1: Skinnerne skal udskiftes indenfor få år. Pengene hertil mangler tilsyneladende.
Og kun tilsyneladende - for intet er aftalt endnu. Det sker formentlig i en samlet plan for jernbanen i Danmark, som de først skal til at diskutere.
2: Der er tilsyneladende også planer om at reducere til 1/2 times drift.
Du får det til at lyde som jordens undergang, at man går over til halvtimes drift. Og ja, det er da en serviceforringelse, men dels er der i dag kun kvartersdrift mellem Hårlev og Køge - der er halvtimesdrift i forvejen mellem Hårlev og hhv Faxe Ladeplads/Rødvig, så på de 2 grene bliver der ingen forringelser. På stationerne mellem Hårlev og Køge er der også halvtimesdrift allerede.
3: Hvad er der så af muligheder?
At vi venter med at piske en stemning op, til vi ser, hvad regeringen kommer frem til.
4: Jeg formoder at man indenfor relativ kort tid - såfremt skinnerne er i så dårlig stand - nedsætter topfarten med deraf længere køretid?
Sættes farten ned til det, som banen havde "i gamle dage", altså for 10 år siden, så vil turen mellem fx Karise og Køge stige fra 20 minutter til 26 minutter. Men stadig en pæn tid i forhold til bil, især i myldretiden, hvor bilen end ikke kan gøre turen på 26 minutter, hvis man altså følger færdselsloven.
Men udskiftning af skinnerne løser ikke trængselproblemer på vejene.
Nej, og at nedlægge banen og indsætte busser vil kun gøre trængselsproblemerne endnu værre - samtidig med, at man reelt nedlægger den kollektive trafik på Stevns/Østsjælland.
Så mon ikke der kommer ny vej på Stevns?
Der kommer en ny vej - på et tidspunkt - uanset om skinnerne skiftes eller ikke. Den var faktisk med i den forrige regerings trafikaftale fra marts 2019, hvor det dengang var planen, at bygge vejen fra 2024 - til en pris af ca 600 mio kroner. Om den aftale fortsat består ved jeg ikke.
400 mio kroner til udskiftning af skinner på en eksisterende og nedslidt jernbane kan sætte sindene i kog - men 600 mio kroner til endnu en vej til bilisterne får ingen til at løfte et øjenbryn.