Batteritog Struer-København (Trafikpolitik)
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/nyt-h%C3%A5b-om-at-kunne-k%C3%B8re-med-gr%C3%B8nne...
Poul
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/nyt-h%C3%A5b-om-at-kunne-k%C3%B8re-med-gr%C3%B8nne...
Poul
Det går vist så hurtigt med batteridrevne tog at man nærmest hvert år vil se det som en bedre mulighed end året før. Det har her på forum før været diskuteret om man kunne elektrificere gennem Herning og så køre med batteri Vejle–Struer. Det vil også give nogle muligheder for at køre med batteri Øst-Vest. Man kunne vel så sætte køreledninger op i Struer og køre togene Struer–Esbjerg på batteridrift også?
Vejle-Struer skal selvfølgelig elektrificeres, som oprindelig planlagt.
Ellers er det jo også slut med gods på jernbanen til Herning, da jeg tænker at det har lange udsigter med batteridrevne godslokomotiver!
Bestemt. Jeg er ikke så bekendt med hvor meget gods der kører der, men batterilokomotiver til gods er nok langt væk. Man skal godt nok finde en fleksibel platform hvis man skal kunne køre med batteri Vejle–Struer og passe ind i et hurtigere IC-system i fremtiden
Nu kører der hver dag mange dieseltog under el-ledninger. Hvorfor må der ikke bruges diesellokomotiver til gods op mod Struer?
P.Jensen
Nu kører der hver dag mange dieseltog under el-ledninger. Hvorfor må der ikke bruges diesellokomotiver til gods op mod Struer?
P.Jensen
Det må der vel i princippet også. Men det passer ikke så godt til diverse klima/miljø mål og strategier.
Derudover gør det det også dyrere hvis man skal skifte lokomotiv undervejs.
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/nyt-h%C3%A5b-om-at-kunne-k%C3%B8re-med-gr%C3%B8nne...
Poul
Jeg tager det for givet, at der kommer batteritog. Elektrificering virker helt urealistisk, især når det jo i givet fald ville blive mange år ude i fremtiden, hvor batteridrift er langt mere udviklet og normalt. At det skulle ske alene pga nogle - vel ikke ret mange godstog - virker usandsynligt.
Godstog kan vel også køre på batteri, selvom det er mere besværligt. Det ville så også have den fordel, at de kunne køre overalt. Det virker ikke logisk at bruge milliarder på at elektrificere alene pga godstog, der dårligt er plads til på en enkeltsporet strækning
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
Arrivas kontrakt udløber først i 2029 og til den tid vil det nok være utænkeligt andet. (altså batteritog, ikke den direkte forbindelse til København)
Men at se det før 2029, jeg vil se det før jeg tror det.
Der findes el lokomotiver med mulighed for at køre på ikke elektrifiserede strækninger.
Og at bruge argumentet at el skal der til Struer pga. kørsel med enkelte godstog, det virker dyrt.
JH
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/nyt-h%C3%A5b-om-at-kunne-k%C3%B8re-med-gr%C3%B8nne...
Poul
Jeg tager det for givet, at der kommer batteritog. Elektrificering virker helt urealistisk, især når det jo i givet fald ville blive mange år ude i fremtiden, hvor batteridrift er langt mere udviklet og normalt. At det skulle ske alene pga nogle - vel ikke ret mange godstog - virker usandsynligt.
Godstog kan vel også køre på batteri, selvom det er mere besværligt. Det ville så også have den fordel, at de kunne køre overalt. Det virker ikke logisk at bruge milliarder på at elektrificere alene pga godstog, der dårligt er plads til på en enkeltsporet strækning
Helt skørt men man kunne blot koble en vogn fyldt med batterier på umiddelbart efter et batterilokomotiv. Så kunne det givet trække det 10-15 vogne til Struer og retur!
Det er rigtigt. Det vil givetvist være dyrt at elektrificere en strækning for enkelte godstog, men det vil også være dyrt for godsoperatører at have ellokomotiver der kan fortsætte som diesellokomotiver for enkelte godskørsler. Så det er en afvejning.
Nyt håb om at kunne køre med grønne tog helt til København (fra Struer)
https://folkebladetlemvig.dk/artikel/nyt-h%C3%A5b-om-at-kunne-k%C3%B8re-med-gr%C3%B8nne...
Poul
Jeg tager det for givet, at der kommer batteritog. Elektrificering virker helt urealistisk, især når det jo i givet fald ville blive mange år ude i fremtiden, hvor batteridrift er langt mere udviklet og normalt. At det skulle ske alene pga nogle - vel ikke ret mange godstog - virker usandsynligt.
Godstog kan vel også køre på batteri, selvom det er mere besværligt. Det ville så også have den fordel, at de kunne køre overalt. Det virker ikke logisk at bruge milliarder på at elektrificere alene pga godstog, der dårligt er plads til på en enkeltsporet strækning
Helt skørt men man kunne blot koble en vogn fyldt med batterier på umiddelbart efter et batterilokomotiv. Så kunne det givet trække det 10-15 vogne til Struer og retur!
Og så kan det lade under en "pæl" hver gang det alligevel afventer forbikørsel. Jeg har svært ved at se problemet, selv hvis godstog har kortere rækkevidde end passagertog.
Det er rigtigt. Det vil givetvist være dyrt at elektrificere en strækning for enkelte godstog, men det vil også være dyrt for godsoperatører at have ellokomotiver der kan fortsætte som diesellokomotiver for enkelte godskørsler. Så det er en afvejning.
Men hvorfor diesel? Hvad er problemet med batterier. Det virker som en mulighed for at bruge små baner overalt.
Det virker vildt at bruge 2 milliarder for at der kan køre godstog på enkeltsporet strækning, hvor der samtidig ønskes landsdækkende tog. Man bruger mange penge og øger risikoen for forsinkelser mv.
Batterier er også en mulighed, men så vidt jeg ved er det ikke noget der gøres nogle steder nu. Der bliver kørt med diesel+ellokomotiver. Det vil givetvist være lettere at være godsoperatør hvis man ikke skal tænke på, at banen ikke er elektrisk. Er godsoperatørene alligevel vant til at køre på ikke elektrificerede baner (f.x. fordi de også kører på sidebaner andre steder) er det jo så en mindre gevinst at elektrificere banen.
I alle tilfælde er der nok så mange parametre der har ændret sig siden første man besluttede togfonden, så det giver nok god mening at det kommer med i serviceeftersynet for jernbanen der er ved at blive lavet.
Der er meget stor forskel på at lave batteritogsæt, der skal trække 100-200 tons togvægt og så lokomotiver der skal trække op til 2.500 tons (og måske endda op gennem Grejsdalen). Batterilokomotiver til strækningskørsel bliver meget dyre, og efterspørges ikke i et "interessant" antal.
Når det er sagt, så kan man i dag få batteripakker med på sit TRAXX lokomotiv, der kan trække 2.000 tons på flad bane med 28 km/t og 1.200 ton med 60 km/t, og flere "medium" lokomotiver (1.000 Hk) kommer som fler-motor løsninger, hvor den ene motor ventes erstattet med et batteri på sigt.
Udfordringen med elektrificering vs batteridrift for godstog, er at omkostningen flytter fra "staten" til operatøren, og da jernbanegods i forvejen er meget dyrt, vil det formentlig betyde, at der ikke kommer det jernbanegods, der skal til, hvis man skal opnå klima- og trængselsmål.
Et hybridlokomotiv til strækningskørsel med både el og diesel (Stadlers EuroDual) koster omtrent det samme som en TRAXX ellert OG en TRAXX Multi Engine diesel tilsammen - eller tyve brugte MY lokomotiver....
Til gengæld kan man leje et el lokomotiv for ca 7.500 kr pr dag med fri km, så elektrificering vil give mere godstrafik. Primært fordi det meste af Europa netop anvender el-lokomotiver.
Driftomkostningen pr kørt km ved el-lok udgør ca 10% af omkostninger ved kørsel med diesellok...
/Lasse
1200 tons med 60 km/t lyder da ikke ringe, hvis man så også kan køre en rimelig distance mellem opladninger.
Men nu er det jo ikke i morgen en eventuel elektrificerinc til Struer måtte blive gennemført, men snarere om 10 år, hvorefter der skal bruges mange årtier på i bedste fald at tjene pengene hjem. Så spørgsmålet er vel hvad batterier koster og hvad de kan om 20 år.
Hertil kommer, at milliardinvesteringen jo i givet fald skal tages fra noget andet, formentlig andre baneinvesteringer.
Og så vil batterier for mig at se give en hel anden fleksibilitet for godstransport. Jeg aner ikke, hvad gods der køres fra struer, men i givet fald kunne det jo køres ned langs vestkysten på batterier.
At batterier overflytter udgifter til operatørerne burde ikke være relevant. Altså de betaler vel for at bruge skinnerne, og hvis der kan spares milliarder på dem, burde betalingen falde tilsvarende.
Jeg aner ikke, hvad gods der køres fra struer, .....
Bang & Olufsen anlæg?
(Duk og væk)
--
Venligst
Michael Deichmann
1200 tons med 60 km/t lyder da ikke ringe, hvis man så også kan køre en rimelig distance mellem opladninger.
Men nu er det jo ikke i morgen en eventuel elektrificerinc til Struer måtte blive gennemført, men snarere om 10 år, hvorefter der skal bruges mange årtier på i bedste fald at tjene pengene hjem. Så spørgsmålet er vel hvad batterier koster og hvad de kan om 20 år.Hertil kommer, at milliardinvesteringen jo i givet fald skal tages fra noget andet, formentlig andre baneinvesteringer.
Og så vil batterier for mig at se give en hel anden fleksibilitet for godstransport. Jeg aner ikke, hvad gods der køres fra struer, men i givet fald kunne det jo køres ned langs vestkysten på batterier.
At batterier overflytter udgifter til operatørerne burde ikke være relevant. Altså de betaler vel for at bruge skinnerne, og hvis der kan spares milliarder på dem, burde betalingen falde tilsvarende.
Jeg kan så oplyse, at der kører INGEN godstog til/fra Struer, det nærmeste er Herning. Godstogene fremgår af TKG, som ligger frit til gængelig på Banedanmarks hjemmeside.
Jeg kan så oplyse, at der kører INGEN godstog til/fra Struer, det nærmeste er Herning.
Det er ikke korrekt. Den nærmeste godsstation fra Struer er Rønland.
Godstoget til og fra Rønland betjener også Herning.
Mvh. Jens
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H