Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)
Fuldt selvkørende biler en illusion. Jeg tror der kommer til at gå så lang tid, at det ikke er værd at forholde sig til. Det er for kompleks teknologi der skal til for at kunne fungere for slet ikke at tale om de etiske problemer, når teknologien skal afgøre, hvem der skal slås ihjel. Langsomt kørende busser ja og måske lastvognsnonvojer på motorvejene men privatbiler overalt er for svært.
Nej - der tager du givet fejl. Allerede om få år vil vi se selvkørende lastbiler og busser. Ganske vist med en chauffør til en start.
Og med den fart teknologien udvikler sig - så vil vi få selvkørende biler.
At man kan blive slået ihjel i trafikken er jo ikke nyt. Her skal man blot have afklaret juraen.
I princippet kan du fremføre samme argument omkring de 2 Boing 737MAX fly som forulykkede. Hvem er her ansvarlig? Softwaren i flyet eller piloterne?
At kalde efter en "taxa" virker også som en sær idé. Det er nemmere bare at eje bilen selv.
Hvorfor? Det giver da god mening at man kun har en bil i husstanden og skal flere afsted til skole, idræt, station eller arbejde indenfor relativ lille radius (10-15 km) ville det være miljømæssigt smart at der kom en lille selvkørende bil og hentede dig!
Uanset hvad løser det intet. Tværtimod. Selvkørende biler vil jo betyde at børn vil begynde at køre. Femdobbelte garager villakvartererne måske? Ældre, syge mv vil også køre og så er der også muligheden for at bruge bilen som sig eget postvæsen. Det er urealistisk men selv hvis det ikke var, vil det kun gavne toget.
Se ovenfor - det kommer!
Dog bør lokalbaner alle have langsigtede mål om at komme ind til en større by. Ellers vil de være truet uanset hvad. Elbiler vil hurtigt blive relativt billige. Batterierne falder hurtigt i pris, elektriciteten vil ganske rigtigt formentlig blive meget billig, og elbiler kræver mindre reperation osv.
Jeg tror bare ikke på det. For mange teknologi-begejstrede mangler nogle gange at stikke en finger i jorden og bruge deres almindelige fornuft på at tænke lidt mere i retning om folk gider det her, fremfor om det er muligt. Hvorfor er den selvkørende taxa en god ide? Så skal man vente på den og,/ eller planlægge hvornår man skal køre og hvorhen og så kommer der en bil, der lugter lidt af sved. Eller makrel. Og måske ligger der et brugt kondom. Hyggeligt. Og for hvilket formål. En bil koster ikke ret meget. I dag er det vel, hvad 30-40.000, om 10 år koster den vel hvad der ift købekraft svarer til en knallert i dag. Beskatningen skal jo ikke inkluderes.
Fint nok du ikke tror på det - Nu findes det jo allerede omend i en simpel udgave.
Idag er der flere og flere som enten har del i en delebil eller benytter de forskellige tilbud om Elbiler som man lejer for en kort stund. Så der vil være et marked for noget sådant. Primært i byerne, men også på landet.
Ja - en bil koster måske kun 30-40.000 kr om året. Men rigtig mange familier på landet har i dag 2 biler for at det kan hænge sammen med job, aflevere børn etc. Så den ene bil kan givet spares hvis man f.eks. have sammen møde tid og blev samlet op af en selvkørende bil og bragt til station, evt. sammen med 2-3 andre.
At en selvkørende bil kan være "ulækker" er vel ikke anderledes end at en togkupe kan være ulækker??
Forskellen er blot at man i den selvkørende taxa præcist ved hvem som var med!
Mht selvkørende teknologi er der bare mange komplicerede problemer for at tage det sidste skridt. Lastbiler på motorvejen, ja, og busser der kører så langsomt, at de ikke reelt skal forholde sig til undvigelser men bare køre eller lade vær, som metroen ja, men den teknologi, der skal skelne mellem et barn og en kat på 100 Meters afstand inden den afgør om den skal svinge op og dræbe cyklisten på cykelstien . Det bliver bare kompliceret på så mange planer.
De problemer bliver løst. Udfordringen ligger i at du og jeg stadig kører på vejen sammen med de selvkørende biler og vi er langt mere ustabile!
Og på mindre veje med modgående ekstra bredde biler (mejetærskere f.eks.) kan det sikkert også give udfordringer. Det kunne sikkert løses ved at ikke "blinde" veje blev gjort ensrettet i større omfang. Blot en ide.