Kære Ole,
Som UTJ skriver, leverede Larsens Vognfabrikker vognkasser til visse af Gribskovbanens moderniseringer.
For at du ikke skal føle at være gået helt forgæves i forum , indsætter jeg nedenfor mine fotos af omhandlede vogne.
Samtidig bidrages også til diversiteten i dagens forumindlæg .....
GDS B 11 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).
GDS B 12 i Helsinge, 03.07.1959 (nm).
GDS B 12 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).
B 11 og B 12 er de tidligere dampvogne, ombygget af et par omgange, i 1909 med nye vognkasser fra Larsen. Desværre er ingen af vognene bevaret.
GDS C 31 i Tisvildeleje, sommer 1961 (nm).
C 31 er en af de 2 oprindelige 3-akslede, letbyggede personvogne; den fik i 1915-16 ny vognkasse fra Larsen (og ny undervogn fra Hviid i Hillerød). I 1934 blev den ombygget til motorbivogn med rullelejer, og midterakslen forsvandt. Vognen er bevaret ved DJK.
GDS C 40 i Hillerød, sommer 1961 (nm).
C 40 blev anskaffet ved åbningen af banen til Gilleleje, men brændte og fik ny vognkasse i 1909 fra Larsen. I 1927 blev den modificeret til motorbivogn. Vognen er bevaret ved DJK.
En nærmere beskrivelse af disse vogne og deres succesive ombygninger og omlitreringer findes i Ole Plum og Viinholt-Nielsen: "Gribskovbanen", DJK 2009 (ISBN 978-87-87050-61-6).
Til slut et spørgsmål: Har Larsens Vognfabrikker overhovedet noget at gøre med den senere "Frederiksberg Karosserifabrik", der bl.a. har bygget busser og brandbiler - samt nye førerhuse til ældre DSB-troljer etc.?
Bedste hilsener
Niels