Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Amoniaktanken v/Aulum

af Laust., 11/4 2011, 18:42 (4981 dage siden)

Hej.

Er der nogen der ligger inde med billeder, fra sidesporet nord for Aulum. Hvor der blev kørt amoniaktog til en stor kugleformet beholder.

I dag kan man stadig se de gule låger og nogle lygtepæle, men der er ikke nogle skinner der mere.

Amoniaktanken v/Aulum

af Georg Schmidt, 12/4 2011, 09:55 (4980 dage siden) @ Laust.

Desværre ingen billeder af anlægget, men af toget et enkelt.
[image]
MZ 1420 Herning 1977.

Amoniaktanken v/Aulum

af Steffen Vester, 12/4 2011, 11:48 (4980 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Jeg kan godt huske sporet ved Aulum med de lange tankvogne, men har desværre ikke noget foto eller tegning derfra. Alle tiders foto fra Hernings gamle station. Vi i HMJK - Herningegnens Model Jernbane Klub - bygger på et lokalhistorisk anlæg i spor H0, hvor naturligvis denne station er med anno ca. 1975 - fra før hvor den nuværende rædselsbetonklods blev opført. Stationsbygningen er næsten færdiggjordt og resten af stationsbygningerne er undervejs - næste byggeri er det gamle lange pakhus. Vi har mange fotos fra omkring hovedbygningen, men mangler virkelig billedmateriale fra pakhuset og ud øst til remisen. Vi har støvsuget stort set alle hjemmesider for fotos. Har du eller eventuelt andre herinde nogle fotos, vil det være super. Hellere et foto for meget end et for lidt. :-) [image]

Amoniaktanken v/Aulum

af JJ, 12/4 2011, 14:25 (4980 dage siden) @ Steffen Vester

Har da billeder oppe fra tanken og nede ved tanken :-)

JJ

Amoniaktanken v/Aulum

af Georg Schmidt, 12/4 2011, 15:57 (4980 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Steffen
Det ser pænt ud det I har fået lavet, lige som jeg husker den fra gadesiden med denne udbygning. Der var også en hyggelig restauration i gammel stil. I 1977 var jeg på tur på Midtbanen for at fotografere sikringsanlæggene i Ry, Silkeborg og Herning så jeg kom ikke rigtigt "ud i krogene", det drejede sig jo mest om den røde bygning mellem spor 4 og 5. Jeg var også i Herning i 1970 i forbindelse med afslutningen på dampdriften og det gav da også et par billeder bl. a vandtårnet ved remisen. Prøver at se om der skulle være noget i den forbindelse der kan bruges. Som du kan se var man allerede i gang med den nye godsterminal.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image][image]
Mvh
Georg

Amoniaktanken v/Aulum

af Laust, 12/4 2011, 17:28 (4980 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billederne indtil videre, ja der var noget hyggeligere på den gamle Herning Station, end den nye betonkasse.

Aulum + Herning ( 4 fotos )

af Steffen Vester, 12/4 2011, 19:08 (4980 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Tusind tak for de meget flotte fotos. Det er til megen stor hjælp. Jeg ved godt, at du har taget nogle meget flotte damp fotos engang, da de har været bragt i Jernbanen sidste år. Så har du flere, vil jeg meget gerne se dem. Du er meget velkommen til at besøge klubben, som har byggeaften hver tirsdag kl. 19. Hvis du giver besked i god tid, så skal jeg sørge for, at alle opførte bygninger vil være til stede. Ikast (med en løs tagrende, kan jeg se) og Brande (mangler stadig lidt nips) station er lavet og flere bygninger kommer til.
Venlig hilsen, Steffen.
[image][image][image][image]

af Georg Schmidt, 12/4 2011, 19:40 (4980 dage siden) @ Steffen Vester

Hej Steffen
Det var dog skønt at se de gamle stationer genopstå i flotte modeller. Jeg skal nok give lyd hvis jeg kommer på disse kanter. Kvitterer med Brande 1970. Til højre iltog mod Fredericia, i midten tog mod Bramminge og til venstre tog mod Silkeborg. Uden for billedet til venstre kunne holde et tog til Herning.[image]
Med venlig hilsen
Georg

af Steffen Vester, 12/4 2011, 19:58 (4980 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Tak for endnu et pragtfuldt foto. Du skal som sagt være yderst velkommen og hvad du måtte falde over af fotos, vil blive modtaget med kyshånd. Du kan eventuelt sende dem på mail til mig: stefvester@gmail.com . Du får lige et foto af vores skematiske oversigtsplan hastigt skriblet ned på et stykke karton før en sponsorbesøgsaften. Vore bygninger starter som "dummier" i pap for at danne et helhedsindtryk, før de bliver endeligt bygget. Sådan her som med Karup station. Fasterholt, Søbylund Trinbræt og Søby Brunkulsstation findes endnu kun på tegningerne. Grejsdal og Grindsted er skjulte krydsningsstationer og Viborg er skjult opstillingsbanegård. De får ingen kulisser, har intet til fælles med forbilledet, men passer til strækningerne og er vigtige for køreplanerne.
V/H, Steffen.[image][image][image]

af Laust, 14/4 2011, 16:51 (4978 dage siden) @ Steffen Vester

Mange fine billeder, men desvære ikke nogen fra Aulum, sidesporet til amuniaktanken m.m. Håber der måske dukker nogen op..

Amoniaktanken v/Aulum

af Holger Sørensen, Hedehusene, 15/4 2011, 18:00 (4977 dage siden) @ Laust.

Der findes bl.a. et billede i "Nordens Järnvägar 1979" side 70. Pga ophavsretten vil jeg ikke scanne det, men fotografen var Erik Buus.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Amoniaktanken v/Aulum - nu med billede

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2011, 15:17 (4973 dage siden) @ Laust.

Hej.

Er der nogen der ligger inde med billeder, fra sidesporet nord for Aulum. Hvor der blev kørt amoniaktog til en stor kugleformet beholder.

I dag kan man stadig se de gule låger og nogle lygtepæle, men der er ikke nogle skinner der mere.

Sidesporsanlæget blev indviet 18.12.1978 (Jernbanen 1979, nr. 3). Hvornår det er nedlagt, har jeg ikke noteret. Til gengæld kan vi kigge på to sikkerhedsinstrukser for sidesporsanlægget - én fra 27.05.1979 og én fra 29.05.1994. Og for (visse) nørder er det altid sjovt at sidde og finde "ændringerne".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Lundby Jylland Sidespor, 22.11.1979. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]
[image]

Sikkerhedsinstruks 33.5, gyldig fra 27.05.1979. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Sikkerhedsinstruks 33.1, gyldig fra 29.05.1994. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Lundby Jylland sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2011, 23:11 (4857 dage siden) @ Laust.

Jeg efterlyste også nogle billeder, på et tidspunkt af sidesporet i Aulüm. Ved amoniaktanken.

Ja, og billede blev vist her.

Og her har vi et mere - dog uden selve sidesporet denne gang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Fra "Oplevelser fra et togvindue. Fredericia-Struer". Udgivet af DSB Passagerdivisionen 1992. Fotograf: Ulrik Brint Jensen. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak