Engelbrecht tilbage på hjemmebane (Trafikpolitik)
Engelbrecht tilbage på hjemmebane - ønsker brede flertal til syd- og sønderjyske trafikprojekter
https://www.tvsyd.dk/artikel/engelbrecht-tilbage-paa-hjemmebane-oensker-brede-flertal-t...
af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2019, 11:47 (1977 dage siden)
Engelbrecht tilbage på hjemmebane - ønsker brede flertal til syd- og sønderjyske trafikprojekter
https://www.tvsyd.dk/artikel/engelbrecht-tilbage-paa-hjemmebane-oensker-brede-flertal-t...
af pjl, 2/7 2019, 19:29 (1977 dage siden) @ Poul Brandt
Engelbrecht tilbage på hjemmebane - ønsker brede flertal til syd- og sønderjyske trafikprojekter
https://www.tvsyd.dk/artikel/engelbrecht-tilbage-paa-hjemmebane-oensker-brede-flertal-t...
Billundbanen: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Vejlefjord Forbindelse: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Hærvejsmotorvej: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Als Bro: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Det er vist heller ikke i denne omgang at de store visioner for transportområdet ser dagens lys.
af krabsen, 2/7 2019, 20:10 (1977 dage siden) @ pjl
Engelbrecht tilbage på hjemmebane - ønsker brede flertal til syd- og sønderjyske trafikprojekter
https://www.tvsyd.dk/artikel/engelbrecht-tilbage-paa-hjemmebane-oensker-brede-flertal-t...
Billundbanen: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Vejlefjord Forbindelse: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Hærvejsmotorvej: ...nu må vi se hvad der er flertal for...
Als Bro: ...nu må vi se hvad der er flertal for...Det er vist heller ikke i denne omgang at de store visioner for transportområdet ser dagens lys.
Men måske en høj grad af realisme..
af ivar, 2/7 2019, 23:28 (1977 dage siden) @ pjl
Ja ja, visioner er meget godt og nyttigt, men konkrete infrastrukturprojekter har nok bedst af en forligskreds, der holder mere end fire år.
af Karsten Henneberg, 3/7 2019, 01:44 (1977 dage siden) @ pjl
Det er vist heller ikke i denne omgang at de store visioner for transportområdet ser dagens lys.
Ingen af støttepartierne i den nye røde blok, har bedt om noget på den kollektive trafik - alt skal bruges på miljø/ klima og børnepasnings-garantier - det signal har Benny selvfølgelig også læst og retter ind ....
Tror nærmere, det bliver spændende at se, hvad der IKKE bliver gennemført af tidligere projekter
af Peter Christensen, 3/7 2019, 04:58 (1976 dage siden) @ Karsten Henneberg
Ingen af støttepartierne i den nye røde blok, har bedt om noget på den kollektive trafik - alt skal bruges på miljø/ klima og børnepasnings-garantier - det signal har Benny selvfølgelig også læst og retter ind ....
Nja, det som man ser det.
I min verden er der en god sammenhæng mellem miljø/klima og elektrificering (og gerne hurtigere end hvad BDK lægger op til).
Fidusen vil være at slippe af med så meget dieseldrevet materiel som muligt. Visse strækninger kan overvejes med batteritog; de er lidt en joker i det her spil.
Elektrificering kan ses som en nem, lavthængende frugt; lige til at plukke og arbejdet skal laves uanset.....
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 09:32 (1976 dage siden) @ Peter Christensen
Elektrificering kan ses som en nem, lavthængende frugt; lige til at plukke og arbejdet skal laves uanset.....
Et realistisk scenario er at udtynde signalprojektet og lade implementeringen følge en realistisk tidsplan, der kan give finansiering af immunisering.
Der skal tages førergreb på Banedanmark og en uvildig skal beregne omkostninger ved immunisering og om muligt med en ekstern som står for projektopgaven, da Banedanmarks (dis)informationer er uvederhæftige.
Banedanmark står overfor en omvendt 2006. Man er nu ved at være derhenne at man skal bede om mere til signalprojektet samtidig med at men har udhulet vedligeholdelse- og fornyelse - det kalder snart på en ny hjælpepakke hvis ikke snarest at man fra politisk hold opdager at banens bevillinger bliver pløjet ned i et udviklingsprojekt i stedet for at give "her og nu" vedligeholselse af den eksisterende infrastruktur.
Elektrificeringen står også med et problem i og med at man vist lige skal have genforhandlet kontrakten (forsinkelser) og måske også lige have gennemført prøver på Esbjergbanen og den nye Køgebane med sammenkoblede togsæt i de formationer og med den maksimalhastighed som kapaciteten er beregnet til teoretisk.
Eltog til Århus kan sagtens ske i denne valgperiode, men den bliver nok forsøgt saboteret endnu engang (forhalet nogle år) af nøgleaktører der vil fremlægge det ene notat efter det andet der forklarer at det ikke kan gå hurtigere end fremdriften af dyreste projekt, medmindre samme nøgleaktører i dette spil bliver fjernet - en skyndte sig væk, nemlig Finmin's dep chef, men der er flere der skal til, da de er belastet af fortidens spin og ditto beslutninger.
Der er sådan set gode finansieringsmuligheder for de lavthængende frugter, men det går også i mod siddendes særinteresser.
Det er faktisk ikke helt så let at undgå at min vision om at fjernbusserne overtager trafikken mellem landets to største byer, for jernbanen vil ikke levere grønt sådan som den er organiseret nu. Men tro mig, der bliver læst med på dette forums indlæg langt ind i diverse organisationer.
--
- busser når det er billigst
af andersj, Aalborg, 3/7 2019, 10:05 (1976 dage siden) @ Togbus
Eltog til Århus kan sagtens ske i denne valgperiode, men den bliver nok forsøgt saboteret endnu engang (forhalet nogle år) af nøgleaktører der vil fremlægge det ene notat efter det andet der forklarer at det ikke kan gå hurtigere end fremdriften af dyreste projekt, medmindre samme nøgleaktører i dette spil bliver fjernet - en skyndte sig væk, nemlig Finmin's dep chef, men der er flere der skal til, da de er belastet af fortidens spin og ditto beslutninger.
Hvilke el-tog?
--
Mvh Anders
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 10:17 (1976 dage siden) @ andersj
Goddag Hr Økseskaft: fx disse idet jeg henviser til dit eget opslag:
126946
(undskyld ordvalget, men nu var du vist lige lovlig polemiserende).
--
- busser når det er billigst
af andersj, Aalborg, 3/7 2019, 10:46 (1976 dage siden) @ Togbus
Goddag Hr Økseskaft: fx disse idet jeg henviser til dit eget opslag:
126946
(undskyld ordvalget, men nu var du vist lige lovlig polemiserende).
Så du vil køre dobbeltdækkere til Aarhus? De skal nok skaffe en masse nye passagerer med det komfortniveau de tilbyder sammenlignet med IC3.
--
Mvh Anders
af Vollensir, 3/7 2019, 11:11 (1976 dage siden) @ andersj
Komfort hmmm hva med alle dem i Nordvest Jylland der om halvanden år er tvunget over i Arrivas rædselsfulde Lint-togsæt. Ved godt de køer på de fleste baner her i området og har gjort det i flere år efterhånden. Men det er de ikke blevet bedre af snarre tværtimod, ærgerligt man ikke kan lave ordentlige tog med gode sæder og lav motorstøj m.m.
Men personlig tror jeg Arriva mister passager på Holstebro, Herning, Vejle banen. Hvor mange gider rasle afsted i et discount tog til Vejle og derfra skifte til et overfyldt IC-tog resten af vejen til København eller omvendt. Og ankomme til Vejle en fredag eftermiddag, toget fra København er forsinket, ja velkommen til at vente på næste afgang om en time, hvis den da ikke lige er blevet aflyst på grund af personalemangel eller nedbrud på toget.
Man skal også i fremtiden skifte tog i Holstebro hvis man skal rejse fra Struer mod Ringkøbing og Skjern. Fordi nogen har været så genial syntes det i hvert fald selv, at VLTJ (Lemvigbanen/midtjyske jernbaner) skal til at kører mellem Holstebro og Skjern hvilket smadre de løb der er nu. Også til stor irritation for Arriva, og takket være det skal Arriva bruge knap så mange af de overtallige lokomotivfører fra DSB i Struer.
Ganske vist skal VLTJ også bruge ekstra personale til Skjern togene, men de er ikke så begejstret for tjenestemænd. Men det er der vist ved at blive fundet en løsning på, desværre går de lokomotivfører ned i løn der bliver udlånt/ansat ved VLTJ....
Kender også flere der siger at når de i fremtiden skal til København, så bliver det i egen bil for de gider ikke at skifte tog i Vejle. Ved godt at DSB siger der skal kører 4 afgange fra Struer til København. Disse tog skal udelukkende køres af DSB-personale fra Fredericia. Alt DSB-personale i Struer bliver forflyttet en epoke rinder ud.
Og mon ikke disse afgange bliver kørt som reserverbar regionaltog, så kan man jo lige spare togpersonalet væk der også. Så dem der vælger at rejse på 1 klasse får først fuld valuta for pengene når der kommer togpersonale på i Fredericia.
DSB har været i Struer i over 150, første jernbane kom til Struer i 1865 fra Langå.
af AndreasM, 3/7 2019, 11:47 (1976 dage siden) @ andersj
Goddag Hr Økseskaft: fx disse idet jeg henviser til dit eget opslag:
126946
(undskyld ordvalget, men nu var du vist lige lovlig polemiserende).
Så du vil køre dobbeltdækkere til Aarhus? De skal nok skaffe en masse nye passagerer med det komfortniveau de tilbyder sammenlignet med IC3.
Det var ikke noget problem da de kørte interregionaltog for føje år siden.
Og det vrimler med mennesker i fjernbusserne, de har det tydeligvis fint med komforten der. Det kan en (eventuelt renoveret) dobbeltdækkervogn sagtens matche.
Pris og kvalitet skal selvfølgelig bare matche hinanden.
af Mads, 3/7 2019, 12:03 (1976 dage siden) @ AndreasM
Goddag Hr Økseskaft: fx disse idet jeg henviser til dit eget opslag:
126946
(undskyld ordvalget, men nu var du vist lige lovlig polemiserende).
Så du vil køre dobbeltdækkere til Aarhus? De skal nok skaffe en masse nye passagerer med det komfortniveau de tilbyder sammenlignet med IC3.
Det var ikke noget problem da de kørte interregionaltog for føje år siden.Og det vrimler med mennesker i fjernbusserne, de har det tydeligvis fint med komforten der. Det kan en (eventuelt renoveret) dobbeltdækkervogn sagtens matche.
Pris og kvalitet skal selvfølgelig bare matche hinanden.
Sæderne er elendige i DD. De er hårde og uden nævneværdig polstring. Nakkestøtte mm. kan ikke justeres. Benpladsen er so-so. Jeg jubler når det er IC4 der kører regionaltoget, det er toget med bedst benplads og nogle fornuftige sæder.
Det er lige før sæderne er mere komfortable i RyanAir fly end i DD.
af Henrik Hansen , Vejen, 3/7 2019, 12:35 (1976 dage siden) @ Mads
Sæderne er elendige i DD. De er hårde og uden nævneværdig polstring. Nakkestøtte mm. kan ikke justeres. Benpladsen er so-so. Jeg jubler når det er IC4 der kører regionaltoget, det er toget med bedst benplads og nogle fornuftige sæder.
Sæderne i IR4(Litra ER) togene er komfortmæssige også elendige og der mangler bordet mellem sæderne i ca 3/4 af toget - noget som de passagerne der gerne vil arbejde undervejs mangler (DSB fremhæver jo selv dem mulighed for at arbejde undervejs når man taget toget - men blot ikke på IR4). Det er kun i vognen med endetal 3 at sædeopstillingen er ok, her er sæderne opstillet som ved IC3. Af uransagelige årsager bliver man dog aldrig tilbudt at reserverer i denne vogn på DSB hjemmeside...
IC3 og IC4 er det eneste tog der 'sædemæssigt' lever op til hvad man som kunde kan forvente af komfort på en rejse med fjerntog, dog skal IC4 andre problemer nok ikke omtales...
af AndreasM, 3/7 2019, 12:38 (1976 dage siden) @ Mads
Og det vrimler med mennesker i fjernbusserne, de har det tydeligvis fint med komforten der. Det kan en (eventuelt renoveret) dobbeltdækkervogn sagtens matche.
Pris og kvalitet skal selvfølgelig bare matche hinanden.
Sæderne er elendige i DD. De er hårde og uden nævneværdig polstring. Nakkestøtte mm. kan ikke justeres. Benpladsen er so-so. Jeg jubler når det er IC4 der kører regionaltoget, det er toget med bedst benplads og nogle fornuftige sæder.
Det er lige før sæderne er mere komfortable i RyanAir fly end i DD.
Sæderne er elendige i tog, jeg jubler hver gang jeg kan sætte mig ind i min folkevogn i stedet for et hårdt og ringe IC3 sæde. Skal vi så ikke bare afskaffe tog fuldstændig?
Kunne du prøve at kigge ud over din egen verden et øjeblik? Fordi du ikke er interesseret i produkt, behøver det jo ikke betyde at der ikke er et marked.
af Mads, 3/7 2019, 14:24 (1976 dage siden) @ AndreasM
Og det vrimler med mennesker i fjernbusserne, de har det tydeligvis fint med komforten der. Det kan en (eventuelt renoveret) dobbeltdækkervogn sagtens matche.
Pris og kvalitet skal selvfølgelig bare matche hinanden.
Sæderne er elendige i DD. De er hårde og uden nævneværdig polstring. Nakkestøtte mm. kan ikke justeres. Benpladsen er so-so. Jeg jubler når det er IC4 der kører regionaltoget, det er toget med bedst benplads og nogle fornuftige sæder.
Det er lige før sæderne er mere komfortable i RyanAir fly end i DD.
Sæderne er elendige i tog, jeg jubler hver gang jeg kan sætte mig ind i min folkevogn i stedet for et hårdt og ringe IC3 sæde. Skal vi så ikke bare afskaffe tog fuldstændig?Kunne du prøve at kigge ud over din egen verden et øjeblik? Fordi du ikke er interesseret i produkt, behøver det jo ikke betyde at der ikke er et marked.
Det var et svar til et forslag om at køre med DD mellem København og Århus. Det er de, i deres nuværende stand, ikke beregnet til. Det var min pointe. - Der blev sammenlignet med fjernbusser, som har en væsentlig højere komfort end DD.
DD fungerer fint som kvægvogne, f.eks. mellem Næstved og København.
af AndreasM, 3/7 2019, 17:33 (1976 dage siden) @ Mads
Det var et svar til et forslag om at køre med DD mellem København og Århus. Det er de, i deres nuværende stand, ikke beregnet til. Det var min pointe. -
Det er mit indlæg du svarer på, så det ved jeg godt Du overser stadig min pointe, de har kørt på strækningen før, i almindelig plandrift side om side med IC3, der fungerede det, uanset om du mener at de er beregnet til det!
Der blev sammenlignet med fjernbusser, som har en væsentlig højere komfort end DD.
Det kommer jo så an på hvordan du vurderer komfort. Og det tager så iøvrigt ikke årevis at skifte sæderne ud i vognene, hvis man mener det er et problem for at have et rentabelt produkt.
af mikedk2100, 3/7 2019, 17:50 (1976 dage siden) @ andersj
Så du vil køre dobbeltdækkere til Aarhus? De skal nok skaffe en masse nye passagerer med det komfortniveau de tilbyder sammenlignet med IC3.
Nu er komfort og service jo noget, der opfattes ganske subjektivt. Jeg foretrækker helt sikkert elloko-dobbeltdækkertog fremfor risikoen ved, at der skulle være indsat et IC4-tog - også mellem København og Aarhus.
Men hvor hurtigt ville man kunne elektrificere til Aarhus, hvis pengene til immunisering blev leveret i morgen? For så kan man jo spørge, hvad passagererne synes er bedst - elloko med dobbeltdækkervogne allerede fra 2021, eller leve med IC3 og IC4 til 2025, hvor vi måske kan forvente de nye eltogsæt.
Men risikoen, set fra DSBs side, er jo, at SJ eller DB finder på at køre med moderne tog mellem København og Aarhus så snart der er el. Selvom de skulle indsætte togsæt fra 90erne, så er de IC3 langt overlegene. Sådan ganske subjektivt set ;)
For mig handler det om at stoppe kundeflugten fra den danske jernbane, så der faktisk også er passagerer, når DSB får nye eltogsæt og andre operatører får muligheden for at køre i Danmark. Og her er elektrificering til Aarhus det, der haster allermest. Det er skandaløst, at Banedanmark mener det sagtens kan vente til 2026, fordi det forbandede signalprojekt vægter højere end alt andet.
Havde vi haft politikere med nosser, så var elektrificeringen sat i gang allerede i 2011, da man burde have stoppet IC4-skandalen. Jeg håber dermed også, at de nyvalgte politikere fra Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten er mere voksne og ansvarlige end deres forgængere mellem 2011 og 2015.
af Peter Christensen, 3/7 2019, 10:44 (1976 dage siden) @ Togbus
Jeg er helt enig i, at hvis "nogen" vil elektrificering, så skal der tages førergreb på BDK/ministriet (og måske DSB).
Det kunne også være en idé at få skildt signalprogram fra "øvrigt vedligehold".
Ganske enkelt for at undgå den form for krydssubsidering, som pt. finder sted.
Om det kan tvinge noget realisme i signalprogrammet - vides ikke, men det er et forsøg værd.
af Schienenwolf, Læsø, 3/7 2019, 12:18 (1976 dage siden) @ Peter Christensen
Jeg er helt enig i, at hvis "nogen" vil elektrificering, så skal der tages førergreb på BDK/ministriet (og måske DSB).
Det kunne også være en idé at få skildt signalprogram fra "øvrigt vedligehold".
Ganske enkelt for at undgå den form for krydssubsidering, som pt. finder sted.
Om det kan tvinge noget realisme i signalprogrammet - vides ikke, men det er et forsøg værd.
Mon ikke regeringen "vil" elektrificering. De er jo bl.a. blevet valgt på en plan om at nedbringe Danmarks CO2-udledning med 70 % på indtil videre kun 4 år. Ganske vist er elektrificeringen en vanskeligere opgave men alligevel.
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.
af krabsen, 3/7 2019, 11:40 (1976 dage siden) @ Togbus
Det er faktisk ikke helt så let at undgå at min vision om at fjernbusserne overtager trafikken mellem landets to største byer, for jernbanen vil ikke levere grønt sådan som den er organiseret nu. Men tro mig, der bliver læst med på dette forums indlæg langt ind i diverse organisationer.
Der er ikke noget nyt i, at din våde drøm er at lade (dine?) busser overtage al jernbanetrafik.
Men hvor kommer det grønne ind i at fylde landevejene op med dieseldrevne busser?
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 11:57 (1976 dage siden) @ krabsen
Det er faktisk ikke helt så let at undgå at min vision om at fjernbusserne overtager trafikken mellem landets to største byer, for jernbanen vil ikke levere grønt sådan som den er organiseret nu. Men tro mig, der bliver læst med på dette forums indlæg langt ind i diverse organisationer.
Der er ikke noget nyt i, at din våde drøm er at lade (dine?) busser overtage al jernbanetrafik.Men hvor kommer det grønne ind i at fylde landevejene op med dieseldrevne busser?
Dine ord om min "våde drøm" må stå for din egen regning. Men med den hastighed du gerne vil elektrificere jernbanen når busserne på strækningen nok at blive til elbusser, evt med ladestrækninger/stationer undervejs. Det er ikke busfolket som arbejder for jernbanens afskaffelse, men derimod jernbanefolket.
--
- busser når det er billigst
af Jens Hansen, 3/7 2019, 12:32 (1976 dage siden) @ Togbus
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
JH
af Henrik Hansen , Vejen, 3/7 2019, 12:38 (1976 dage siden) @ Jens Hansen
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
Der leveres nye ellokomotiver til næste år - de kan sikkert også benyttes til Aarhus.
DSB ser dog disse lokomotiver som en del af deres udenlandsprojekt, men en effektiv trafikminister kan nok få DSB til at indse, at den indenlandske trafik skal opprioriteres på bekostning af Hamborg - hvis der er så god økonomi i at køre til Hamburg, så er jeg sikker på at DB gerne vil overtage projektet.
af Ib Jensen, 3/7 2019, 12:39 (1976 dage siden) @ Jens Hansen
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Det kan ministeren ikke egenhændigt beslutte. Elektrificering Fredericia-Aarhus og Aarhus-Aalborg og også Aalborg-Frederikshavn for den sags skyld er aftalebelagt af forligspartierne bag Togfonden DK (som DF tidligere i år meldte sig ud af).
af kme, 3/7 2019, 12:42 (1976 dage siden) @ Jens Hansen
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Elektrificeringen blev vedtaget i 1979 og vi venter stadig. Hvad en minister mener er ligegyldigt - vedkommende sidder typisk kun på posten i 18-20 måneder og får alligevel aldrig gennemført noget. Embedsmænd har kun interesse i at forhale det og have fast arbejde.
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 12:46 (1976 dage siden) @ Jens Hansen
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
En ting ad gangen - man har altså elektrificeret hurtigere end fire år tidligere rundt omkring i verden. Burde kunne gøres hurtigere end Kystbanen som blev elektrificeret efter lov i 1979 og med strøm på i 1984. Så svært er det ikke, medmindre der sidder jernbanesabotører i nøgleroller, for nu at sige det rent ud.
Der er altså tale om kendt teknologi og alle rådgiverne på jernbaneområdet sidder på hænderne i de rådgivende ingeniørfirmaer, entreprenører mv i og med at Banedanmark ikke gennemfører andet end signalprojektet for tiden (sådan groft sagt).
Elledningerne er forudsætningen for at der kører eltog til Århus. Og om det så skal være DSB eller endog andre afhænger af øvrige snubletråde som myndighederne på jernbaneområdet sætter op.
--
- busser når det er billigst
af steenth, 3/7 2019, 14:32 (1976 dage siden) @ Togbus
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
En ting ad gangen - man har altså elektrificeret hurtigere end fire år tidligere rundt omkring i verden. Burde kunne gøres hurtigere end Kystbanen som blev elektrificeret efter lov i 1979 og med strøm på i 1984. Så svært er det ikke, medmindre der sidder jernbanesabotører i nøgleroller, for nu at sige det rent ud.
Nu kan holdet, som sætter køreledninger op, ikke tager alle strækninger på en gang. Der er en plan for hvad for en rækkefølge de sætter køreledninger op. De skal først til Holbæk, Næstved og Nykøbing Falster før de tager strækningen til Aarhus og Aalborg. Og de skal også have forberedt strækning til el-drift - broombygning imellem Aarhus og Fredericia sker i 2020-2022 - Aarhus H i 2021. Sammen med nyt signalsystem, kan de få el-drift sidst i 2026...
af Karsten Jensen, 3/7 2019, 15:02 (1976 dage siden) @ steenth
Nu kan holdet, som sætter køreledninger op, ikke tager alle strækninger på en gang. Der er en plan for hvad for en rækkefølge de sætter køreledninger op. De skal først til Holbæk, Næstved og Nykøbing Falster før de tager strækningen til Aarhus og Aalborg. Og de skal også have forberedt strækning til el-drift - broombygning imellem Aarhus og Fredericia sker i 2020-2022 - Aarhus H i 2021. Sammen med nyt signalsystem, kan de få el-drift sidst i 2026...
Håber også at Vejle-Struer kommer med som oprindeligt planlagt. Både aht. fjerntrafikken, men også godstrafikken til Herning.
af Mads, 3/7 2019, 15:40 (1976 dage siden) @ Karsten Jensen
Nu kan holdet, som sætter køreledninger op, ikke tager alle strækninger på en gang. Der er en plan for hvad for en rækkefølge de sætter køreledninger op. De skal først til Holbæk, Næstved og Nykøbing Falster før de tager strækningen til Aarhus og Aalborg. Og de skal også have forberedt strækning til el-drift - broombygning imellem Aarhus og Fredericia sker i 2020-2022 - Aarhus H i 2021. Sammen med nyt signalsystem, kan de få el-drift sidst i 2026...
Håber også at Vejle-Struer kommer med som oprindeligt planlagt. Både aht. fjerntrafikken, men også godstrafikken til Herning.
Det ville også understøtte batteritog på de mindre baner i det vestjyske.
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 16:23 (1976 dage siden) @ steenth
Ja, du er god til at kalkere Banedanmarks vanvittige planer. Selvfølgelig kan det gøres hurtigere hvis man vil, men det vil man ikke. Så jernbanen kommer til at svine endnu mere pgra et signalprogram og standhaftighed, formentlig bundet op på resultatløn.
--
- busser når det er billigst
af Frank Poulsen, 3/7 2019, 16:45 (1976 dage siden) @ Togbus
Hurtigere hvis man vil. Tjo måske, men af hvem? Der skal jo personale til, det er jo ikke bare at ansætte nogen med viden og kompetencer osv. Penge og vilje gør det ikke alene.
af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 16:47 (1976 dage siden) @ Frank Poulsen
Hurtigere hvis man vil. Tjo måske, men af hvem? Der skal jo personale til, det er jo ikke bare at ansætte nogen med viden og kompetencer osv. Penge og vilje gør det ikke alene.
Det korte svar er “ja”.
--
- busser når det er billigst
af steenth, 4/7 2019, 08:10 (1975 dage siden) @ Togbus
Ja, du er god til at kalkere Banedanmarks vanvittige planer. Selvfølgelig kan det gøres hurtigere hvis man vil, men det vil man ikke. Så jernbanen kommer til at svine endnu mere pgra et signalprogram og standhaftighed, formentlig bundet op på resultatløn.
Hvad burde de måles på, når du nævner resultatløn? Har du en god alternativ plan for alle de projekter, som Banedanmark og DSB har igang desværre på en gang.... Den nuværende ledelse i BDK har arvet både signalprogram og elektrificeringen.
af HLA7, 4/7 2019, 07:53 (1975 dage siden) @ steenth
Sikke noget sludder. Naturligvis findes der firmaer i massevis i Europa og uden for, der kan elektricificere Fa-Ar, medens andre firmaer går igang på Sjælland, samtidigt
af steenth, 4/7 2019, 08:04 (1975 dage siden) @ HLA7
Sikke noget sludder. Naturligvis findes der firmaer i massevis i Europa og uden for, der kan elektricificere Fa-Ar, medens andre firmaer går igang på Sjælland, samtidigt
Nu har Banedanmark indgået en aftale om elektrificere en række strækninger, hvor Fredericia-Aarhus-Aalborg er med... Hvis de giver opgaven til andre, så skal de betale både det gamle og nye firma for arbejdet, som det er nu. Men stadig skal inden da skal de broer, som er for lave... fornyes eller på anden måde ordnes for holde krav til højde. Og hvis satte et endnu et hold nu, så vil det kun fremskyde projektet et par år. Og hvis prisen på immunisering på Roskilde-Holbæk bliver oppe på 200 mio kroner, som er en mere simpel og kortere strækning, så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.
af Peter Christensen, 4/7 2019, 08:24 (1975 dage siden) @ steenth
Og hvis prisen på immunisering på Roskilde-Holbæk bliver oppe på 200 mio kroner, som er en mere simpel og kortere strækning, så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.
De 200 mio. er BDKs "overpris", som skal gøre det voldsomt utiltalende at immunisere først.
Det kan gøres billigere, men det VIL BDK ikke.
Og så er der hele validator-snakken ved siden af.
Det er såre enkelt, at når BDK vil holde alle validatorer beskæftiget med signalprogrammet og samtidig forlanger, at leverandøren af immuniseringen hænger på en kæmpe bøde ved forsinkelser, så ryger der nogle gevaldige risikotillæg på fra leverandørens side.....Der er jo ligesom ingen validatorer (for dem har BDK jo selv snuppet).
En noget mere fornuftig deling af ansvar vil kunne bringe prisen betragteligt ned......hvis BDK vil.
af steenth, 4/7 2019, 10:11 (1975 dage siden) @ Peter Christensen
Og hvis prisen på immunisering på Roskilde-Holbæk bliver oppe på 200 mio kroner, som er en mere simpel og kortere strækning, så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.
De 200 mio. er BDKs "overpris", som skal gøre det voldsomt utiltalende at immunisere først.
Den 200 mio kroner er beløbet som BDK fået i tilbud. De regnede selv med 100 mio kroner.
Det kan gøres billigere, men det VIL BDK ikke.
Dem, som har udtalt det, gør det ikke mere. Jeg har en trække i land på det udsagn...
Og så er der hele validator-snakken ved siden af.
Det er såre enkelt, at når BDK vil holde alle validatorer beskæftiget med signalprogrammet og samtidig forlanger, at leverandøren af immuniseringen hænger på en kæmpe bøde ved forsinkelser, så ryger der nogle gevaldige risikotillæg på fra leverandørens side.....Der er jo ligesom ingen validatorer (for dem har BDK jo selv snuppet).
Man kan ikke pålægge en bøde for noget som en leverandør eller deres underleverandører ikke har ansvaret for.
En noget mere fornuftig deling af ansvar vil kunne bringe prisen betragteligt ned......hvis BDK vil.
Hvordan?
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/7 2019, 10:32 (1975 dage siden) @ steenth
.
Den 200 mio kroner er beløbet som BDK fået i tilbud. De regnede selv med 100 mio kroner.
Her må du gerne angive en kilde. Tallene du angiver her reflekterer hverken tilbud, budget eller estimater.
Det kan gøres billigere, men det VIL BDK ikke.
Dem, som har udtalt det, gør det ikke mere. Jeg har en trække i land på det udsagn...
Her må du også gerne angive en kilde - gerne til dem der udtaler det, og dem der trækker i land? Generelt kan immunisering gøres på flere måder. Både billigere og dyrere metoder, ligesom man ved godt købmandskab og en fornuftig balanceret risikoprofil kan få attraktive priser. Generelt set
Man kan ikke pålægge en bøde for noget som en leverandør eller deres underleverandører ikke har ansvaret for.
Det er relativt almindeligt i den danske jernbaneverden, at pålægge leverandører mulighed for bøder, for ting de i sidste ende ikke har indflydelse på. Men jeg har ikke hørt om at de ender med at blive opkrævet.
En noget mere fornuftig deling af ansvar vil kunne bringe prisen betragteligt ned......hvis BDK vil.
Hvordan?
Se, dét forventer du vel næppe, at læse på jernbanen.dk ? Heller ikke selv om mange - rigtig mange - læser med
Lasse (der ikke har en disse at gøre med immunisering)
af steenth, 7/7 2019, 00:05 (1973 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Den 200 mio kroner er beløbet som BDK fået i tilbud. De regnede selv med 100 mio kroner.
Her må du gerne angive en kilde. Tallene du angiver her reflekterer hverken tilbud, budget eller estimater.
Den 200 mio kroner fra en præsentation til forligskredsen fra marts/april måned (jeg rundet lidt op). Det beløb er gentaget i anlægsstatus, som blev offentliggjort i denne uge.
Generelt kan immunisering gøres på flere måder. Både billigere og dyrere metoder, ligesom man ved godt købmandskab og en fornuftig balanceret risikoprofil kan få attraktive priser. Generelt set
BDK har snakket med leverandørerne inden udbuddet - det burde vel have fået nye løsninger på bordet, som kunne have gjort det lettere. Hvorfor det det er endt på den måde med en højere pris end de regnede med, kan jeg ikke gennemskue.
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/7 2019, 16:16 (1971 dage siden) @ steenth
Den 200 mio kroner fra en præsentation til forligskredsen fra marts/april måned (jeg rundet lidt op). Det beløb er gentaget i anlægsstatus, som blev offentliggjort i denne uge.
Nååh, det er bare dén du mener. Ja, dén har jeg desværre lovet ikke at kommentere på igen....
/L
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/7 2019, 10:01 (1975 dage siden) @ steenth
hvad er det man rent faktisk gør ved immunisering??
pakker man ledninger ind?? skærmet kabler eller hvordan ??
mvh
Lars
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/7 2019, 10:42 (1975 dage siden) @ steenth
så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.
Uden iøvrigt at forholde mig til pris eller kontrakter: "Dyrt" i forhold til hvad? Med el til Aarhus i eksempelvis 2024, som der sikkert tidligere har været lovet, ville DSB kunne slippe for at bygge togværksted i Fredericia, og de Nye Tog kunne indsættes mellem København og Aarhus fra levering (massive driftsbesparelser)
Tilsvarende kunne godsoperatørerne undgå den bekostelige ETCS installation i flere tudsegamle diesellokomotiver, ved at køretråden kom først.
Den helt store udfordring er nok mere, at "dyrt" ikke defineres af dem, der har det samlede økonomiske ansvar. Derfor får vi næppe en objektiv helhedsanskuende udregning, der ville vise, at nok er det "mange penge", men det er ikke "dyrt" at få prioriteret el til landets næststørste by så hurtigt som muligt, frem for at lade jernbanen vente og forbløde...
Lasse
af steenth, 7/7 2019, 14:03 (1972 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.
Uden iøvrigt at forholde mig til pris eller kontrakter: "Dyrt" i forhold til hvad? Med el til Aarhus i eksempelvis 2024, som der sikkert tidligere har været lovet, ville DSB kunne slippe for at bygge togværksted i Fredericia, og de Nye Tog kunne indsættes mellem København og Aarhus fra levering (massive driftsbesparelser)
Prisen, som BDK løselig har givet politikerne, var på en 1. mia. kroner for immunisering på Fredericia-Aarhus-Aalborg, som kun skal bruges få år. Det er højt beløb, når jeg kender flere andre gode anlægsprojekter, som godt kunne rummes inde for det beløb. Og rammen af anlægsprojektet må prioriteres hårdt.
Tilsvarende kunne godsoperatørerne undgå den bekostelige ETCS installation i flere tudsegamle diesellokomotiver, ved at køretråden kom først.
Kan el-lokomotiver med last mile nå havne i Aalborg og Hirtshals? Hvad med Herning, hvis ikke elektrificering dertil ikke bliver genoplivet. Og Thyborøn... på et eller andet tidspunkt må der komme diesellokomotiver, som kan komme til de steder, som er for langt væk til en køreledning.
Men der er gab flere steder imellem man tager nyt signaler og køreledninger i drift. Jeg bliver spændende se hvordan det går de første steder. For der skal frigives diesel-materiel for at det kan hænge sammen.
Den helt store udfordring er nok mere, at "dyrt" ikke defineres af dem, der har det samlede økonomiske ansvar. Derfor får vi næppe en objektiv helhedsanskuende udregning, der ville vise, at nok er det "mange penge", men det er ikke "dyrt" at få prioriteret el til landets næststørste by så hurtigt som muligt, frem for at lade jernbanen vente og forbløde...
Jeg har også fokus på andre projekter end bare elektrificering og nyt signalsystem til Aarhus og Aalborg. For plan B projektet vil tage midler fra andre gode projekter. Det kan jeg ikke lide.
af pjl, 3/7 2019, 21:01 (1976 dage siden) @ Karsten Henneberg
Ingen af støttepartierne i den nye røde blok, har bedt om noget på den kollektive trafik - alt skal bruges på miljø/ klima og børnepasnings-garantier - det signal har Benny selvfølgelig også læst og retter ind ....
Tror nærmere, det bliver spændende at se, hvad der IKKE bliver gennemført af tidligere projekter
Nu har en del, mens tidligere trafikminister sad i stolen, gået og ventet på at magten skiftede, for så skulle der nok komme gang i investeringer i/genetableringen af den kollektive trafik.
Jeg kan blot konstatere at den tiltrådte trafikminister ikke har sagt meget andet end at han vil snakke med nogle andre partier inden han mener noget selv.
af Ove Nygaard, 4/7 2019, 14:24 (1975 dage siden) @ pjl
> > Ingen af støttepartierne i den nye røde blok, har bedt om noget på den kollektive trafik - alt skal bruges på miljø/ klima og børnepasnings-garantier - det signal har Benny selvfølgelig også læst og retter ind ....
[quote][quote]
Tror nærmere, det bliver spændende at se, hvad der IKKE bliver gennemført af tidligere projekter[/quote][/quote]
[quote]
Nu har en del, mens tidligere trafikminister sad i stolen, gået og ventet på at magten skiftede, for så skulle der nok komme gang i investeringer i/genetableringen af den kollektive trafik.
Jeg kan blot konstatere at den tiltrådte trafikminister ikke har sagt meget andet end at han vil snakke med nogle andre partier inden han mener noget selv.[/quote]
Hej - en kort replik!
Sådan er de demokratiske spilleregler, og der er ingen "matadorpenge" bundet til den kollektive trafik som til Statsbudgettet i det hele taget. Det være sagt, uden at jeg dermed tager stilling for eller imod den nye regering, men nu er det den, der har "serveretten", som man siger. Eller "sådan er det jo", som en magtfuld, dansk politiker, nu næstformand i EU-kommissionen sagde, da hun var i dansk politik! Og jeg undlader endda at sige "duk og væk"
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
af HLA7, 4/7 2019, 16:58 (1975 dage siden) @ Ove Nygaard
Jamen så må vi hellere levetidsforlænge IC3 med 40 år, så spare vi også en masse penge.
af Niels Munch, 4/7 2019, 18:39 (1975 dage siden) @ HLA7
Jamen så må vi hellere levetidsforlænge IC3 med 40 år, så spare vi også en masse penge.
Hvilket grundlag slutter du så lige det på?
af HLA7, 4/7 2019, 20:25 (1975 dage siden) @ Niels Munch
Spar nyt signalsystem væk, en gang hattelak til IC3, så skal det nok gå
af Karsten Henneberg, 4/7 2019, 23:34 (1975 dage siden) @ HLA7
Spar nyt signalsystem væk, en gang hattelak til IC3, så skal det nok gå
Hvorfor gøre noget halvvejs - nedlæg dansk jernbanedrift totalt nu
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/7 2019, 04:33 (1974 dage siden) @ Ove Nygaard
Og jeg undlader endda at sige "duk og væk"
Næ, for sådan er det jo!
--
Venligst
Michael Deichmann