Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/6 2019, 21:54 (1975 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 30/6 2019, 22:26

Som bekendt har den nye regering sat et markant mål for CO2 nedbringelsen.

Vil der være noget i vejen for at Midtjyske Jernbaner kunne anskaffe grønne tog i stedet for de påtænkte diseltog.

Det kræver naturligvis at de holder de 3 gamle togsæt kørende et par år ekstra.

Ideelt set kunne de indkøbe 3 stk + option på yderligere 4.

Optionen kunne udnyttes, hvis man kan afsætte de 4 lint togsæt til Arriva, når togdriften skal udvides med direkte tog Aarhus-Holstebro. Hvad man må forvente kommer til at ske om få år, med den nye regering.

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 1/7 2019, 08:56 (1975 dage siden) @ Poul Brandt

Vil der være noget i vejen for at Midtjyske Jernbaner kunne anskaffe grønne tog i stedet for de påtænkte diseltog.

Umiddelbart er der tre udfordringer forbundet hermed:

1: Ladefaciliteter. Enten sektioner med køreledning i Lemvig, Holstebro og/eller Skjern eller infrastruktur til Hydrogen. Det er ikke nødvendigvis dyrt, men det skal projekteres og undersøges, hvilket tager tid.

2: Netop tiden: Hvis der skal laves nyt udbudsmateriale og projekteres til emissionsfrie tog, er de nye tog formentlig først på banen i 2024. Fire år med "nødløsninger" er lang tid.

3: Prisen: Anskaffelsesprisen for emissionsfrie tog er højere end for Lint41 - primært fordi emissionsfrie tog er længere (typisk 55 meter mod Lintens 41). De længere tog er nødvendige for at give plads (både længde og især vægt) til batterianlæg. Selv om emissionsfrie tog vil tjene sig hjem ret hurtigt, skal Midtjyske i givet fald ud at bede Regionen om flere penge til at indkøbe emissionsfrie tog, der tilmed leveres senere.

Mon ikke Alstom på et tidspunkt også introducerer en hybridløsning, hvor (i al fald den ene af) Lint41s motorer udskiftes med en batteripakke?

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...

/Lasse

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af kme, 1/7 2019, 17:06 (1974 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...

/Lasse

Åh, mon dog. Indtil batteritog har bevist de kan tåle tæsk i 20-30 år i al klima fra Sydspanien til Tromsø uden katastrofal økonomi, så bliver der nok bygget en lind strøm at dieseltogsæt.

Det går som med el-biler: alle nikke og siger "fremtiden" og går ud og køber diesel.

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af ThomasTT, 1/7 2019, 20:21 (1974 dage siden) @ kme

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...

/Lasse

Åh, mon dog. Indtil batteritog har bevist de kan tåle tæsk i 20-30 år i al klima fra Sydspanien til Tromsø uden katastrofal økonomi, så bliver der nok bygget en lind strøm at dieseltogsæt.

Det går som med el-biler: alle nikke og siger "fremtiden" og går ud og køber diesel.

Bortset fra, at problemerne med batterier til biler ikke rigtig findes ved tog. Prisen på batterier er i frit fald, og er det omvendt sikkert at satse på diesel årtier ud i fremtiden? Jeg tvivler stærkt på, at man vil få lov at køre på diesel i 30 år.

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Morten, 2/7 2019, 06:48 (1974 dage siden) @ Poul Brandt

Stadlers WINK kunne være et bud:

The WINK is a low-floor single-level regional train. The fully accessible drive unit is located between the two cars. This has the advantage of offering an extremely flexible drive solution. The following can be envisaged: DMU with diesel, DMU with HVO, BMU as diesel with batteries, electric with a battery solution or even fuel cells. The WINK can transport up to 275 people, with seats for around 150. Depending on the model, it can reach maximum speeds of up to 160 km/h.
(Kilde: Stadler)


Mvh
Morten

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Niels Munch, 2/7 2019, 09:06 (1974 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...


Endnu bestilles der nye dieseltog i vort naboland, her blot de seneste eksempler:

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/alstom-awar...

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/odeg-orders... .


M.v.h.
Niels

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/7 2019, 10:03 (1974 dage siden) @ Niels Munch

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...

Endnu bestilles der nye dieseltog i vort naboland, her blot de seneste eksempler:

Jeps. Det er også - som angivet tidligere - først fra 2024 at alle ny-leverede tog til det tyske marked skal være emissionsfrie. SH kontrakten er med start fra 2022. Så tillad mig at omformulere: Jeg synes det er lidt ærgerligt, at Midtjyskes nye tog efter 1,2 eller måske 3 år i drift vil være "forældede" de resterende 27 år af deres levetid, for de kan næppe sælges til en attraktiv pris, når langt over 1.000 tyske dieseltogsæt erstattes frem mod 2030.

Men det ændrer ikke på, at der ikke rigtig er andre realistiske muligheder lige nu.

/Lasse

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/7 2019, 09:47 (1973 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Vil der være noget i vejen for at Midtjyske Jernbaner kunne anskaffe grønne tog i stedet for de påtænkte diseltog.

Umiddelbart er der tre udfordringer forbundet hermed:

1: Ladefaciliteter. Enten sektioner med køreledning i Lemvig, Holstebro og/eller Skjern eller infrastruktur til Hydrogen. Det er ikke nødvendigvis dyrt, men det skal projekteres og undersøges, hvilket tager tid.

2: Netop tiden: Hvis der skal laves nyt udbudsmateriale og projekteres til emissionsfrie tog, er de nye tog formentlig først på banen i 2024. Fire år med "nødløsninger" er lang tid.

3: Prisen: Anskaffelsesprisen for emissionsfrie tog er højere end for Lint41 - primært fordi emissionsfrie tog er længere (typisk 55 meter mod Lintens 41). De længere tog er nødvendige for at give plads (både længde og især vægt) til batterianlæg. Selv om emissionsfrie tog vil tjene sig hjem ret hurtigt, skal Midtjyske i givet fald ud at bede Regionen om flere penge til at indkøbe emissionsfrie tog, der tilmed leveres senere.

Mon ikke Alstom på et tidspunkt også introducerer en hybridløsning, hvor (i al fald den ene af) Lint41s motorer udskiftes med en batteripakke?

Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...

/Lasse

Hmmmm, hvad med at låne nogle IC2 af DSB (eller købe for 1 kr pr stk). Af en eller anden grund synes det ikke at være noget problem for Lokaltog at anvende disse.

Penge: Der skal måskes gives et ekstraordinært tilskud til anskaffelsen. I Tyskland var der 40% tilskud til en af de grønne kontrakter (til Brinttog så vidt jeg husker). På den anden side set så blev det oplyst at for batteritogene var det billigere set over 30 år end at købe disel. - "If we consider the average life of a rail vehicle of around 30 years, battery-operated vehicles are more cost-effective than diesel."

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Poul Andersen, 3/7 2019, 09:57 (1973 dage siden) @ Poul Brandt

DSB´s og Lokaltog´s IC 2, er to vidt forskellige togtyper !.

mvh.
Poul.

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/7 2019, 10:01 (1973 dage siden) @ Poul Andersen

DSB´s og Lokaltog´s IC 2, er to vidt forskellige togtyper !.

mvh.
Poul.

På hvilken måde?

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 10:06 (1973 dage siden) @ Poul Brandt

DSB´s og Lokaltog´s IC 2, er to vidt forskellige togtyper !.

mvh.
Poul.


På hvilken måde?

IC2 - model Ansaldo

IC2 - model ADtranz

--
- busser når det er billigst

Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/7 2019, 10:17 (1973 dage siden) @ Togbus

DSB´s og Lokaltog´s IC 2, er to vidt forskellige togtyper !.

mvh.
Poul.


På hvilken måde?


IC2 - model Ansaldo

IC2 - model ADtranz

Ahaa, det forklarer jo hvorfor Lokaltog ikke har problemer.

Tak.

/Poul

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak