Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om pendlere (Generelt)

af Pyloriis, 30/8 2019, 18:14 (1912 dage siden)

Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".

Arbejdssted:
region Hovedstaden:
Bopælsted:
Region Nordjylland: 4.213
Region Midtjylland: 11.051
Region Syddanmark: 12.162
Region Sjælland: 100.574
Landsdel Fyn: 6.700
Aarhus kommune: 4.375
Skanderborg kommune: 631
Silkeborg kommune: 760
Odder kommune: 203

Den modsatte vej:
Bopælsområde:
Region Hovedstaden

Arbejdssted:
Region Nordjylland: 1.768
Region Midtjylland: 5.210
Region Syddanmark: 5.339
Region Sjælland: 33.849
Aarhus kommune: 2.585
Silkeborg kommune: 182
Skanderborg kommune: 193
Odder kommune: 39
Landsdelen Fyn: 2.700

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.

Tal om pendlere

af mikedk2100, 30/8 2019, 18:22 (1912 dage siden) @ Pyloriis

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.

Ikke helt forstået? De tal du nævner er vel pendling ind og ud af hovedstadsområdet, men der kunne jo sagtens være ret så stor pendling ind og ud af Aarhus-området til/fra oplandet. Præcis som hovedstadsområdet har en ret stor pendling fra Region Sjælland. Så derfor kunne Aarhus (centrum) da godt have brug for langt bedre pendlerforhold, ligesom hovedstadsområdet og formentlig andre større byer i Danmark.

I øvrigt er jeg overrasket over, hvor mange der åbenbart arbejder i hovedstadsområdet, men bor i Nordjylland eller omvendt.

Tal om pendlere

af Pyloriis, 30/8 2019, 18:33 (1912 dage siden) @ mikedk2100

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.


Ikke helt forstået? De tal du nævner er vel pendling ind og ud af hovedstadsområdet, men der kunne jo sagtens være ret så stor pendling ind og ud af Aarhus-området til/fra oplandet. Præcis som hovedstadsområdet har en ret stor pendling fra Region Sjælland. Så derfor kunne Aarhus (centrum) da godt have brug for langt bedre pendlerforhold, ligesom hovedstadsområdet og formentlig andre større byer i Danmark.

I øvrigt er jeg overrasket over, hvor mange der åbenbart arbejder i hovedstadsområdet, men bor i Nordjylland eller omvendt.

Yep. Det står enhver frit for at gå ind i statistikbanken

https://m.statbank.dk/TableInfo/PEND100#

Bemærk: man skal først vælge bopælssted, dernæst beskæftigelsessted. Man kan vælge køn. Først herefter søger man.
Lidt tricky indtil man fatter konceptet.

Tal om pendlere

af tgpsen, 30/8 2019, 19:18 (1912 dage siden) @ mikedk2100

I øvrigt er jeg overrasket over, hvor mange der åbenbart arbejder i hovedstadsområdet, men bor i Nordjylland eller omvendt.

De tager vel flyveren.

Tal om pendlere

af tgpsen, 30/8 2019, 19:21 (1912 dage siden) @ Pyloriis

Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".

Arbejdssted:
region Hovedstaden:
Bopælsted:
Region Nordjylland: 4.213
Region Midtjylland: 11.051
Region Syddanmark: 12.162
Region Sjælland: 100.574
Landsdel Fyn: 6.700
Aarhus kommune: 4.375
Skanderborg kommune: 631
Silkeborg kommune: 760
Odder kommune: 203

Den modsatte vej:
Bopælsområde:
Region Hovedstaden

Arbejdssted:
Region Nordjylland: 1.768
Region Midtjylland: 5.210
Region Syddanmark: 5.339
Region Sjælland: 33.849
Aarhus kommune: 2.585
Silkeborg kommune: 182
Skanderborg kommune: 193
Odder kommune: 39
Landsdelen Fyn: 2.700

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.

Medtog du Odder for at bevise at Kattegatbroen ikke skal have bane?

Kan du ikke lige tilføje de tilsvarende tal fra før Storebæltsbroen blev åbnet, så vi kan se hvorfor den ikke skulle have haft en banedel. Den har fået pendlertallet til at vokse helt urimeligt.

Tal om pendlere

af Pyloriis, 31/8 2019, 06:12 (1912 dage siden) @ tgpsen

Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".

Arbejdssted:
region Hovedstaden:
Bopælsted:
Region Nordjylland: 4.213
Region Midtjylland: 11.051
Region Syddanmark: 12.162
Region Sjælland: 100.574
Landsdel Fyn: 6.700
Aarhus kommune: 4.375
Skanderborg kommune: 631
Silkeborg kommune: 760
Odder kommune: 203

Den modsatte vej:
Bopælsområde:
Region Hovedstaden

Arbejdssted:
Region Nordjylland: 1.768
Region Midtjylland: 5.210
Region Syddanmark: 5.339
Region Sjælland: 33.849
Aarhus kommune: 2.585
Silkeborg kommune: 182
Skanderborg kommune: 193
Odder kommune: 39
Landsdelen Fyn: 2.700

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.


Medtog du Odder for at bevise at Kattegatbroen ikke skal have bane?

Nej ikke umiddelbart.
Alene for at se hvor mange eller få som tager fra Odder mod Hovedstadsområdet og den modsatte vej.
Men der var 242 personer som tog til og fra Odder. Om det så berettiger til stop i Odder ifald ALLE benyttede toget ved jeg ikke. Hvert stop forlænger køretiden med 3-5 min før toget måtte være oppe på 300 km/h.


Kan du ikke lige tilføje de tilsvarende tal fra før Storebæltsbroen blev åbnet, så vi kan se hvorfor den ikke skulle have haft en banedel. Den har fået pendlertallet til at vokse helt urimeligt.

Dem må du selv besvære dig med at finde. Hvis det er muligt.
I Statistikbanken.dk kan jeg kun se tal fra 2008.

Men noterede mig at i rapporten fra Vejdirektoratet fra december 2018 (rapport 594) står følgende på side 62:

9.2 En jernbane er ikke samfundsøkonomisk rentabel.
Hvis den rene vejforbindelse skal suppleres med en jernbane til højhastighedstog, vil det koste cirka 74 mia. kr. ekstra. Hertil kommer øgede udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer. Merinvesteringen vil isoleret set have en intern rente på 0,3 pct. Hvis projektet skal være rentabelt for samfundet, skal den interne rente være over cirka 4 pct. Merinvesteringen i en jernbane over Kattegat vil betyde, at samfundet samlet set vil miste over 47 mia. kr. Det skyldes, at de ekstra-gevinster, de rejsende opnår udover den rene vejforbindelse, ikke opvejer de meromkostninger, der vil være forbundet med at få en jernbane med i projektet.

Tal om pendlere

af pjl, 31/8 2019, 12:36 (1911 dage siden) @ Pyloriis

Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.

Af de tal fremgår at Aarhus Kommune står for mellem 30 og 50% i Region Midtjylland (hvori Aarhus ligger)...

Så hvorfor mener du at Aarhus H ikke bør prioriteres?

Tal om pendlere

af Pyloriis, 31/8 2019, 15:10 (1911 dage siden) @ pjl
redigeret af Pyloriis, 31/8 2019, 15:27

Skulle vi prøve at få lidt tal på hvormange og hvorfra / hvortil fuldtidsbeskæftigede i november 2017 h.h. boede og arbejdede:
Tal er taget fra "statistikbanken".

Måske det gør at det ikke nødvendigvis er forholdene for dem i Aarhus centrum som først skal have langt bedre forhold end andre områder.


Af de tal fremgår at Aarhus Kommune står for mellem 30 og 50% i Region Midtjylland (hvori Aarhus ligger)...

Så hvorfor mener du at Aarhus H ikke bør prioriteres?

Det mener jeg heller ikke. De må bare omkring i et vist omfang omkring Aarhus vest og så hurtigt videre enten med højhastighedstog eller bybane ad den gamle jernbane.
Og så er der jo også hensynet til de 50-70% andre passagerer!
Og Aarhus kommune er nu mere end bare midtbyen!;-)

Tal om pendlere

af pjl, 31/8 2019, 15:55 (1911 dage siden) @ Pyloriis

Det mener jeg heller ikke. De må bare omkring Aarhus vest og så hurtigt videre.
Der er jo også hensynet til de 50-70% andre!
Og Aarhus kommune er mere end midtbyen!;-)

Ja... måske, men det virker som om du ikke ved meget om Aarhus.

Du kan se tallene for Aarhus Kommune hér:
https://ledelsesinformation.aarhuskommune.dk/aarhus-i-tal/default.aspx?doc=vfs://Global...

Det er stadig i Nord og Syd hvor flest bor og arbejder. Randers og Horsens har i mange år haft vækst på grund af sigende priser i selve Aarhus, hvorfor pendlingen fra Region Midtjylland i høj grad også inkluderer Randers, Horsens og Hedensted.

Hvis du tager det forhold med i din forespørgsel vil du se at langt over halvdelen kommer fra det område.

Aarhus Kommune planlægger ingen udbygning af byen i vest, der er udlagt boiligområder til over 20.000 i Nord, stigende til over 50.000 i fremtiden.

Så (igen), hvis man vil anlægge noget som gavner flest bør det være på Nord/Syd aksen (shunt, der følger E45), gerne kombineret med en ny og mere nordlig station med forbindelse til Letbanen (man har planlagt letbane til Hinnerup, men jeg tror det er for langt ude til folk der skal mod Skejby/Vejlby). På den måde kan passagerer, der skal sydpå spare hele den lange tur ind til Aarhus og tilbage igen.

I Syd er man allerede godt igang med at flytte pendlere over i biler, genåbningen af Hørning Station har været med til at gøre Hørning til den by, der har den største netto tilflytning i Skanderborg Kommune, hvorfor man går efter Stilling i syd og Laurbjerg i nord. Og det er således også hér (i Syd) at Aarhus vokser næstmest.

Tal om pendlere

af Pyloriis, 31/8 2019, 16:49 (1911 dage siden) @ pjl

Det mener jeg heller ikke. De må bare omkring Aarhus vest og så hurtigt videre.
Der er jo også hensynet til de 50-70% andre!
Og Aarhus kommune er mere end midtbyen!;-)


Ja... måske, men det virker som om du ikke ved meget om Aarhus.

Du kan se tallene for Aarhus Kommune hér:
https://ledelsesinformation.aarhuskommune.dk/aarhus-i-tal/default.aspx?doc=vfs://Global...

Det er stadig i Nord og Syd hvor flest bor og arbejder. Randers og Horsens har i mange år haft vækst på grund af sigende priser i selve Aarhus, hvorfor pendlingen fra Region Midtjylland i høj grad også inkluderer Randers, Horsens og Hedensted.

Hvis du tager det forhold med i din forespørgsel vil du se at langt over halvdelen kommer fra det område.

Ja men byen vil udvikle til bæk fra centrum.


Aarhus Kommune planlægger ingen udbygning af byen i vest, der er udlagt boiligområder til over 20.000 i Nord, stigende til over 50.000 i fremtiden.

Men mange af disse nye beboere skal jo nord eller sydpå - ja måske helt til Odense eller hovedstadsområdet. Så hvorfor skal de have besværet med at komme ind til Aarhus H???


Så (igen), hvis man vil anlægge noget som gavner flest bør det være på Nord/Syd aksen (shunt, der følger E45), gerne kombineret med en ny og mere nordlig station med forbindelse til Letbanen (man har planlagt letbane til Hinnerup, men jeg tror det er for langt ude til folk der skal mod Skejby/Vejlby). På den måde kan passagerer, der skal sydpå spare hele den lange tur ind til Aarhus og tilbage igen.

Det er jo netop sådan noget jeg mener giver mening!


I Syd er man allerede godt igang med at flytte pendlere over i biler, genåbningen af Hørning Station har været med til at gøre Hørning til den by, der har den største netto tilflytning i Skanderborg Kommune, hvorfor man går efter Stilling i syd og Laurbjerg i nord. Og det er således også hér (i Syd) at Aarhus vokser næstmest.

Ja og en bybane ad den gamle bane med de tilpasninger så man kan betjene Aarhus vest og fortsætte ind mod Aarhus H vil gavne HELE Aarhus!

Tal om pendlere

af pjl, 1/9 2019, 15:01 (1910 dage siden) @ Pyloriis

Ja men byen vil udvikle til bæk fra centrum.

Både og... Aarhus er ikke København og man bygger "aggressivt" i højden i Aarhus. Man kan diskutere fremtidiens boligform fra nu til dommedag, men demografien i Aarhus er bare at gennemsnitsborgeren er omkring 30 år, vil bo inden for ringgaden og ikke ejer en bil.

Dem, der vil i Parcel flytter længere væk, men ejer også biler - Aarhus er historisk vækstet omkring jernbanelinjerne, store nye byområder har fulgt nærbanen. I Aarhus er det letbanen og ikke togbanen som skal løse de problemer, andre skal man ikke bruge tid på at løse, der kommer el-biler og hjælper, du får næppe flyttet folk der pendler fra Randers til en arbejdsplads i Risskov til jernbanen og jeg ville også kalde det en success hvis man får flyttet dem som skal til områderne omkring stationer og Letbane ud af bilerne.

Ja og en bybane ad den gamle bane med de tilpasninger så man kan betjene Aarhus vest og fortsætte ind mod Aarhus H vil gavne HELE Aarhus!

Hvad er det du vil i Aarhus V? Mener du Brabrand, ved motorvejskrydset eller Mundelstrup? Der bor ikke nok og du er tættere på midtbyen i Nord.

Tal om pendlere

af Pyloriis, 1/9 2019, 16:11 (1910 dage siden) @ pjl

Hvad er det du vil i Aarhus V? Mener du Brabrand, ved motorvejskrydset eller Mundelstrup? Der bor ikke nok og du er tættere på midtbyen i Nord.

Jeg vil undgå at dem der kommer vest,nord og syd fra og som IKKE har ærinde i Aarhus midtby skal bruge 5-10 minutter på at køre ind og ud i forhold til nuværende banegård.
Og er der som du skriver så mange unge i midtbyen er det nok få som pendler særligt langt.

Tal om pendlere

af tgpsen, 1/9 2019, 10:25 (1911 dage siden) @ Pyloriis

Dit forslag svarer til det man udførte i Sønderjylland og Nordsverige, stambane inde i landet og stikbaner til kystbyerne. Det førte til at Haderslev og Åbenrå mistede togbetjening.

Tal om pendlere

af Pyloriis, 1/9 2019, 10:36 (1911 dage siden) @ tgpsen

Dit forslag svarer til det man udførte i Sønderjylland og Nordsverige, stambane inde i landet og stikbaner til kystbyerne. Det førte til at Haderslev og Åbenrå mistede togbetjening.

Nej - der skal jo netop være bybane på det hidtige skinnenet fra Kolding i syd og til Aarhus i nord. Muæigvis tiæ Randers.
Så det kan på INGEN måde sammenlignes.;-)

Tal om pendlere

af tgpsen, 1/9 2019, 14:43 (1910 dage siden) @ Pyloriis

Dit forslag svarer til det man udførte i Sønderjylland og Nordsverige, stambane inde i landet og stikbaner til kystbyerne. Det førte til at Haderslev og Åbenrå mistede togbetjening.


Nej - der skal jo netop være bybane på det hidtige skinnenet fra Kolding i syd og til Aarhus i nord. Muæigvis tiæ Randers.
Så det kan på INGEN måde sammenlignes.;-)

Og den kunne man så sammenligne med de respektive Kreisbahnen i Sønderjylland.

Tal om pendlere

af Niels Munch, 1/9 2019, 14:55 (1910 dage siden) @ tgpsen

Og den kunne man så sammenligne med de respektive Kreisbahnen i Sønderjylland.


Meget er der skrevet i disse feberhærgede tråde, men henviser du til de metersporede amtsbaner ved Haderslev, Aabenraa hhv. Als?

Tal om pendlere

af tgpsen, 1/9 2019, 14:59 (1910 dage siden) @ Niels Munch

Og den kunne man så sammenligne med de respektive Kreisbahnen i Sønderjylland.

Meget er der skrevet i disse feberhærgede tråde, men henviser du til de metersporede amtsbaner ved Haderslev, Aabenraa hhv. Als?

Ja ja ja, jeg ved godt der ikke var direkte Kreisbahne-forbindelse mellem Haderslev og Åbenrå, men alligevel, sådan cirka?

Tal om pendlere

af Niels Munch, 1/9 2019, 17:44 (1910 dage siden) @ tgpsen

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak