Viadukt i rampe nord for Storstrømsbroen
Er der nogen der ved, om viadukten i rampen stadig eksisterer og hvilket formål den tjener i dag? Hvilket formål tjente betonmurene foran selve viadukten?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 09:04 (4980 dage siden)
Er der nogen der ved, om viadukten i rampen stadig eksisterer og hvilket formål den tjener i dag? Hvilket formål tjente betonmurene foran selve viadukten?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 09:32 (4980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er der nogen der ved, om viadukten i rampen stadig eksisterer og hvilket formål den tjener i dag? Hvilket formål tjente betonmurene foran selve viadukten?
Stedet for krydsningen af de to spor kan ses her:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=&searchType=c_ADDRESS&service...
Under "Vælg kort" vælges "Historiske kort"
I næste rullegardin vælges "Målebordsblade 1928-1940"
I "Vælg søgefunktion" vælges "Koordinater"
I feltet "N" indtastes "6096645"
I feltet "E" indtastes "685304"
Klik på "Søg"
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Steff, 11/4 2011, 09:43 (4980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Godeftermiddag!
Var for ca. 5 - 7 år siden igennem "hullet" med bil. Kørte på østsiden - det gamle banelinje, nu meget mindre vej - langs dæmningen, gennem hullet og ud på vejen op til broen.
Så på daværende tidspunkt eksisterede det. Efter åbningen i maj 37 blev sporforbindelsen gradvist fjernet efterhånden som man fik nedbygget Masnedø færgehavn.
Have a nice day!
Steff
--
Steffen Dresler
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 09:45 (4980 dage siden) @ Steff
Godeftermiddag!
Var for ca. 5 - 7 år siden igennem "hullet" med bil. Kørte på østsiden - det gamle banelinje, nu meget mindre vej - langs dæmningen, gennem hullet og ud på vejen op til broen.
Så på daværende tidspunkt eksisterede det. Efter åbningen i maj 37 blev sporforbindelsen gradvist fjernet efterhånden som man fik nedbygget Masnedø færgehavn.Have a nice day!
Steff
Hej Steff
Tak for svaret. Den er ikke til at finde på Google.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Steff, 11/4 2011, 11:15 (4980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej igen Thomas!
Når jeg ser på billedet og kortet, er passagen gennem dæmningen 45 grader. Har også lige set på et andet billede og dér synes passagen som på dit, skrå. Men jeg erindre nu gennemkørslen som 90 grader og undrede mig dengang over, at der skulle have kørt et tog igennem, når jeg nu tænker efter. Så der er nok en anden tunel - den jeg anvendte i sin tid? Der er nok kun en ting at gøre, se efter næsten gang jeg kommer på de kanter!
Steff
--
Steffen Dresler
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 14:32 (4980 dage siden) @ Steff
Hej Thomas og Steff
Tunnellen, som Thomas omtaler, og som er på billedet må være den såkaldte interimtunnel, som sikrede togtrafikken til Masnedø Færgehavn under anlægget af dæmningen op til broen.
DSB udgav d. 26/9 1937 i forbindelse med indvielsen af Storstrømsbroen en publikation med titlen "Storstrømsbroen", og på side 75 - 76 i denne kan man se nedenstående billede og læse følgende:
"Paa Masnedø krydser den nye Banelinie den gamle Bane umiddelbart Nord for Masnedø Station. Af Hensyn til Trafikken paa den gamle Bane i Anlægsperioden blev der bygget en ca. 70 m lang, ægformet Interimtunnel af Jernbeton, og den gamle Bane blev ved en mindre Forlægning ført gennem Tunnellen. Naar de nye Anlæg er taget i Brug, vil Tunnellen blive fyldt"At tunnellen skulle være blevet fyldt op passer meget godt, vhis man sammenligner nye luftfotos med gamle kort. Det tunnel Steff har været igennem må være vejunderføringen, der ligger lidt længere nordvest for den gamle Masnedø Færgehavn.
I hæftet kan man på side 75 finde nedenstående billede:
Venlig hilsen
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 14:40 (4980 dage siden) @ Niels
Tak for yderst opklarende svar. Hvad er det for en "jernbro"?, som ses forrest i billedet oven på de tidligere nævnte betonvægge?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 15:11 (4980 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hvad er det for en "jernbro"?, som ses forrest i billedet oven på de tidligere nævnte betonvægge?
Ja, det er et rigtig godt spørgsmål
Jeg kan ikke finde noget tekst eller billede i hæftet, som kan give nogen sikker forklaring, men ved at sammenstykke oplysninger fra forskellige af bogens billeder og gamle kort, ser det ud til, at der har været anlagt en interimistisk vej fra dæmningen ned til den lige så interimistiske arbejdshavn, som i byggeperioden var anlagt på sydvestsiden af Masnedø 500 - 600 m nordvest for den gamle færgehavn. Denne midlertidige vej har nødvendigvis skullet krydse den gamle baneline, og det må være det, "jernbroen" har været anvendt til, uden jeg dog kan dokumentere det 100%.
Vh.
Niels
af Steff, 11/4 2011, 16:00 (4980 dage siden) @ Niels
Godaften til Niels, Thomas m. fl.
Kan ikke løse problemet med diverse broer, tuneller mv. Men er helt sikker på, at jeg og min gode kollega i Næstved HAR været igennem et "hul" i dæmningen.
Nå, for at skabe lidt overskuelighed, et foto optaget 1937 fra broen og ned over Masnedø færgehavn. I forlængelse af stationsbygningen ligger det omtalte "hul" gennem dæmningen. Længere til venstre i billedet - som Niels angiver - anes den lille improviserede havn til anlægsbyggeriet.
Foto: James Steffensen, arkiv Lokomotivet/DMJK
--
Steffen Dresler
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 16:59 (4980 dage siden) @ Steff
" Kan ikke løse problemet med diverse broer, tuneller mv. Men er helt sikker på, at jeg og min gode kollega i Næstved HAR været igennem et "hul" i dæmningen.
Hej Steff
Hvorvidt du har været igennem et hul i dæmningen kan vi garanteret få en helt masse snak ud af - og jeg betvivler det bestemt ikke, men mon ikke det er "hullet" ved den røde markering på det kortet/luftfotoet, som du har været igennem. Der er tydeligvis ikke længere noget "hul" ude ved den gamle færgehavn.
Venlig hilsen
Niels
af Steff, 11/4 2011, 17:37 (4980 dage siden) @ Niels
Jamen, hvor herligt Niels!
Der er s.. gået en god E-officer tabt i dig, well done!
Uden at det skal misforstås, det er da dejligt at finde sit hul igen . Det passer jo også med den oplevelse jeg havde, med at "hullet" var 90 grader gennem dæmningen og ikke 45 grader som "jernbanehullet"!
Skønt at se du har tid og lyst til at anvende luftfoto (selvom der nok er lidt flere fod ned fra denne linse end et normalt kamera fra "Stelle Nova Flighten") i kombination med kort. Lige efter bogen.
Se engang på billedet taget fra broen. Der løber en grå stribe fra dæmningens top i højre side og skråt ned til venstre langs dæmningen og over "jernbanehullet" ned mod den midlertidige havn. Kan det være vejen og den før omtalte bro/stålkonstruktion over jernbanetunellem?
Det er lidt svært at se på originalbilledet, da opløsningen ikke er tilstrækkelig stor for fototydning. Men det er da en tanke værd.
Steff
--
Steffen Dresler
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 17:51 (4980 dage siden) @ Steff
Hej Steff
Tak for de pæne ord
- jeg har ikke nogen fortid som E-officer - men har altid været fascineret af kort og luftfoto og jeg kan levende forestille mig, hvor spændende arbejdet med at tyde kort og luftfoto over ukendte områder må være.
Med hensyn til dit gæt på vejen ned fra broen, tror jeg helt sikkert, at du har ret i at det må være den, der har gået på den stålkonstruktion, som Thomas spurgte til - det kan næsten ikke være anderledes.
Venlig hilsen
Niels
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 17:40 (4980 dage siden) @ Niels
Hej igen
For også at bidrage til overskueligheden har jeg scannet endnu et billede fra hæftet "Storstrømsbroen".
Man kan se, at "interimtunnellen" er lavet, men dæmningen er på dette tidspunkt endnu ikke ført henover.
Forlægningen af den gamle banestrækning er også tydelig at se - den slår et elegant herresving for at krydse under dæmningen i en mindre spids vinkel.
Læg også mærke til spornettet, som forbandt arbejdshavnen med Masnedø Station. Andre luftfotos viser tydeligere, at der var tale om et ret omfattende spornet.
På arealet mellem den midlertidige havn og færgehavnen lå arbejdspladsen, hvor ståldragerne til overbygningen blev samlet. De to lange tynde moler, der går ud i vandet cirka midtvejs er ”havnen” hvor den store flydekran med det bombastiske gammelnordiske navn ”Stærkodder” gik ind og hentede brodragerne for derefter at sejle dem ud til montering.
Venlig hilsen
Niels
af Lars, 18/4 2011, 13:48 (4973 dage siden) @ Niels
Her er et foto fra landsiden, som jeg lige faldt over i banebøgers "Til vejrs over banerne":
Steffs tunnel er ude til højre og den skrå togtunnel ude ved venstre kant.
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Ove , 6/5 2011, 14:41 (4955 dage siden) @ Niels
Hej Niels!
Det er et fantastisk billede fra for dæmningen er ført frem til viadukten
Kunne du sende et til mig ville det være skønt.
Jeg har et billede af viadukten hvor man ser masnedsund gennem tunnellen.
Der er en overført fortælling om gammelt jernbanemateriale der blev
,begravet;ved opfyldningen af viadukten.
m.v.h. ove
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/5 2011, 16:50 (4955 dage siden) @ Ove
Jeg har et billede af viadukten hvor man ser masnedsund gennem tunnellen.
Det billede må du meget gerne vise her på Forum.
Der er en overført fortælling om gammelt jernbanemateriale der blev
,begravet;ved opfyldningen af viadukten.
Den fortælling må du meget gerne gen-fortælle. Det lyder meget interessant.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Holger Sørensen, Hedehusene, 11/4 2011, 17:55 (4980 dage siden) @ Niels
Den underføring der går vinkelret på jernbanen overfor tomatgartneriet er en almindelig vejunderføring der ikke har haft noget at gøre med den midlertidige underføring for jernbanen til færgehavnen, der ligger meget længere ude på øen.
Er muligvis stadig inde i dæmningen men er ikke tilgængelig.
Den anden passage under jernbanen er helt ude ved landfæstet og i nærheden af den gamle færgehavn, der i en årrække var benzinhavn for ?? (glemt navnet).
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Niels, Aarhus, 11/4 2011, 18:09 (4980 dage siden) @ Holger Sørensen
Hej Holger
Du har helt ret i, at man også kan komme under broen helt ude foran landfæstet. Det ses på dette luftfoto.
Venlig hilsen
Niels
af seg, 11/4 2011, 20:03 (4980 dage siden) @ Holger Sørensen
Det var Uno-X
Svend G.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/11 2013, 11:41 (4029 dage siden) @ Holger Sørensen
Den anden passage under jernbanen er helt ude ved landfæstet
Du har helt ret i, at man også kan komme under broen helt ude foran landfæstet. Det ses på dette luftfoto.
Dette postkort er p.t. til salg på QXL.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/sjlland/vordingborg-storstroemsbroen-under-bygn...
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/1 2015, 22:56 (3605 dage siden) @ Niels
Hej Thomas og Steff
Tunnellen, som Thomas omtaler, og som er på billedet må være den såkaldte interimtunnel, som sikrede togtrafikken til Masnedø Færgehavn under anlægget af dæmningen op til broen.
DSB udgav d. 26/9 1937 i forbindelse med indvielsen af Storstrømsbroen en publikation med titlen "Storstrømsbroen", og på side 75 - 76 i denne kan man se nedenstående billede og læse følgende:
"Paa Masnedø krydser den nye Banelinie den gamle Bane umiddelbart Nord for Masnedø Station. Af Hensyn til Trafikken paa den gamle Bane i Anlægsperioden blev der bygget en ca. 70 m lang, ægformet Interimtunnel af Jernbeton, og den gamle Bane blev ved en mindre Forlægning ført gennem Tunnellen. Naar de nye Anlæg er taget i Brug, vil Tunnellen blive fyldt"At tunnellen skulle være blevet fyldt op passer meget godt, vhis man sammenligner nye luftfotos med gamle kort. Det tunnel Steff har været igennem må være vejunderføringen, der ligger lidt længere nordvest for den gamle Masnedø Færgehavn.
I hæftet kan man på side 75 finde nedenstående billede:
Venlig hilsen
Niels
Stødte i dag på dette billede. Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Dansk Jernbaneblad 21. februar 1934, 42. årgang nr. 1875. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.
af Steff, 15/1 2015, 23:08 (3605 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Go´aften Thomas!
Tusind tak, havde da helt glemt den tråd. Så blev jeg og sikkert andre det mere klogere på tunnellernes ædle bygningskunst; man tager ingenting og laver et rør udenom, hvorefter der fyldes masser af jord ovenpå
Men ganske smart når der nu projekteres.
Nå, sengetid, godnat og sov godt og tak for info.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Tommy Nilsson , Ringsted, 11/4 2011, 14:31 (4980 dage siden) @ Steff
Godeftermiddag!
Var for ca. 5 - 7 år siden igennem "hullet" med bil. Kørte på østsiden - det gamle banelinje, nu meget mindre vej - langs dæmningen, gennem hullet og ud på vejen op til broen.
Så på daværende tidspunkt eksisterede det. Efter åbningen i maj 37 blev sporforbindelsen gradvist fjernet efterhånden som man fik nedbygget Masnedø færgehavn.
Hullet blev lukket da færgehavnen blev nedlagt.
--
af Jens Bruun-Petersen, 11/4 2011, 18:03 (4980 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det er rigtigt, at der blev bygget en midlertidig tunnel netop dér, hvor den nye banedæmning op til Storstrømsbroen krydsede den gamle bane fra Masnedsund til Masnedø. Togene skulle kunne køre til og fra Masnedø lige indtil indvielsen, og de sidste tog blev ekspederet samme dag. Den bro, der skimtes foran tunnellen på billedet fra skriftet om Storstrømsbroen, er en midlertidig vejbro, anbragt umiddelbart før indvielsen af hensyn til vejtrafikken. Vejdæmningen lå netop ud for jernbanetunnellen så lavt, at der ikke var plads til tunnel. Da den midlertidige vejbro blev etableret, var det derfor kun muligt at føre åbne godsvogne ud af Masnedø station, så sporarealet må have været ryddet inden.
Efter indvielsen blev jernbanetunnellen fyldt op, og den ligger altså endnu inde i dæmningen. Vejdæmningen blev bygget færdig og det sidste stykke betonvej anlagt. Jeg ved ikke, om man nåede at fjerne det omfattende sporanlæg inden.
Venlige hilsener
Jens Bruun-Petersen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2011, 07:45 (4979 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Tak til alle for bidrag og svar.
Det er lidt pudsigt at tænke sig, at der (stadig) ligger en betonviadukt inde midt i rampen. I teorien er det jo overflødigt at fylde den op, for uanset om den er fyldt op eller ej, kan den vel stadig "bære". Og helt fyldt op, er den vel næppe stadig, idet fyldet vel "sætter sig" med tiden. Med mindre man naturligvis sprøjter beton eller lignende ind mellem overkanten af fyldet og underkanten af viadukten.
Uden sammenligning i øvrigt: På en af Horsensbanerne er der en stålgitterbro gemt inde i en dæmning. Men det er, så vidt jeg husker, glimrende beskrevet i jernbanelitteraturen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/4 2011, 08:02 (4979 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Og endnu et sidespring
Og hvordan er det egentlig med broen mellem Roskildevej og Langgade der blev etableret så Frederikssundbanen kunne "krydse" Roskildebanen ude af niveau.
Rygterne siger at den stadig er inde i dæmningen, eller ??
Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget på tryk derom.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Lars, 12/4 2011, 15:16 (4979 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Der er vist også en inde i "rampen" til storebæltsbroen ved Nyborg.
jeg ar fået fortalt, at man byggede nogle perrontunneler og lignende, da man var ved at flytte jernbanefærgerne ud fra Nyborg til Knudshoved. Beslutningen om broen kom i vejen og så blev konstruktionerne, som havde kostet en hel del mill. kr., gemt inde i brodæmningen.
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Søndenfjords, 9/9 2011, 16:24 (4829 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hurra for Google Earth.
Det er stadig muligt at følge den gamle tracé, både fra Masnedsund til Masnedø og fra Orehoved til den nuværende linieføring.
Mere om emnet: Signalposten 1979/4 på signalposten.dk
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/10 2012, 21:41 (4421 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er der nogen der ved, om viadukten i rampen stadig eksisterer og hvilket formål den tjener i dag? Hvilket formål tjente betonmurene foran selve viadukten?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Vi kan da vist godt tåle at se endnu et billede fra dette spændende projekt.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Link (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/daemningen-til-storstroemsbroen/v/...
I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.
Læs merePrisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt