Hyllested til ny minister: Få det nu på plads (Trafikpolitik)
Hyllested til ny minister: Få det nu på plads
Hyllested til ny minister: Få det nu på plads
Hyllested til ny minister: Få det nu på plads
Dobbeltsporet skal dog ikke etableres for enhver pris. Hvis det kræver længere totalspærringer så bør man vente til efter Femernforbindelsen er færdig.
Der er i dag som sådan ikke et kapacitetsmæssigt problem (antal kanaler) mellem Tinglev og Padborg, men toggangen vil selvfølgelig blive mere flydende med dobbeltspor.
--
Mvh Anders
Hyllested til ny minister: Få det nu på plads
Dobbeltsporet skal dog ikke etableres for enhver pris. Hvis det kræver længere totalspærringer så bør man vente til efter Femernforbindelsen er færdig.Der er i dag som sådan ikke et kapacitetsmæssigt problem (antal kanaler) mellem Tinglev og Padborg, men toggangen vil selvfølgelig blive mere flydende med dobbeltspor.
Nu afgøres en flaskehals ikke nødvendig af et statisk antal tog.
Når et transit godstog skal passe igennem flere flaskehalse på Øresund, Storebælt, Vestfyn og Tinglev-Padborg så er problemet jo ikke om der er nok kanaler, men om man kan få en sammenhængende kanal hvor transit tiden ikke bliver alt for høj.
Hyllested til ny minister: Få det nu på plads
.
Måske var der nogen der kunne hviske Hyllested i øret, at det ikke er der, der skal sættes ind først. Han er en fornuftig mand, så han forstår det sikkert, når han får det forklaret.
--
Svend
Måske var der nogen der kunne hviske Hyllested i øret, at det ikke er der, der skal sættes ind først. Han er en fornuftig mand, så han forstår det sikkert, når han får det forklaret.
Men det kræver vel, at du forklarer, hvor du mener, der så skal sættes ind først?
Måske var der nogen der kunne hviske Hyllested i øret, at det ikke er der, der skal sættes ind først. Han er en fornuftig mand, så han forstår det sikkert, når han får det forklaret.
Men det kræver vel, at du forklarer, hvor du mener, der så skal sættes ind først?
.
Det er jo ikke (slet ikke) sådan at Tinglev-Padborg så kommer ind på en 2. plads.
Men helt overordnet og generelt: Kapaciteten omkring København og - især - København H. Derefter hovedstrækningen mellem København og Fredericia (hvor Vestfyn er ved at falde på plads).
--
Svend
[...] Derefter hovedstrækningen mellem København og Fredericia (hvor Vestfyn er ved at falde på plads).
Når vestfyn falder på plads i den ene ende og med den nye Kbh-Ringsted-bane i den anden, er det så ikke reelt kun Ringsted-Odense der mangler af strækningen København og Fredericia? Og netop den plæderer netop Henning Hyllested for at opgradere til 250 km/t i stedet for de planlagte 200, jf. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141602
[...] Derefter hovedstrækningen mellem København og Fredericia (hvor Vestfyn er ved at falde på plads).
Når vestfyn falder på plads i den ene ende og med den nye Kbh-Ringsted-bane i den anden, er det så ikke reelt kun Ringsted-Odense der mangler af strækningen København og Fredericia? Og netop den plæderer netop Henning Hyllested for at opgradere til 250 km/t i stedet for de planlagte 200, jf. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141602
Korrekt at når Ringsted-Odense er opgraderet til 200 km/time, så kan der køres efter timemodel, 1 time (mere præcist 58 minutter) København-Odense.
Så når Hyllested foreslår 250 km/time Ringsted-Odense, er det en udvidelse af Togfonden. Altså et politisk udspil til den kommende forhandling om infrastruktur frem mod 2030.
[...] Derefter hovedstrækningen mellem København og Fredericia (hvor Vestfyn er ved at falde på plads).
Når vestfyn falder på plads i den ene ende og med den nye Kbh-Ringsted-bane i den anden, er det så ikke reelt kun Ringsted-Odense der mangler af strækningen København og Fredericia? Og netop den plæderer netop Henning Hyllested for at opgradere til 250 km/t i stedet for de planlagte 200, jf. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141602
Korrekt at når Ringsted-Odense er opgraderet til 200 km/time, så kan der køres efter timemodel, 1 time (mere præcist 58 minutter) København-Odense.
Så når Hyllested foreslår 250 km/time Ringsted-Odense, er det en udvidelse af Togfonden. Altså et politisk udspil til den kommende forhandling om infrastruktur frem mod 2030.
250 km/t giver kun mening på nybygninger. På eksisterende strækninger vil det sandsynligvis være forbundet med meget høje omkostninger og en meget lang totalspærring af jernbanen. Desuden vil det også nedsætte kapaciteten voldsomt hvis man blander godstog med 100 km/t, regionaltog med 160 km/t og mange stop, IC-tog med 200 km/t og hurtigtog med 250 km/t.
200 km/t er rigeligt mellem Ringsted og Odense. Det er i Østjylland man har behov for investeringerne, både på længdebanen og en ny jernbane Brabrand-Svejbæk for også at binde Herning og Aarhus sammen på under en times rejsetid.
--
Mvh Anders
[...] Derefter hovedstrækningen mellem København og Fredericia (hvor Vestfyn er ved at falde på plads).
Når vestfyn falder på plads i den ene ende og med den nye Kbh-Ringsted-bane i den anden, er det så ikke reelt kun Ringsted-Odense der mangler af strækningen København og Fredericia? Og netop den plæderer netop Henning Hyllested for at opgradere til 250 km/t i stedet for de planlagte 200, jf. https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141602
Korrekt at når Ringsted-Odense er opgraderet til 200 km/time, så kan der køres efter timemodel, 1 time (mere præcist 58 minutter) København-Odense.
Så når Hyllested foreslår 250 km/time Ringsted-Odense, er det en udvidelse af Togfonden. Altså et politisk udspil til den kommende forhandling om infrastruktur frem mod 2030.
250 km/t giver kun mening på nybygninger. På eksisterende strækninger vil det sandsynligvis være forbundet med meget høje omkostninger og en meget lang totalspærring af jernbanen. Desuden vil det også nedsætte kapaciteten voldsomt hvis man blander godstog med 100 km/t, regionaltog med 160 km/t og mange stop, IC-tog med 200 km/t og hurtigtog med 250 km/t.200 km/t er rigeligt mellem Ringsted og Odense. Det er i Østjylland man har behov for investeringerne, både på længdebanen og en ny jernbane Brabrand-Svejbæk for også at binde Herning og Aarhus sammen på under en times rejsetid.
Dertil kan indvendes at København-Odense er den mest befærdede strækning i Danmark, og dermed den hvor det alt andet lige bedst kan betale sig at foretage opgraderinger.
Og så bor Henning Hyllested i Esbjerg, og i interviewet talte han vist om at komme hurtigt til Esbjerg (fra København).
Sidste men ikke mindst var det et hip til Ole B. Olesen, som ved indvielsen af København-Ringsted sagde at det var billigt at "opgradere" den strækning fra 200 til 250 km/t. (Omend det ikke var en opgradering af en eksisterende bane, men opgradering af et projekt, men det fremgik ikke særligt præcist).
Ny bane Aarhus-Silkeborg er allerede med i Togfondforliget, på den måde at de har aftalt at se på det i 2024, når de andre projekter er gennemført (ifgl. den oprindelige tidsplan).
Og så bor Henning Hyllested i Esbjerg, og i interviewet talte han vist om at komme hurtigt til Esbjerg (fra København).
Sidste men ikke mindst var det et hip til Ole B. Olesen, som ved indvielsen af København-Ringsted sagde at det var billigt at "opgradere" den strækning fra 200 til 250 km/t. (Omend det ikke var en opgradering af en eksisterende bane, men opgradering af et projekt, men det fremgik ikke særligt præcist).
Husk nu TSI-grænserne for hastighed.....det er dér hunden ligger begravet.
Husk nu TSI-grænserne for hastighed.....det er dér hunden ligger begravet.
Vil du uddybe det?
Vil du uddybe det?
Læs - TSI grænser mm.
Vil du uddybe det?
Læs - TSI grænser mm.
Det har jeg gjort, og grænserne er 190 hhv 250 km/time.
Så hvad angår TSI er det lige meget om man anlægger banen for 200 eller 250 km/time.
Så jeg forstår stadig ikke din bemærkning.
Det har jeg gjort, og grænserne er 190 hhv 250 km/time.
Så hvad angår TSI er det lige meget om man anlægger banen for 200 eller 250 km/time.Så jeg forstår stadig ikke din bemærkning.
Oplægget var at bygge en bane til 200 km/t. Det blev ændret da "visse" blev gjort opmærksom på at TSI-reglerne ville være de samme uanset 200 eller 250 km/t. Det kan man så spinde diverse ender over med ord som "optimering", "opgradering" etc.
Ganske almindeligt trick rent politisk.
Oplægget var at bygge en bane til 200 km/t. Det blev ændret da "visse" blev gjort opmærksom på at TSI-reglerne ville være de samme uanset 200 eller 250 km/t. Det kan man så spinde diverse ender over med ord som "optimering", "opgradering" etc.
Ganske almindeligt trick rent politisk.
Men på vestsjælland er der ikke tale om at bygge noget nyt, der er alene tale om at opgradere visse lette strukturer med nye. Dele som alligevel skal udskiftes og så kan man lige så godt gå efter 200 km/t (som passer til Nye Tog) end sætte nye 180 km/t dele op igen. Prisen er næsten den samme Sådan er det i hvert fald blevet beskrevet.
Reelt burde den nye minister måske blot bede Banedanmark om, at opgradere til "Størst mulige hastighed mellem 200 og 250 km/t". Der er flere delstrækninger, der ved opgraderinger kan øges til 220/230 km/t, men det virker som om, at denne mulighed vælges fra grundet snævre økonomiske hensyn, og den her "tornerosesøvn" om, at "200 km/t er godt nok".
Kræver jo dog naturligvis, at han kan finde pengene...
/Lasse
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H