Batteritog indkøbes selvfølgelig tl brug som direkte tog mellem København og Kalundborg hhv Nyk Sj som andre også skriver. Som situationen er nu er strækningen til Nyk Sj den "store" passagermæssigt i forhold til Kalundborgbanen, så togskift er et "problem" for ganske mange i dagens situation.
Batteritogsløsningen vil kunne løse flere forhold for jernbanen, herunder bidrage til lettelse af den stramme budgetsituation som staten ifølge fremskrivninger har til 2026. Mon ikke batteritogsæt kan leveres maks til 160 km/t ved drift under køreledning?
For en gangs skyld et projekt som ikke fører til ringere konkurrencesituation for jernbanen og dermed flere busser. Altså hvis billetprisen er konkurrencedygtig.
Konceptet med batteritog ser ganske rigtigt ud til at kunne løse et væsentlig problem for jernbanerne i Danmark, nemlig bindingen mellem el-drift og et kuldsejlet signalprogram, som bedst kan sammenlignes med hønen og ægget.
Problemet er nu ikke længere om batteritog findes og om de kan kører, nu er problemet at batteritog i den grad vil være ødelæggende for DSB materielstrategi, en strategi som de foreløbigt har brugt 3-5 år på, og hvor det foreløbige eneste resultat, er en kontrakt på indkøb af materiel til at varetage den 'udenlandske' trafik.
Hvis DSB skal stå for indkøbet af batteritog, så sker der tidligst noget om 4-5 år. Derfor må rådet være, at lade andre stå for indkøbet og så kan DSB jo evt. leje/lease toget, hvis der ellers er interesse for det i Telegade, ellers er jeg ganske sikker på, at andre operatører ser strækningen Kalundborg-København som interessant og DSB kan så pusle videre med sin egen materielstrategi.