SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg (Trafikpolitik)
Kunne det tænkes at SJ ikke ville afhængig af DSB mht. vedligehold af deres tog?
SJ overtager det antal togsæt, som skal bruges til trafikken og DSB efterlades med 10 stk. (eller sådan noget).
Umiddelbart kan jeg godt forstå, at DSB gerne vil sælge de sidste togsæt til SJ - så er dét litra ude af DSBs problempulje.Værkstedet ved Helgoland ligger et sted mangen en byggematador gerne vil købe til whatever projekt vedkommende tror på.
Samtidig har DSB (næsten desperat) brug for penge, og da driften ikke kaster meget af sig, så er der kun salg af grunde tilbage....herunder Helgoland.
Skånetrafikken har gennem flere år været stærkt utilfreds med kvaliteten af vedligeholdet (hvilket jeg er enig i efter en del ture), derfor tager de vedligeholdelsen hjem.
En af mine svenske venner er så utilfreds med toiletterne, at hun hellere venter en time ekstra i Gøteborg og tager SJ til Malmø, frem for Øresundstog. Og det er ikke kun den tekniske vedligehold der halter. Ofte mangler toiletpapir, og rengøringen er elendig.
Man bliver heller ikke imponeret af personalet på den svenske side, de virker demotiverede. Det er en helt anderledes oplevelse at køre med SJ. Deres personale er stolte af at arbejde for SJ.
Poul