan for at udvide driften på Vestfyn til at køre i fast takt 2 eller 3 (eller flere) gange i timen når den nye bane bliver indviet (og køber de tog der skal bruges o.l.) kan der om 10 år sagtens være grundlag for en tættere trafik. Jeg tror ikke der er nogle, der forventer der skal køre tog 6-12 gange i timen som på det Københavnske s-togsnet, men 2-3 gange man kan regne med ville også kunne mærkes.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Simon1906, Hedehusene, 4/11 2019, 18:46 (1845 dage siden) @ mpp

Om man kalder det S tog eller regionaltog er vel i princippet det samme. Hvis man bare siger at der er tog hver halve time, undtagen om natten, så ville det vel være udmærket og evt suppleret i myldretiden med der er 20 minutters drift ville det være lige sågodt som S tog. Bare andet materiel end hovedstadsområdet.

Simon
Hedehusene

Avatar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Schienenwolf, Læsø, 4/11 2019, 19:43 (1844 dage siden) @ Simon1906

Om man kalder det S tog eller regionaltog er vel i princippet det samme. Hvis man bare siger at der er tog hver halve time, undtagen om natten, så ville det vel være udmærket og evt suppleret i myldretiden med der er 20 minutters drift ville det være lige sågodt som S tog. Bare andet materiel end hovedstadsområdet.

Nej, det er ikke det samme. I princippet kører S-tog ikke hver halve eller hele time, som du påstår; S-tog kører i princippet efter en stiv køreplan og som udgangspunkt hvert 20 minut i hele driftsdøgnet plus i 10 minutters interval eventuelt med ekstratog i myldretiderne. At ville have S-togs-drift på Vestfyn er derfor et fuldstændigt gak-gak forslag fra nogle mennesker, der øjensynlig end ikke kender definitionen på S-tog men blot kan lide ordet, fordi de bilder sig ind, at det er smart og storbyagtigt. Dette er ministeren tydeligvis helt klar over.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2019, 09:45 (1844 dage siden) @ Schienenwolf

Om man kalder det S tog eller regionaltog er vel i princippet det samme.

Det er præcis der kæden hopper af - at man kalder det S-tog og så tænker alle på 5 minutters drift.
Der mangler simpelthen en 4 kategori af tog i Danmark imellem S-tog og Regionaltog. De skal klart være elektriske for at sikre høj acceleration, have mange døre for hurtig passagerudveksling men nok bedre komfort end S-tog som vi kender det da den enkelte rejsende kører længere.
Typen kunne med fordel benyttes på Vestfyn og til Roskilde og på kystbanen.
Og med de varianter flere af de kendte platforme udbydes med er jeg såmænd ikke sikker på at der ikke ville kunne opnås nogen stordriftsfordel. Det kunne sikkert sagtens være samme platform til egentlige regionaltog med samme drivlinie men med højere gearing og dermed hastighed (og langsommere acceleration) færre døre og samme eller måske bedre komfort.
Kald den manglende type S-Regional (S = Stiv køreplan :-) ).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af mpp, 5/11 2019, 11:21 (1844 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi har i Danmark også "nærbanetog" og "lokalbaner", så det kan hedde det. Der er altså ingen fast definition på S-tog og mange steder kører de med en anden frekvens eller mønster end 20. minuttersdrift. På samme vis er der mange steder hvor letbaner og sporvogne enten betjener forstæderne (som et s-tog) eller kører under jorden som en egentlig metro. Er definitionen 20. minuttersdrift er Kystbanen vel egentligt også en slags S-tog. Som man siger, kan katten fange mus er farven ligegyldig.

Så hvis man går tilbage til det væsentlige er det vel at sige, at selvfølgeligt skal den frigivne kapacitet over Vestfyn bruges til lokaltog når den kommer til rådighed, og det net bør tænkes sammen med et net for Østjylland. Det kunne så være op til lokalpolitikerne at få lavet en rapport om hvad der er muligt og ansætte en fra S-partiorganisationen til at lobbye for dem (som der blev gjort med det nye Avedøre Holme).

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af tgpsen, 5/11 2019, 13:50 (1844 dage siden) @ Michael Deichmann

Om man kalder det S tog eller regionaltog er vel i princippet det samme.


Det er præcis der kæden hopper af - at man kalder det S-tog og så tænker alle på 5 minutters drift.
Der mangler simpelthen en 4 kategori af tog i Danmark imellem S-tog og Regionaltog. De skal klart være elektriske for at sikre høj acceleration, have mange døre for hurtig passagerudveksling men nok bedre komfort end S-tog som vi kender det da den enkelte rejsende kører længere.
Typen kunne med fordel benyttes på Vestfyn og til Roskilde og på kystbanen.
Og med de varianter flere af de kendte platforme udbydes med er jeg såmænd ikke sikker på at der ikke ville kunne opnås nogen stordriftsfordel. Det kunne sikkert sagtens være samme platform til egentlige regionaltog med samme drivlinie men med højere gearing og dermed hastighed (og langsommere acceleration) færre døre og samme eller måske bedre komfort.
Kald den manglende type S-Regional (S = Stiv køreplan :-) ).


Din S-Regional ville passe på S-ruterne til købstæderne (Hillerød, Frederikssund, Køge). Det er derfra der kommer stordriftfordele, hvis S-banen omstrømmes. Århus og Odense ville være sluppet for at skulle indføre den ny kategori, letbaner. Men det løb er kørt, indtil videre.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Rørvig Station, 5/11 2019, 08:14 (1844 dage siden) @ mpp

Nej – jeg siger at passagergrundlaget ændrer sig når man forbedrer servicen. Det kan man givetvist se der hvor man har nybygget metro eller forbedret togdriften. Men forbedrer man ikke togdriften vil der også i fremtiden "ikke være passagergrundlag".

Gad vide hvor meget det forøger brugen af kollektiv trafik at man har foretaget massive nedskæringer af busdriften i Købehavn og region Hovestaden og samtidigt begyndt at opkræve "kvalitet"stillæg for ståpladserne på den gamle metrostrækning på Amager, hvor man har skåret en stor del af busdriften væk. Men også på sjællandssiden skal folk jo gå 10 min fra deres nedlagte busstop ned til metrostationen, og derfra ned til perronen derfra. Og tilsvarende i modsatte ende. En bustur, der før kunne klares på et kvarter tager nu en halv time, mens bilisterne fra metro-mafian hævder at turen kun tager 10 minuttter nu· Kan borgerne i forstæder, yderområder, Amager bruge cityringen til noget, når deres bus er skåret væk?

Avatar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2019, 09:47 (1844 dage siden) @ Rørvig Station


Men også på sjællandssiden skal folk jo gå 10 min fra deres nedlagte busstop ned til metrostationen, og derfra ned til perronen derfra. Og tilsvarende i modsatte ende. En bustur, der før kunne klares på et kvarter tager nu en halv time, mens bilisterne fra metro-mafian hævder at turen kun tager 10 minuttter nu· Kan borgerne i forstæder, yderområder, Amager bruge cityringen til noget, når deres bus er skåret væk?

De sparer tid og penge i fittness centeret for den gratis motion de får nu. Sådan en rask lille gåtur om morgenen er godt for helbredet :-)

Duk og væk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af mpp, 5/11 2019, 11:10 (1844 dage siden) @ Rørvig Station

Til gengæld er der kun få minutter mellem metrotogene, mens busserne kører med noget større og mere irregulære mellemrum. Når det er sagt er det klart at København også bliver nødt til at bygge nogle letbanestrækninger på et tidspunkt – fx isf 5C

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Simon1906, Hedehusene, 5/11 2019, 12:50 (1844 dage siden) @ mpp

Problem med 5C hvor er pladsen til en letbane istedet både Nørrebrogade og en del af Frederikssund ej har meget forskellig trafik gående, cykler, taxi, biler og busser. Desværre tror jeg ikke på letbane der, jeg ville gerne ønske det kommer en del tæt på Nørrebro runddel og tager mig til hovedet over al den trafik. Det er for meget for en hedebo som mig.

Simon
Hedehusene

Avatar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2019, 14:44 (1844 dage siden) @ Simon1906

Problem med 5C hvor er pladsen til en letbane istedet både Nørrebrogade og en del af Frederikssund ej har meget forskellig trafik gående, cykler, taxi, biler og busser. Desværre tror jeg ikke på letbane der, jeg ville gerne ønske det kommer en del tæt på Nørrebro runddel og tager mig til hovedet over al den trafik.

Been there - done that - det har tidligere kunnet lade sig gøre også med mange cykler og færre biler.
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Letbane Frederiksundsvej - S-tog på Vestfyn...

af steenth, 5/11 2019, 14:56 (1844 dage siden) @ Simon1906

Problem med 5C hvor er pladsen til en letbane istedet både Nørrebrogade og en del af Frederikssund ej har meget forskellig trafik gående, cykler, taxi, biler og busser. Desværre tror jeg ikke på letbane der, jeg ville gerne ønske det kommer en del tæt på Nørrebro runddel og tager mig til hovedet over al den trafik. Det er for meget for en hedebo som mig.

Der er planer om letbane på Frederiksundsvej fra Nørrebro Station til Gladsaxe:

https://www.tv2lorry.dk/kobenhavn/her-er-planerne-kobenhavnske-bydele-skal-have-letbane
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/21844690-29906107-1.pdf

Spørgsmål er hvornår det projekt sættes det igang... Den har været på dagsorden i lang tid...

Mvh
Steen

Avatar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Schienenwolf, Læsø, 4/11 2019, 20:05 (1844 dage siden) @ mpp

Et sjovt svar. Der er jo netop ikke grundlag for s-togslignende drift fordi de små stationsbyer er blevet udsultet. Man kan i hovedstaden bare se på Vestegnen, Ølstykke/Frederikssund og Ørestaden for at se hvordan en jernbane kan udvikle det område den betjener. Særligt hvis den stopper for at tage passagerer med :)

Nej, det kan man overhovedet ikke se. De byer, som gennem tiden har fået S-tog omkring hovedstaden, var ikke små "udsultede" byer a la Vestfyn. Det er en total misforståelse/uvidenhed. Det var velfungerende tætliggende byer med hver allerede flere tudinde indbyggere, som i forvejen havde et transporbehov ind til Københavns centrum, og hvor der allerede fandtes en hyppig togbetjening med andre tog. Eller det var planlagte store boligområder, som kunne skabe et trafikunderlag for S-togene. Det var ikke S-banen, der i sig selv udviklede byområderne; det var Fingerplanen. Den beskæftigede sig både med boligområder, erhvervsområde, togtrafik, motorveje og ringveje og grønne områder. S-banen var en del af den planlagte udflytning og befolkningstilvækst langs de mestendels allerede bestående jernbanestrækninger (fingrene) og blot en "del af planlægningspakken". Hvor mange af den slags byer er der på Vestfyn, og hvilke og hvor mange nye planlagte bykoncentrationer på 10-15.000 indbyggere findes der mellem Odense og Middelfart?

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af M. Qvist, 4/11 2019, 22:48 (1844 dage siden) @ Schienenwolf

Hvor mange af den slags byer er der på Vestfyn, og hvilke og hvor mange nye planlagte bykoncentrationer på 10-15.000 indbyggere findes der mellem Odense og Middelfart?

Det er vel en klassisk "Hvad kom først? Hønen eller ægget?" debat.
Selvfølgelig er der ikke blevet planlagt nogle byggeprojekter på Vestfyn, da større boligbyggerier kræver nem adgang til skoler, detailhandel OG god offentlig transport.
Hvis den offentlige transport er ikke-eksisterende, så er der naturligvis ingen der ønsker at investere i området.
Der er i øjeblikket en stor debat om at boliger i hovedstadsområdet ikke er til at betale, og at man i flere år har ønsket decentralisere (påstår man i hvert fald)

Fra et politisk synspunkt ville det da være en udmærket ide at puste liv i de gamle stationsbyer på bla. vestfyn ved at gøre området attraktivt for bygherrer og andre investorer.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af ivar, 5/11 2019, 00:38 (1844 dage siden) @ Schienenwolf

Nemlig, der er mange, der overser de historiske forudsætninger. Det kan man så læse lidt mere om her (til at begynde med)

https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen

Eksisterer der noget lignende håndfast for Odense og omegn? Næppe.

mvh
-ivar

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af kme, 5/11 2019, 00:58 (1844 dage siden) @ ivar

Nemlig, der er mange, der overser de historiske forudsætninger. Det kan man så læse lidt mere om her (til at begynde med)

https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen

I betragtning af Fingerplanens totale fiasko de sidste 30-40 år, der den næppe et eksempel til efterfølgelse.

Fingerplanen er fra centralismens storhedstid i 30'erne og kom aldrig videre. Derfor ser vi vanvidsprojekter som Ørestaden, Nordhavn, Refshaleøen, Lynetteholm og vælter tocifrede milliardbeløb i en metro for at det hele ikke kollapser.

Tænk hvad man kunne fået vest for København i et bælte øst for Roskilde fjord fra ca. Roskilde/Høje Tåstrup og op til Frederiksværk for meget, meget færre penge.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Bongo-Anders, 5/11 2019, 08:48 (1844 dage siden) @ kme

Nemlig, der er mange, der overser de historiske forudsætninger. Det kan man så læse lidt mere om her (til at begynde med)

https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen

I betragtning af Fingerplanens totale fiasko de sidste 30-40 år, der den næppe et eksempel til efterfølgelse.

Fingerplanen er fra centralismens storhedstid i 30'erne og kom aldrig videre. Derfor ser vi vanvidsprojekter som Ørestaden, Nordhavn, Refshaleøen, Lynetteholm og vælter tocifrede milliardbeløb i en metro for at det hele ikke kollapser.

Tænk hvad man kunne fået vest for København i et bælte øst for Roskilde fjord fra ca. Roskilde/Høje Tåstrup og op til Frederiksværk for meget, meget færre penge.

Af de projektekter er det vel kun Lynetteholmen som kan betragtes som et vanvidsprojekt.

Både Ørestaden og den første del af Nordhavnen har udviklet sig efter forventning og på Refshaleøen sidder der bare nogle pensionskasser og venter på at den anden havneforbindelse bliver etableret så deres land bliver noget værd.

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Niels Bak, 8/11 2019, 03:31 (1841 dage siden) @ Schienenwolf

Det er helt korrekt. Politikerne på Fyn har - i hvert fald ind til for ganske få år siden - ikke planlagt ud fra offentlig traffik og der har i det hele taget ikke været meget overordnet planlægning i regionen. Dermed er udviklingen stort set gået uden om stationsbyerne.

Der er enkelte undtagelser. Højby syd for Odense som forstad, eller Ringe fx. men selv inden for Odense Kommune har man dårligt lagt en byggegrund ud i en by som Holmstrup i årtier, og i stedet satset på alle mulige andre satelitbyer - og så hyler man først, når togdriften bliver skåret ned til det halve, fordi det er en af de stationer med ringest passagergrundlag...

Med andre ord - en plan om bedre togdrift giver kun rigtigt mening, hvis den ledsages af en fælleskommunal plan om udvikling af rækken af mindre byer langs banen. Der burde være potentiale. Beliggenheden er god midt mellem to stærke arbejdsmarkeder i Odense og Trekantsområdet og flere af byerne ligger ret smukt i det bakkede Vestfyn (for et par stykker af de mindste - Bred og Skalbjerg - så smukt at fredninger nok vanskeliggør ret meget udvikling, men i resten er der muligheder)

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Simon1906, Hedehusene, 8/11 2019, 10:54 (1841 dage siden) @ Niels Bak

Nej det er vist typisk med de kære byrødder.

Duk og Væk

Simon
Hedehusene

S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det

af Svend, 4/11 2019, 20:27 (1844 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man får svar som man spørger.....

--
Svend


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
DSB MZ1406

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak