Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

N. Larsens Vognfabrikker, København

af Ole Jespersen ⌂ @, Aalborg, 13/4 2011, 04:03 (4909 dage siden)

Hej

Jeg er i gang med en større artikel om N. Larsens Vognfabrikker. Mit fokusområde er primært de tidlige år med hestevognsproduktion, men virksomheden fremstillede jo også materiel til sporvejene. Er der nogen i dette forum, som kender til artikler mv. om denne gren af produktionen? Findes der mon samlede lister over Larsens produktion?

Jeg findes (så vidt jeg ved) 3 forskellige originale salgskataloger over hestevogne. Findes der noget tilsvarende over sporvejsmateriel fra N. Larsen?

På forhånd tak for hjælpen.

Bedste hilsner
Ole Jespersen
Karetmager

N. Larsens Vognfabrikker, København

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/4 2011, 04:31 (4909 dage siden) @ Ole Jespersen

Hej.

Et indledende spørgsmål: Kender Du Sporvejshistorisk Selskabs store værk: Sporvogne i Danmark. Der er NHL i det mindste nævnt mange gange som fremstiller af de og de vogne, måske også med oplysning om fabrikken.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-l

N. Larsens Vognfabrikker, København

af Ole Jespersen @, 13/4 2011, 04:38 (4909 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik V. Pedersen

Nej, den bog har jeg ikke haft fat i endnu. Tak for tippet.

VH
Ole

N. Larsens Vognfabrikker, København

af UTJ, 13/4 2011, 05:14 (4909 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Et indledende spørgsmål: Kender Du Sporvejshistorisk Selskabs store værk: Sporvogne i Danmark. Der er NHL i det mindste nævnt mange gange som fremstiller af de og de vogne, måske også med oplysning om fabrikken.

Var der ikke Larsen og Co som byggede vognkasserne til Gribskovbanens personvogn C 39/40, samt vognkasserne til dampvognsundervognene B 11 og 12?

N. Larsens Vognfabrikker, København

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/4 2011, 05:45 (4909 dage siden) @ Ole Jespersen

Kære Erik V. Pedersen

Nej, den bog har jeg ikke haft fat i endnu. Tak for tippet.

VH
Ole

------

Hej igen.

Ja, --der ser vi. Hvis jeg nu skrev en masse, og så havde Du selv "værket", eller man intet skrev, --"for det har han / kender han nok allerede" :-)

-----

Når Du nu ikke kender det, må Du lige bemærke, at jeg omtaler det som "er værk", idet der ikke er tale om en bog, men en utrolig masse A4-løsblade, udgivet i sæt af 10-12 stk, 2, 3 eller 4 gange om året over en årrække fra ca. 1975 til nu, og man er ikke færdige ! ! !

Jeg ved ikke, om det er noget man kan låne på et bibliotek eller lign, men må nok snarere råde til en henvendelse direkte til Sporvejshistorisk Selskab.

Forslag: Send mig en mail direkte, til min e-adresse: erikvpedersen(snabel a)mail.dk eller send mail´en via den lille "kuvert" øverst på siderne i Forum.

Hilsen,
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-l

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af Niels Munch, 13/4 2011, 13:29 (4909 dage siden) @ Ole Jespersen

Kære Ole,

Som UTJ skriver, leverede Larsens Vognfabrikker vognkasser til visse af Gribskovbanens moderniseringer.

For at du ikke skal føle at være gået helt forgæves i forum ;-), indsætter jeg nedenfor mine fotos af omhandlede vogne.

Samtidig bidrages også til diversiteten i dagens forumindlæg .....

[image]
GDS B 11 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

[image]
GDS B 12 i Helsinge, 03.07.1959 (nm).

[image]
GDS B 12 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

B 11 og B 12 er de tidligere dampvogne, ombygget af et par omgange, i 1909 med nye vognkasser fra Larsen. Desværre er ingen af vognene bevaret.

[image]
GDS C 31 i Tisvildeleje, sommer 1961 (nm).

C 31 er en af de 2 oprindelige 3-akslede, letbyggede personvogne; den fik i 1915-16 ny vognkasse fra Larsen (og ny undervogn fra Hviid i Hillerød). I 1934 blev den ombygget til motorbivogn med rullelejer, og midterakslen forsvandt. Vognen er bevaret ved DJK.

[image]
GDS C 40 i Hillerød, sommer 1961 (nm).

C 40 blev anskaffet ved åbningen af banen til Gilleleje, men brændte og fik ny vognkasse i 1909 fra Larsen. I 1927 blev den modificeret til motorbivogn. Vognen er bevaret ved DJK.

En nærmere beskrivelse af disse vogne og deres succesive ombygninger og omlitreringer findes i Ole Plum og Viinholt-Nielsen: "Gribskovbanen", DJK 2009 (ISBN 978-87-87050-61-6).

Til slut et spørgsmål: Har Larsens Vognfabrikker overhovedet noget at gøre med den senere "Frederiksberg Karosserifabrik", der bl.a. har bygget busser og brandbiler - samt nye førerhuse til ældre DSB-troljer etc.?

Bedste hilsener
Niels

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af re20000, 13/4 2011, 16:06 (4909 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Vedr B12: er det bogier under vognen eller er det bare to par aksler i hver ende, altså alle aksler på en lang række? Det er svært at se og jeg ved ikke så meget om det men i så fald må vognen have været ret umedgørlig i snævre kurver?

På forhånd tak

Nold

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af Niels Munch, 13/4 2011, 16:10 (4909 dage siden) @ re20000

Hej Nold,

B 11 og B 12 var begge boggievogne, og boggierne var af samme konstruktion som løbeboggierne under dampvognene. De fornødne, ekstra boggier blev leveret af Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri.

M.v.h.
Niels

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af re20000, 13/4 2011, 17:02 (4909 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for hurtigt og klart svar!

Nold

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af OJK37, 14/4 2011, 04:36 (4908 dage siden) @ Niels Munch

Niels, hvad øh... med billeder af de næste vogne i nummerrækken, f.eks.:
Ole-Jørn[image]

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af UTJ, 14/4 2011, 06:53 (4908 dage siden) @ OJK37

Niels, hvad øh... med billeder af de næste vogne i nummerrækken, f.eks.:
Ole-Jørn[image]

Ja og hvis der også blev brugt film på godsvognen bag C 40 :-)

N. Larsens Vognfabrikker - leverancer til GDS (5 fotos)

af Ole Jespersen @, 14/4 2011, 13:22 (4908 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels m.fl.

Mange tak for hjælpen og kilder til videre efterforskning. Det var da det helt rigtige forum at spørge i :-)

Ved I, om der findes fotos fra N. Larsens fabriksinteriører?

Bedste hilsner
Ole

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959?

af Søndenfjords, 14/4 2011, 16:36 (4908 dage siden) @ Niels Munch

[image]
GDS C 40 i Hillerød, sommer 1961 (nm).

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959?

af neald, 14/4 2011, 19:51 (4907 dage siden) @ Søndenfjords

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords

Hej Søndenfjords.
Det er en svær nød at knække. Jeg vil begynde med GDS C40. Det kan godt have været GDS C40, du har kørt med i 1959. Der er fotografisk dokumentation for anven
delse af nogle af de andre pladebeklædte toakselede GDS personvogne på HFHJ i slutningen af 50´erne. Bl.a. findes der et Kai Mose Nielsen billede af HFJ M2 m. GDS personvogn under indkørsel til Hi st. i 1957.

Det KAN godt have været No 9. Ikke særlig sandsynligt, idet man ved at regne på antallet af kørte dampkilometer ser et voldsomt fald fra 1958 til 1959 (efter anskaffelsen af M9 og M10). Mange af de sidste dampfotos fra HFHJ er netop fra 1958, hvor man efter de kørte dampkilometer kørte ca. togpar m. damp pr. dag. Værkstedseftersyn, højtidstrafik kan imidlertid have spillet ind her.

Det kan sagtens have været LNJ SP 25. Jeg mener at den har været til låns/leje før HFHJ købte den i 1959 måske allerede i 1958. Der findes billeddokumentation af sådan et tog, du har set fra Hi st. 1959.

Så svarene på dine spørgsmål er svære at konkretisere helt, idet der kørte en sand syndflod af lånt/lejet materiel på HFHJ i slutningen af 50´erne. Der har givet været GDS materiel inde over (også skinnebusser) desudagtet at de to privatbaner først fik fælles ledelse i 1961. Men HVJ 23 kørte et helt år på HFHJ før den blev købt og omdøbt til M10 i 1958. Også HTJ 22 var på spil i 1957/58.

Damp til og med sommeren 1958 sandsynlig. Efter: Tja, tjo, men da No 9.

Så er det spøgsgmålet, hvornår det var påske i 1959. Det finder jeg lige ud af. 1959 var et varmt år(både jan. og feb. havde høje gn.snitstemp.) og sommeren var en de bedste i det 20. årh. Så en sen/fin påske kan have betydet: Al materiel ud at køre!

Vh Niels Carlsen.

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959?

af niels c @, Frederiksberg, 14/4 2011, 20:26 (4907 dage siden) @ neald

Hej igen.

Det var påskedag 21/4 i 1957, 6/4 i 1958, 29/3 i 1959. Hm.

Vh fra Niels.

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959? Eller måske 1958?

af Søndenfjords, 15/4 2011, 04:02 (4907 dage siden) @ neald

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords


Hej Søndenfjords.
Det er en svær nød at knække. Jeg vil begynde med GDS C40. Det kan godt have været GDS C40, du har kørt med i 1959. Der er fotografisk dokumentation for anven
delse af nogle af de andre pladebeklædte toakselede GDS personvogne på HFHJ i slutningen af 50´erne. Bl.a. findes der et Kai Mose Nielsen billede af HFJ M2 m. GDS personvogn under indkørsel til Hi st. i 1957.

Det KAN godt have været No 9. Ikke særlig sandsynligt, idet man ved at regne på antallet af kørte dampkilometer ser et voldsomt fald fra 1958 til 1959 (efter anskaffelsen af M9 og M10). Mange af de sidste dampfotos fra HFHJ er netop fra 1958, hvor man efter de kørte dampkilometer kørte ca. togpar m. damp pr. dag. Værkstedseftersyn, højtidstrafik kan imidlertid have spillet ind her.

Det kan sagtens have været LNJ SP 25. Jeg mener at den har været til låns/leje før HFHJ købte den i 1959 måske allerede i 1958. Der findes billeddokumentation af sådan et tog, du har set fra Hi st. 1959.

Så svarene på dine spørgsmål er svære at konkretisere helt, idet der kørte en sand syndflod af lånt/lejet materiel på HFHJ i slutningen af 50´erne. Der har givet været GDS materiel inde over (også skinnebusser) desudagtet at de to privatbaner først fik fælles ledelse i 1961. Men HVJ 23 kørte et helt år på HFHJ før den blev købt og omdøbt til M10 i 1958. Også HTJ 22 var på spil i 1957/58.

Damp til og med sommeren 1958 sandsynlig. Efter: Tja, tjo, men da No 9.

Så er det spøgsgmålet, hvornår det var påske i 1959. Det finder jeg lige ud af. 1959 var et varmt år(både jan. og feb. havde høje gn.snitstemp.) og sommeren var en de bedste i det 20. årh. Så en sen/fin påske kan have betydet: Al materiel ud at køre!

Vh Niels Carlsen.

Mange tak for dit fyldestgørende svar.
Noget kunne tyde på, at det så var i påsken 1958 - hvis nr. 9 kørte mere da, hvis påhængsvognen fra grisen også var til låns da, og når påsken lå senere det år.
En skam, jeg var for lille til at rende rundt med et fotografiapparat dengang, men utrolig så stærk en fotografisk hukommelse, man alligevel kan have somme tider: Af den lillebitte kupé i GDS-vognen, af kullene der drattede ned i hovedet på mig fra lokomotivet ude på den åbne endeperron og af den sølvfarvede bivogn midt mellem alle de tofarvede skinnebusser.
mvh
Søndenfjords

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959? Eller måske 1958?

af UTJ, 15/4 2011, 04:10 (4907 dage siden) @ Søndenfjords

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords


Hej Søndenfjords.
Det er en svær nød at knække. Jeg vil begynde med GDS C40. Det kan godt have været GDS C40, du har kørt med i 1959. Der er fotografisk dokumentation for anven
delse af nogle af de andre pladebeklædte toakselede GDS personvogne på HFHJ i slutningen af 50´erne. Bl.a. findes der et Kai Mose Nielsen billede af HFJ M2 m. GDS personvogn under indkørsel til Hi st. i 1957.

Det KAN godt have været No 9. Ikke særlig sandsynligt, idet man ved at regne på antallet af kørte dampkilometer ser et voldsomt fald fra 1958 til 1959 (efter anskaffelsen af M9 og M10). Mange af de sidste dampfotos fra HFHJ er netop fra 1958, hvor man efter de kørte dampkilometer kørte ca. togpar m. damp pr. dag. Værkstedseftersyn, højtidstrafik kan imidlertid have spillet ind her.

Det kan sagtens have været LNJ SP 25. Jeg mener at den har været til låns/leje før HFHJ købte den i 1959 måske allerede i 1958. Der findes billeddokumentation af sådan et tog, du har set fra Hi st. 1959.

Så svarene på dine spørgsmål er svære at konkretisere helt, idet der kørte en sand syndflod af lånt/lejet materiel på HFHJ i slutningen af 50´erne. Der har givet været GDS materiel inde over (også skinnebusser) desudagtet at de to privatbaner først fik fælles ledelse i 1961. Men HVJ 23 kørte et helt år på HFHJ før den blev købt og omdøbt til M10 i 1958. Også HTJ 22 var på spil i 1957/58.

Damp til og med sommeren 1958 sandsynlig. Efter: Tja, tjo, men da No 9.

Så er det spøgsgmålet, hvornår det var påske i 1959. Det finder jeg lige ud af. 1959 var et varmt år(både jan. og feb. havde høje gn.snitstemp.) og sommeren var en de bedste i det 20. årh. Så en sen/fin påske kan have betydet: Al materiel ud at køre!

Vh Niels Carlsen.


Mange tak for dit fyldestgørende svar.
Noget kunne tyde på, at det så var i påsken 1958 - hvis nr. 9 kørte mere da, hvis påhængsvognen fra grisen også var til låns da, og når påsken lå senere det år.
En skam, jeg var for lille til at rende rundt med et fotografiapparat dengang, men utrolig så stærk en fotografisk hukommelse, man alligevel kan have somme tider: Af den lillebitte kupé i GDS-vognen, af kullene der drattede ned i hovedet på mig fra lokomotivet ude på den åbne endeperron og af den sølvfarvede bivogn midt mellem alle de tofarvede skinnebusser.
mvh
Søndenfjords

C 35 eller 36 var udlejet (lånt?) til HFHJ omkting dette tidspunkt.

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak