Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Den nye regering og jernbanen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2019, 08:23 (1976 dage siden)

Der står - forventeligt - intet konkret om jernbanen i det “forståelsespapir”, der blev offentliggjort i nat:

“En ny regering vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver blandt andet investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

og

“en samlet strategi for elektrificeringer i transportsektoren”

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Den nye regering og jernbanen

af Mester, 26/6 2019, 10:03 (1976 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter fire års trafikpolitisk træden vande kan det vel kun blive bedre.

Den nye regering og jernbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/6 2019, 20:40 (1976 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der står - forventeligt - intet konkret om jernbanen i det “forståelsespapir”, der blev offentliggjort i nat:

“En ny regering vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver blandt andet investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

Der er i løbet af dagen oplyst (transportordførere på Facebook), at forligene om "Togfonden" og "Bedre & billigere kollektiv trafik" består og respekteres. Samtidig tolkes der at en ny aftale om infrastruktur kan opdeles i to: Jernbane investeringer i Togfonden (inkl. nye ideer) mens et forlig om asfalt formentlig kræver en anden (ny) forligskreds.

/Lasse

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af mpp, 26/6 2019, 23:07 (1976 dage siden) @ Svend

Det er interessant hvis en tunnel kan blive billigere og møde mindre modstand. Jeg kan godt forstå der er nogle naboer der ikke vil have en bro der, men sikke en udsigt man ville have fra toget! Og med det sagt er det da bare at komme i gang med at bygge inden et nyt flertal får sat en pind i hjulet – både der, gennem Solbjerg og på Vestfyn. Billund kan vente.

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af William Skov ⌂, 27/6 2019, 00:12 (1976 dage siden) @ mpp

Ellers bør man måske overveje en anden linjeføring.
Man kan lægge togbroen lige øst for vejbroen, der skal dog etableres 40 km nyt spor mod knap 8 i den nuværende linjeføring.
Men så kan man køre 250 km/t (320?) over en længere strækning, end på tilsvarende 30 km gammelt spor og 160/180.

Placering ny linjeføring


Der kommer nok helt klart en mail til de relevante politikere inden længe... ...og med andre relevante forslag.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Lars, 27/6 2019, 00:59 (1976 dage siden) @ William Skov

Det ser spændende ud, men der bliver nogle udfordringer ved motorvejsfrakørsler og sideveje både syd og nord for Vejle, og den slags koster penge...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Schienenwolf, Læsø, 27/6 2019, 01:05 (1976 dage siden) @ Svend

Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/planer-om-togbro-over-vejle-fjord-lever-igen

Hvis det gælder om at mindske udledningen af CO2 med 70 % i løbet af kun 10 år (eller reelt i løbet af valgperioden på 4 år), som den nye regering gerne vil bilde deres vælgere ind, så er det for regeringens troværdigheds skyld nok bedre at bruge pengene på dette frem for at køre et par minutter hurtigere med tog mellem København og Århus.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Byg. Nu. Vestfyn.

af ThomasTT, 27/6 2019, 11:43 (1975 dage siden) @ Svend

Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/planer-om-togbro-over-vejle-fjord-lever-igen

Det andet er fugle paa taget for nu.

Bliver vestfyn bygget skal dernok komme en timeplan. Herefter kan man overveje hvordan det goeres bedst. Det behoever ikke foelge en efterhaanden halvgammel plan. Der er mange muligheder og maske kan batteritog skaffe finansiering.

Ny transportminister: Benny Engelbrecht

af Frank Poulsen, 27/6 2019, 12:22 (1975 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det blev en sønderjyde... Mon det får sat nogle aftryk i transportpolitikken... Flere tog til Sønderborg? En Als-Fyn bro? Hvis han får lov at sidde længe så er måske den bro hans drøm... Ved det ikke, kan ikke lige finde nogle udtalelser fra ham sådan lige hurtig.

Ny transportminister: Benny Engelbrecht

af Rail, 27/6 2019, 15:04 (1975 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja det blev en sønderjyde... Mon det får sat nogle aftryk i transportpolitikken... Flere tog til Sønderborg? En Als-Fyn bro? Hvis han får lov at sidde længe så er måske den bro hans drøm... Ved det ikke, kan ikke lige finde nogle udtalelser fra ham sådan lige hurtig.

Dobbeltspor Tinglev - Padborg måske ;)

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Rail, 27/6 2019, 15:07 (1975 dage siden) @ William Skov

Ellers bør man måske overveje en anden linjeføring.
Man kan lægge togbroen lige øst for vejbroen, der skal dog etableres 40 km nyt spor mod knap 8 i den nuværende linjeføring.

Vejle Fjord er stendød hos Socialdemokratiet

Vi skal have forlænget vestfynbanen henover Lillebælt* og rundt om Fredericia til Pjedsted i stedet!

*Fra syd for Strib til syd for den nuværende Fredericia station med tilslutning til/fra Kolding/Esbjerg

Ny transportminister: Benny Engelbrecht

af Jens Hansen, 27/6 2019, 15:42 (1975 dage siden) @ Rail

Tror at hans fokus skal være på 2 ting;

Brede politiske forlig om transport

Bringe jernbanen tilbage på sporet.

JH

Ny transportminister: Benny Engelbrecht

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 27/6 2019, 17:53 (1975 dage siden) @ Jens Hansen

Det var ikke det jeg forvente. Var sikker på det vil være en af de to som plejer at føre sig frem i trafikudvalgsmøder

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af William Skov ⌂, 27/6 2019, 18:54 (1975 dage siden) @ Rail

Vejle Fjord er stendød hos Socialdemokratiet

Ja, den gamle linjeføring.

Vi skal have forlænget vestfynbanen henover Lillebælt* og rundt om Fredericia til Pjedsted i stedet!

*Fra syd for Strib til syd for den nuværende Fredericia station med tilslutning til/fra Kolding/Esbjerg

Hvis ikke de synes om Vejlefjord, ved eksisterende vejbro. Hvorfor skulle de så støtte op om en 3'die Lillebæltsbro? Der vil jo være samme modstand ved den bro som ved den oprindelige Vejle fjord. Og broen i Vejle vil være kortere = billigere.

Ved mit forslag kan Fredericia Station stadig betjenes, den ligger lige op til den eksisterende vejbro og derved ikke har samme folkelige modstand grundet udseendet.
Ved dit forslag skal man stadig køre på det gamle banelegeme mellem Fredericia, Vejle og Horsens, der kun er til 160/180 km/t.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Rail, 27/6 2019, 20:46 (1975 dage siden) @ William Skov

Vejle Fjord er stendød hos Socialdemokratiet


Ja, den gamle linjeføring.

Vi skal have forlænget vestfynbanen henover Lillebælt* og rundt om Fredericia til Pjedsted i stedet!

*Fra syd for Strib til syd for den nuværende Fredericia station med tilslutning til/fra Kolding/Esbjerg


Hvis ikke de synes om Vejlefjord, ved eksisterende vejbro. Hvorfor skulle de så støtte op om en 3'die Lillebæltsbro? Der vil jo være samme modstand ved den bro som ved den oprindelige Vejle fjord. Og broen i Vejle vil være kortere = billigere.

Ved mit forslag kan Fredericia Station stadig betjenes, den ligger lige op til den eksisterende vejbro og derved ikke har samme folkelige modstand grundet udseendet.
Ved dit forslag skal man stadig køre på det gamle banelegeme mellem Fredericia, Vejle og Horsens, der kun er til 160/180 km/t.

Nu er betjening af Vejle vigtigere end Fredericia, både fordi byen er større men også fordi det er her der i fremtiden vil være forbindelse til den skrå bane.

Ved mit forslag får man en lang højhastighedsstrækning i stedet for flere små. Du vil kunne kører med høj hastighed fra Odense og hele vejen til Lillebælt og selv stykket rundt om Fredericia vil være hurtigere end den nuværende bane.
Ligesom ved Vejle fjord får du en meget kortere linjeføring, men herudover så fjerne du den gamle Lillebæltsbro som flaskehals, reducere også rejsetiderne til Kolding og Esbjerg, skaber et alternativ til den gamle Lillebæltsbro hvis den skulle lave en "Storstrømsbro" og dermed kan du give Fredericia og Middelfart ekstra tog via den nuværende bane til Odense som betaling ("Vestfynsk S-tog").
Hvis der kommer en Kattegatforbindelse med tog på så vil Vejle-fjord være spildt, men en 3. Lillebælts forbindelse vil stadigt gavne Vejle, Kolding og Esbjerg.

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/6 2019, 21:50 (1975 dage siden) @ Rail

Hvis der kommer en Kattegatforbindelse med tog på så vil Vejle-fjord være spildt, men en 3. Lillebælts forbindelse vil stadigt gavne Vejle, Kolding og Esbjerg.

En Vejlefjord bro (som bliver en tunnel :) er ikke spildt. Den vil forbinde Odense og Aarhus på 1 time, og øge kapaciteten. Også efter en Kattegatforbindelse.
Og reducere køretiden Esbjerg-Aarhus osv.

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen"

af Rail, 27/6 2019, 22:34 (1975 dage siden) @ Poul Brandt

Hvis der kommer en Kattegatforbindelse med tog på så vil Vejle-fjord være spildt, men en 3. Lillebælts forbindelse vil stadigt gavne Vejle, Kolding og Esbjerg.


En Vejlefjord bro (som bliver en tunnel :) er ikke spildt. Den vil forbinde Odense og Aarhus på 1 time, og øge kapaciteten. Også efter en Kattegatforbindelse.
Og reducere køretiden Esbjerg-Aarhus osv.

Relativt til en ny forbindelse over Lillebælt vil den.

Avatar

Den nye regering og jernbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/6 2019, 23:21 (1975 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Samtidig tolkes der at en ny aftale om infrastruktur kan opdeles i to: Jernbane investeringer i Togfonden (inkl. nye ideer) mens et forlig om asfalt formentlig kræver en anden (ny) forligskreds


Der bliver spændende at se, om man får forhandlet en aftale på plads hen over midten. Hvis man nøjes med de 91 røde mandater, risikerer man, at det hele falder på gulvet, næste gang flertallet skifter.

Jeg gætter på, at man udvider horisonten fra 2030 til 2035 eller 2040. Så er det måske lige før, der bliver råd til “alt til alle” - inkl. jernbanespor på Kattegatforbindelsen, Hærvejsmotorvej m. m.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ny trafikaftale er på trapperne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2021, 08:15 (1362 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Samtidig tolkes der at en ny aftale om infrastruktur kan opdeles i to: Jernbane investeringer i Togfonden (inkl. nye ideer) mens et forlig om asfalt formentlig kræver en anden (ny) forligskreds

Der bliver spændende at se, om man får forhandlet en aftale på plads hen over midten. Hvis man nøjes med de 91 røde mandater, risikerer man, at det hele falder på gulvet, næste gang flertallet skifter.

Jeg gætter på, at man udvider horisonten fra 2030 til 2035 eller 2040. Så er det måske lige før, der bliver råd til “alt til alle” - inkl. jernbanespor på Kattegatforbindelsen, Hærvejsmotorvej m.m.

Det ser ud til, at der nu måske endeligt snart sker noget.

Jp.dk i dag:

Forhandlingerne om fremtidens motorveje, veje, broer og jernbaner ventes at begynde i slutningen af måneden”.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak