Østbanens behov for sporfornyelse (link) (Trafikpolitik)
Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland afholdt møde den 23.10.2019, hvor bl.a. Østbanens behov for sporfornyelse var på dagsordenen med denne indstilling:
"Indstilling
Administrationen indstiller, at:
1. den politiske dialog med stat og regering intensiveres, bl.a. med henblik på at få finansiering til renoveringen af Østbanen med i den kommende statslige infrastrukturaftale.
2. den videre proces følger scenarie 2. Movia bedes på den baggrund igangsætte programfasen indenfor en økonomisk ramme på 8 mio. kr.
Sagen afgøres af Regionsrådet."
Ved behandlingen den 23.10.2019 blev følgende udvalgsbeslutning potokolleret:
"Indstilling anbefalet.
Et enigt Udvalg for Regional Udvikling udtrykker den største bekymring for Østbanens tilstand og de mulige konsekvenser, der kan få for borgerne i Stevns, Faxe og Køge kommuner, hvis der ikke snarest findes en løsning.
Udvalget for Regional Udvikling ønsker, at administrationen undersøger mulighederne for at flytte ansvaret for skinnerne til Banedanmark."
Kilde: https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2019/Sider/Udvalget%20for%20Regio... .
Min kommentar: Hermed genstartes muligvis den gamle traver om Banedanmarks overtagelse af ansvaret for lokalbanernes infrastruktur.
Så sent som i 2017 gennemførtes den seneste analyse af "sagen" med denne konklusion:
"Samlet set peger analysen på, at der ikke er alternative organiseringer af privatbanernes infrastruktur, som er mere hensigtsmæssige end den nuværende. I analysen anbefales det på den baggrund, at den nuværende organisering fastholdes."
Da analysen i sin tid blev iværksat, havde vi denne tråd i forum: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=113918 . Og resultatet blev refereret i denne: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=124438 .
M.v.h.
Niels