Status for anlægs- og byggeprojekter - 1. halvår 2019 (Trafikpolitik)
Så er der læsestof til de lange lyse aftener i weekenden:
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/6/index.htm
God weekend
/Poul
Så er der læsestof til de lange lyse aftener i weekenden:
https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/6/index.htm
God weekend
/Poul
Det virker som om en del af de forberende arbejder til elektrificeringen Fredericia–Lindholm generelt er færdige i 2023. Ville man derefter kunne prioritere det til elektrificering i stedet for andre ruter (der vel også er forberedt i god tid? Det kunne f.x. være hvis man blev nødt til at skrotte IC4 før tid eller nye bydere melder sig, at man besluttede at ændre rækkefølgen. Er signalsystemet den eneste binding eller er der andet også?
Jeg bemærker at man med et museklik har skaffet 4,1 mia. kr. til banedanmarks fordyrede drift, som følge af at signalprogrammet er forsinket indtil 2030.
Infrastrukturfonden er ganske enkelt 0-stillet, se side 10.
Det er nok lidt over gjort, da signalsystemet til S-tog kun forventes at blive 1 år forsinket. Men mon ikke der er noget politik i at 0-stille nu. Så har man fjernet muligheden for at den forligskreds skal deltage i at beslutte nogen yderligere projekter overhovedet.
På den anden side set havde man i infrastrukturfonden indregnet besparelsen helt frem til 2040, hvilket må siges at være lidt luftigt.
Også interessant at EUs støtte til ombordudrustning af 95 ic3 reduceres pga. forsinkelsen.
Der gives nu kun støtte til forventet 59 ic3.
Hvad det betyder i praksis må vi afvente og se.
JH
Også interessant at EUs støtte til ombordudrustning af 95 ic3 reduceres pga. forsinkelsen.
Der gives nu kun støtte til forventet 59 ic3.
Hvad det betyder i praksis må vi afvente og se.
JH
Alstom er og bliver en dyr fornøjelse for Signalprogrammet. Men det er meget uheldigt at man ikke har haft mere styr på udrustningen af IC3 og sat nogle skarpe deadlines. Forsinkelsen af IC3 står jo i et trecifret millionbeløb i ekstra omkostninger som immunisering, 5-blok løsning på København-Ringsted og generelt forsinket udrulning af ETCS og elektrificering Fredericia-Aalborg. Især Hobro-Aalborg skriger på et sikringsanlæg (sikkerhed, hastighed + kapacitet) og skulle have været en del af første strækning (Langå-Frederikshavn) men bliver nu en af de sidste.
Man har åbenbart ikke været opmærksom på hvor vigtig udrustningen af IC3 er for hele projektet.
--
Mvh Anders
Man har åbenbart ikke været opmærksom på hvor vigtig udrustningen af IC3 er for hele projektet.
Deloitte rapporten advarede klart om ikke, at undervurdere indbygningen i det rullende materiel. Underligt at dét ikke blev taget seriøst...
Det var jo ikke raketvidenskab at se, at det ikke gik specielt godt med indbygningen i den første IC3. Den stod MEGET længe i Langå.
Men de 4 mia. til BDK kanaliseres jo nok ned i udrulningen af Signalprogrammet - der mangles penge og mange kasser tømmes for at humpe videre.
Drift og udrulningen af signalprogammet er blevet samlet i en organisation og så er det pludseligt svært at følge med i pengestrømmende.
I samme redegørelse brokker BDK sig over at, de modtager få bud på opgaver og at buddene ofte er dyrer end skønnet.
Tja, når man en gang har oplevet elendig dokumentation etc., så ryger der risikotillæg på ved næste bud. I det omfang at entreprenøren faktisk gider at arbejde for BDK igen....
Andre vil læse det som at de stygge privatmonopolkapitaliste entreprenører, der har rottet sig sammen om at malke BDK på værste vis.
Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.
Læs mereMed gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.
Læs mere