Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 12/4 2011, 19:39 (4973 dage siden)

Er der nogen, der ligger inde med nogle fotos, hvor der er spor og kultog på, fra Fasterholt, Søbylund Trinbræt, Søby Brunkulsstation og Fasterholt Plantage? Til vores lokalhistoriske anlæg i spor H0 i HMJK - Herningegnens Model Jernbane Klub - mangler vi en masse billeddokumentation netop derfra. Der er skrevet meget om brunkulstiden, men der er meget få fotos af spornettet og togtrafikken der. Et år ekspederede man flere tons gods derfra end på Københavns godsbanegård, så der var travlt derude i lejerne - og dermed mange tog. Hele perioden fra 1941 til 1970 har interesse.

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/4 2011, 06:08 (4972 dage siden) @ Steffen Vester

[image]

[image]

--
[image]

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 13/4 2011, 07:45 (4972 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy. :-)
Tak for fotos, men de har også snydt mig. :-D
De figurerer i nogle artikler under Søby Brunkul, men de er faktisk ikke derfra.
Det øverste med rampeanlægget er fra Troldhede, hvor det foto også findes på deres lokalhistoriske sider.
Det nederste er fra Blåhøj station på den skæve bane. Stationsbygningen (foto 1961) er som den eneste på banen - så vidt jeg ved - nedrevet og erstattet af....... en tom grund med fri bevoksning. Jeg var forbi en meget stor del af banens stationer for et par år siden med kameraet. Jeg ville gerne skrive fotografens navn ved dette foto fra 1961 af Blåhøj, men jeg kan ikke huske, hvor det kommer fra. :-(
[image]

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/4 2011, 09:20 (4972 dage siden) @ Steffen Vester

Tak for fotos, men de har også snydt mig. :-D
De figurerer i nogle artikler under Søby Brunkul, men de er faktisk ikke derfra.
Det øverste med rampeanlægget er fra Troldhede, hvor det foto også findes på deres lokalhistoriske sider.
Det nederste er fra Blåhøj station på den skæve bane.

Tak for korrektionen - jeg har rettet navnene i mit arkiv.

--
[image]

Ejstrup. Statens leje.

af f.ormstrup, 5/8 2017, 15:15 (2666 dage siden) @ Tommy Nilsson

Øverste billede er fra Ejstrup - Statens Leje - sporforbindelse fra Troldhede station.
I modsætning til Søbys Wild West stemning, var Ejstruplejet mekaniseret i mellemkrigstiden - lejet åbnede under 1 verdenskrig.

--
mvh
Flemming

Søby Brunkulsstation.

af brunkul, 19/8 2017, 13:32 (2652 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det øverste foto er fra Sdr. Søby Brunkulsleje, entreprenør WTK. ca. 1941.

Søby Brunkulsstation + sporplan.

af Steff, 13/4 2011, 12:07 (4972 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Steffen!

Kan ikke hjælpe dig med billeder, men en sporplan jeg har fået i forbindelse med nyskrivning af noget P og PR.
Håber du kan bruge den:-) .
[image]

--
Steffen Dresler

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2011, 12:13 (4972 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Steffen

Der er en artikel i Jernbanehistorisk årbog '96 og - husket efter hukommelsen - der er også noget i Guldvangs bog om industribaner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 13/4 2011, 14:34 (4972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Steff. :-)
Mange tak for sporplanen, men den har jeg faktisk en original af. Det er fra det "nye", som lå langs med hovedlinien Herning-Vejle fra ca. 1955-1970. Den "gamle" fra 1941-1955 strakte sig over 3 km. mod vest fra hovedsporet. Jeg har en del skitser og skematiske planer herfra - nogle af dem fra de bøger der er skrevet om emnet - men ikke noget konkret og målfast. I øvrigt ændrede sporplanen sig løbende, da man anlagde nye stikspor og nedlagde andre, alt efter hvor graveriet begav sig hen. Det var faktisk ret omfattende.
Hej Thomas. :-)
De 2 bøger kender jeg godt, men igen er det meget lidt, der står der.
Her er noget af det bedste, jeg har:
[image]
Søby Brunkulsstation (Sy) 1945.
[image]
Den største barak var stationsbygningen på ca. 100 kvm.
[image]
Arbejdertog fra Ikast, Herning, Kollund, Kølkær og Søbylund Trinbræt (Sbt).
[image]
Søby 1945, læssespor og en del af smalsporsnettet.
[image]
Midtjyske brunkulsspor - skematisk kort, hvor også Troldhede, Ejstrup, Kokborg og Sandfeld var med på. Har været vist i flere artikler og bøger.
[image]
Skematisk oversigt over Søby brunkulsanlægget med dato for ibrugtagning og optagning af de forskellige spor.
[image]
600 m. fra Søbylund Trinbræt grenede sidesporsanlægget i km 55,2 de ca. 3 km. mod vest.
[image]
Søby 1948. Det tætteste på jeg har af en egentlig stationsplan, men i en meget lille skala.
[image]
Søby 1946, det eneste, jeg har, hvor der er smalsporsanlæg på. [image]
Det pudsige arrangement til at vende damplokomotiver. Der var ikke en fast rangermaskine derude trods den meget store godsmængde. Det var maskiner fra Brande maskindepot. Er der nogen, der ved, hvad "St" stor for ved St 22+25,00? Tallet passer med længden af sidesporsanlægget fra hovedsporet - 2.225 m., men hvad står "St" for?
Håber at nogen kan bruge noget af det her og jeg skal gerne besvare spørgsmål om emnet i det omfang, at jeg ved noget om det. ;-)

Søby Brunkulsstation.

af Thomas, 14/4 2011, 16:38 (4971 dage siden) @ Steffen Vester

Ligger de på tegningen viste spor stadig i landskabet?

Søby Brunkulsstation.

af disavelo @, Herning, 14/4 2011, 16:43 (4971 dage siden) @ Thomas

Nej, alt er forlængst væk. DSB sporet inde på området blev fjernet midt i 50'erne. Brunkulsgravningen fortsatte til 1969, og læsningen på vogne på Fasterholt fandt sted ind til da.

Venlige hilsner
Søren

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 14/4 2011, 16:46 (4971 dage siden) @ disavelo

2 sjæle én tanke, hvad Søren, Slutåret er 1970 - sorry ;-)

Søby Brunkulsstation.

af disavelo @, Herning, 14/4 2011, 16:52 (4971 dage siden) @ Steffen Vester

I orden! When you say so!

Venlige hilsner
Søren

Søby Brunkulsstation.

af Thomas, 15/4 2011, 17:19 (4970 dage siden) @ disavelo

Tak for svar.Jeg mener bare at have læst/set et sted at brunkuls-sporet blev brugt til hensætning af MO-vogne sidst i 1970'erne,omkring 1978 hvor de stod indtil de kom i drift igen i start-80'erne pga mangel på MR-togsæt?

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 14/4 2011, 16:44 (4971 dage siden) @ Thomas

Hej Thomas. Nej alt er fjernet. Alt det, der gik vestpå og 3 km. ind, blev fjernet i 1955 og herfter gravede man flere steder nye lejer, hvor der tidligere var spor. Så en del af strækningen derind er i dag søer. Du kan prøve at sammenligne med luftfotos taget af tyskerne i 1944 og så Google Maps i dag.

Søby Brunkulsstation.

af Winther, Karlskov, 15/4 2011, 16:51 (4970 dage siden) @ Steffen Vester

Hej
Der findes en bog der hedder ´Det brune guld´ skrevet af Jan Svendsen udgivet i 2007
ISBN 87-990444-4-7
Det er en bog der fortæller om brunkul eventyret fra start til slut.
Mvh.
Bent

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 15/4 2011, 17:11 (4970 dage siden) @ Winther

Der findes en bog der hedder ´Det brune guld´ skrevet af Jan Svendsen udgivet i 2007
ISBN 87-990444-4-7
Det er en bog der fortæller om brunkul eventyret fra start til slut.

Link til "Det brune guld".

--
[image]

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 16/4 2011, 09:19 (4969 dage siden) @ Winther

"Det Brune Guld" er en meget fin bog om brunkulstiden og med mange fine fotos. Der er dog meget få fotos af jernbanen og kortet på indersiden af omslaget er desværre med en fejl. Linieføringen af sporene fra hovedsporet og ind til selve brunkulsstationen lå ikke sådan. Da man lavede kortet, havde man nok ikke kunnet forestille sig, at banen "lå" i en af søerne. Da sporet blev fjernet i 1955, blev der gravet nye lejer, der hvor sporet lå før - og det er i dag søer.

Søby Brunkulsstation.

af Jens H. Bondesen, 17/4 2011, 09:04 (4968 dage siden) @ Steffen Vester

St. betyder sandsynligvis Stationering. Stationeringen er "navnet" på den pågældende position. Men det er ikke nødvendigvis udtryk for den præcise afstand fra hovedsporet.
Venlig hilsen
Jens H. B.

Søby Brunkulsstation.

af Svend, 17/4 2011, 18:11 (4968 dage siden) @ Steffen Vester

Er der nogen, der ved, hvad "St" stor for ved St 22+25,00? Tallet passer med længden af sidesporsanlægget fra hovedsporet - 2.225 m., men hvad står "St" for?
Håber at nogen kan bruge noget af det her og jeg skal gerne besvare spørgsmål om emnet i det omfang, at jeg ved noget om det. ;-)

"St" ("anlægsstation") er betegnelsen/benævnelsen for stedets placering målt i fod eller meter - alt efter perioden - fra strækningens "0-punkt", altså derfra hvor anlægget af strækningen begynder.

Jeg har til evp.dk leveret denne tekst:

"Ved anlægget af Kystbanen blev der, ligesom på de øvrige statsbanestrækninger, for hver 100 fod angivet et fikspunkt benævnt ”Anlægsstation” forkortet ”St”. Mellemblokposten var således beliggende 36200 fod fra første fikspunkt – Anlægsstation 0 - på Klampenborg station.

100 fod svarer til 313,85 meter."

--
Svend

Søby Brunkulsstation.

af BoA @, Herlev, 17/4 2011, 18:29 (4968 dage siden) @ Svend

Jeg ville nu flytte kommaet en tak til 31,385 meter.
Mvh.
Bjørn

Avatar

Søbylund trinbræt "fødsels- og dåbsattest" 10. januar 1930

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2011, 12:01 (4814 dage siden) @ Steffen Vester

Kære Steffen

Hermed lidt fra primærkildearkivet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, M 19, 4. januar 1930. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/4 2011, 16:57 (4971 dage siden) @ Steffen Vester

I min barndom hændte det, at min far og resten af familien var nede og "ose" i området :-)
Jeg tog ca. 1984 dette billede af en hytte (kolonne??) ved en overkørsel i nærheden af Søbylund. Har/havde denne hytte noget med sidesporet at gøre ?

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 14/4 2011, 17:00 (4971 dage siden) @ T. Rithmester

Fint fint foto. Har aldrig set hytten før og jeg er ret sikker på, at den er pist borte nu. Måske andre ved noget om den? :-)

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/4 2011, 17:19 (4971 dage siden) @ Steffen Vester

Fint fint foto. Har aldrig set hytten før og jeg er ret sikker på, at den er pist borte nu.

Den var i hvert fald væk sidst jeg var forbi i januar i år.
Men mener det er flere år siden den forsvandt.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Søby Brunkulsstation.

af disavelo @, Herning, 14/4 2011, 17:43 (4971 dage siden) @ T. Rithmester

Kan du huske om hytten lå nord eller syd for overkørslen ved
Søbylund?

Venlige hilsner

Søren

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/4 2011, 18:16 (4971 dage siden) @ disavelo

Kan du huske om hytten lå nord eller syd for overkørslen ved
Søbylund?


Den lå nord for overkørslen.
Mellem banen og Søbylundvej.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Søby Brunkulsstation - kolonnehytte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2014, 23:09 (3920 dage siden) @ T. Rithmester

Fandt dette billede under oprydning. Har vist nok ikke været vist her tidligere(?).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Søbylund søndag den 25. maj 1980. Set mod nord. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2011, 11:53 (4966 dage siden) @ Steffen Vester

Som måske bekendt var Guldvang efter sin pensionering ansat som "arkivar" hos DSB/Banestyrelsen. Én af hans opgaver var at sørge for aflevering af arkivalier. Jeg er i øjeblikket ved at gennemgå godt 2.000 arkivæsker som han på vegne af DSB/Banestyrelsen afleverede til Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg. De nævnte æsker dækker kun afleveringen fra 2. og 3. distrikt. Der er afleveret yderligere materiale, som ikke er fra 2. og 3. distrikt.

Hver æske består af en papkasse og et låg. Indholdet er angivet på en label, der er klistret på låget. Uheldigvis er der sket det, at mange er lågene er blevet forbyttet, således at man ikke kan være sikker på, at der er overensstemmelse mellem låg og indhold (!) Forholdet kan hverken tilskrives Guldvang eller Landsarkivet, men skyldes udelukkende "sjusk" fra brugernes side: Hvis man har mere en én papkasse med låg "på bordet" af gangen, er der risiko for forbytning af låg. Og sådanne forbytninger er sket i stort omfang.

Så man kan ikke med udgangspunkt i den registratur, der er fremlagt på læsesalen på Landsarkivet bestille lige præcis dén kasse med dét indhold, man ønsker. Man bliver nødt til at lede bredere. Jeg har valgt at gennemgå dem alle sammen. Det vil tage ca. 4 år. Ind i mellem skriver jeg lidt ned om, hvad der er i hver enkelt kasse og indtil nu har jeg noteret følgende æskenummer vedr. brunkul/Fasterholt/Søby:

Arkivskaber: TTDSB100 ( = 2. og 3. distrikt). Faneblad 1 i rødt ringbind, Æskenr. Bb: 2079 og 2080. Jeg har ikke kigget nærmere på indholdet, idet det falder uden for mit "forskningsfelt". Men jeg er overbevist om, at der findes sporplaner fra Søby og Fasterholt i æskerne 2079 og 2080. Til gengæld må man ikke forvente at finde fotos.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 19/4 2011, 12:57 (4966 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.
Tusind tak for dit indlæg. Det lyder meget spændende, da netop sporplaner er mit felt. Har du muligvis et link, hvor man skal henvende sig? ;-)
V/H, Steffen.

Søby Brunkulsstation.

af Steffen Vester, 19/4 2011, 13:21 (4966 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fantastisk, super. Det prøver jeg. Skal faktisk til Viborg i morgen. Mange tak, Thomas. :-)

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2011, 13:29 (4966 dage siden) @ Steffen Vester

Fantastisk, super. Det prøver jeg. Skal faktisk til Viborg i morgen. Mange tak, Thomas. :-)

Vær opmærksom på, at materialet står i fjernarkiv og skal bestilles og der skal være en mandag mellem bestilling og brug. Men det kan Landsarkivet fortælle dig meget mere om.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Brunkul i Fasterholt FØR 2. verdenskrig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2011, 15:45 (4870 dage siden) @ Steffen Vester

Jeg har altid troet, at brunkulseventyret i Midtjylland startede med 2. verdenskrig. Men måske skulle jeg anskaffe mig bogen "Det brune Guld" nævnt andet steds i denne tråd og blive lidt klogere.

Der har i hvert fald været brunkulsaktivitet i Fasterholt helt tilbage i 1918-1919 og sandsynligvis tidligere.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Sagsakter vedrørende harpeværk i Fasterholt 1918-1919. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 122/Thomas Boberg Nielsen.

Jernbanespor i Søby lejerne

af John F. Nielsen @, 26/8 2014, 21:24 (3741 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er flyttet til Herning i 1969 og mener at i det syd-østlige hjørne af området, lå der en del jernbanespor. Men når jeg leder på nettet, så skulle alle jernbanespor være væk. Mystisk

Jernbanespor i Søby lejerne

af Børge Sundahl, 26/8 2014, 22:48 (3741 dage siden) @ John F. Nielsen

Da sporene er blevet fjernet midt i 50'erne, så har jeg formentlig været med et af de sidste,hvis ikke det sidste tog der betjente lejerne.
Jeg var i 1953 trafikelev i Herning, og det var trafikassistenter fra Herning, der betjente Søby Brunkul, og en dag skulle der hentes et par læssede vogne, måske de sidste, og jeg blev spurgt om jeg ikke ville med.
Vi kørte fra Herning med D maskine og Cu vogn, fik låst sidesporene op og rangerede ned i lejet.
Desværre har jeg ikke fotograferet det, men det var da noget af en oplevelse, som nu er historie.
Børge

Avatar

Jernbanespor i Søby lejerne

af Ove Nygaard, 28/8 2014, 08:45 (3739 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge.

Da jeg var trafikassistent i Brande i 1957 - 58, kørte vi på hverdage ét tog med brunkul fra Søby via Fasterholt til Esbjerg, Vestkraft (fremført af PR-maskiner) og på hverdage to tog fra Søby via Fasterholt til Århus, Midtkraft (den dagældende stavemåde)(fremført af N-maskiner). Det hævdedes den gang, at der i halvtredserne blev brudt mere brunkul i Søby lejerne end under krigen, men håndteringen var mere effektiv. Et eller andet sted i forum har jeg en lille anekdote om et sprængt kultog, der afstedkom en vis travlhed på Christianshede station, hvor jeg afløste først i tresserne. Nu hviler freden over de tømte og til en vis grad oversvømmede brunkulslejer, hvor der er områder, som er afspærret af hensyn til sikkerheden. ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Søby Brunkul station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/3 2017, 17:20 (2794 dage siden) @ Steffen Vester

Jeg mindes ikke tidligere at have set en tegning af "stationsbygningen" på Søby Brunkul station. Men i går dukkede der en op.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-125, DSB Baneområde 5. Herning, 1874-1987, Journalsager, 1940, 1954, Ke Brunkulstransporter, spor, Søby, BH-32/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

"Brunkul til Vestkraft i 1959"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/8 2017, 13:48 (2666 dage siden) @ Steffen Vester

Er der nogen, der ligger inde med nogle fotos, hvor der er spor og kultog på, fra Fasterholt, Søbylund Trinbræt, Søby Brunkulsstation og Fasterholt Plantage? Til vores lokalhistoriske anlæg i spor H0 i HMJK - Herningegnens Model Jernbane Klub - mangler vi en masse billeddokumentation netop derfra. Der er skrevet meget om brunkulstiden, men der er meget få fotos af spornettet og togtrafikken der. Et år ekspederede man flere tons gods derfra end på Københavns godsbanegård, så der var travlt derude i lejerne - og dermed mange tog. Hele perioden fra 1941 til 1970 har interesse.


Dette billede er dukket op på Facebook med ovenstående billedtekst. Der er intet angivet om lokalitet eller ophav. Billedet har raster, så måske stammer det fra en Vestkraft-årsberetning? Jeg mindes ikke at have set billedet før.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

"Brunkul til Vestkraft i 1959"

af Bent Larsen, Kalundborg, 5/8 2017, 16:06 (2666 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
I Jernbanen 3/2017 er der et indlæg netop om dette emne. Der er mange biblioteker der har Jernbanen, så denne henvisning er så ok ?
vh
Bent Larsen

"Brunkul til Vestkraft i 1959"

af brunkul, 19/8 2017, 13:35 (2652 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billedet er fra min samling af fotos fra Søby. Hoffman & Sønner og H. Theut havde leverancen af brunkul til Vestkraft indtil lejet blev lukket i 1969.

Avatar

Søby Brunkulsstation.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/4 2018, 12:49 (2409 dage siden) @ Steffen Vester

Er der nogen, der ligger inde med nogle fotos, hvor der er spor og kultog på, fra Fasterholt, Søbylund Trinbræt, Søby Brunkulsstation og Fasterholt Plantage?


Jeg besøgte i går Søby Brunkulsmuseum, blandt de rigtig mange billeder som de udstiller i nogle af husene, var der bla disse to.
Kvaliteten er nok ikke noget at råbe hurra for, men de er nu alligevel ganske interessante.
Billederne har nummer 130 og 127.

[image]Interiørbillede fra Søby Brunkulsstation, udateret

[image]Søby Brunkulsstation - må være set i retning mod Herning, 1943

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak