Tal om pendlere (Generelt)
Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".Arbejdssted:
region Hovedstaden:
Bopælsted:
Region Nordjylland: 4.213
Region Midtjylland: 11.051
Region Syddanmark: 12.162
Region Sjælland: 100.574
Landsdel Fyn: 6.700
Aarhus kommune: 4.375
Skanderborg kommune: 631
Silkeborg kommune: 760
Odder kommune: 203Den modsatte vej:
Bopælsområde:
Region HovedstadenArbejdssted:
Region Nordjylland: 1.768
Region Midtjylland: 5.210
Region Syddanmark: 5.339
Region Sjælland: 33.849
Aarhus kommune: 2.585
Silkeborg kommune: 182
Skanderborg kommune: 193
Odder kommune: 39
Landsdelen Fyn: 2.700Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.
Medtog du Odder for at bevise at Kattegatbroen ikke skal have bane?
Nej ikke umiddelbart.
Alene for at se hvor mange eller få som tager fra Odder mod Hovedstadsområdet og den modsatte vej.
Men der var 242 personer som tog til og fra Odder. Om det så berettiger til stop i Odder ifald ALLE benyttede toget ved jeg ikke. Hvert stop forlænger køretiden med 3-5 min før toget måtte være oppe på 300 km/h.
Kan du ikke lige tilføje de tilsvarende tal fra før Storebæltsbroen blev åbnet, så vi kan se hvorfor den ikke skulle have haft en banedel. Den har fået pendlertallet til at vokse helt urimeligt.
Dem må du selv besvære dig med at finde. Hvis det er muligt.
I Statistikbanken.dk kan jeg kun se tal fra 2008.
Men noterede mig at i rapporten fra Vejdirektoratet fra december 2018 (rapport 594) står følgende på side 62:
9.2 En jernbane er ikke samfundsøkonomisk rentabel.
Hvis den rene vejforbindelse skal suppleres med en jernbane til højhastighedstog, vil det koste cirka 74 mia. kr. ekstra. Hertil kommer øgede udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer. Merinvesteringen vil isoleret set have en intern rente på 0,3 pct. Hvis projektet skal være rentabelt for samfundet, skal den interne rente være over cirka 4 pct. Merinvesteringen i en jernbane over Kattegat vil betyde, at samfundet samlet set vil miste over 47 mia. kr. Det skyldes, at de ekstra-gevinster, de rejsende opnår udover den rene vejforbindelse, ikke opvejer de meromkostninger, der vil være forbundet med at få en jernbane med i projektet.