Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af Sønderport station i Holstebro.

af Alan P., 10/4 2011, 15:28 (5029 dage siden)

Hej.

Er der nogle der ligger inde med billeder fra Sønderport station i Holstebro. Og Handbjerg station, mellem Struer og Vinderup. Fra dengang togene standsede ved disse stationer/trinbrætter.

af UTJ, 10/4 2011, 15:45 (5029 dage siden) @ Alan P.

Hej.

Er der nogle der ligger inde med billeder fra Sønderport station i Holstebro. Og Handbjerg station, mellem Struer og Vinderup. Fra dengang togene standsede ved disse stationer/trinbrætter.

Det er Rithmesters domæne: søg altid først her.

af Alan P, 10/4 2011, 16:29 (5029 dage siden) @ UTJ

Har været inde og kigge, der er ikke meget at hente.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/4 2011, 16:47 (5029 dage siden) @ Alan P

Har været inde og kigge, der er ikke meget at hente.

Ikke af gamle billeder, da jeg ikke ligger inde med sådanne :-)
Ingen af mine billeder går/gik tidligere tilbage end 2004.
Og størsteparten af billederne er fra 2006 og frem.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 11:13 (5028 dage siden) @ Alan P.

Er der nogle der ligger inde med billeder fra Sønderport station i Holstebro. (...)Fra dengang togene standsede ved disse stationer/trinbrætter.

Sønderport Trinbræt blev nedlagt 27.05.1979 ved overgangen til sommerkøreplanen. Trinbrættet er her fotograferet 31.03.1979.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Sønderport Trinbræt, set fra sydøst, 31.03.1979. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Sønderport station i Holstebro ( 9 fotos )

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/4 2011, 15:37 (5026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fandt lidt i arkivet - alle taget d.24/3-61

Hilsen Holger (HBDS)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
HBDS d.24/3-61

af Poul Andersen @, 13/4 2011, 15:52 (5026 dage siden) @ Holger Sørensen

Sønderport var DSB stationen på strækningen Holstebro - Herning, mens privatbanestationen hed Holstebro Sydbanegård og tilhørte RØHJ.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/4 2011, 16:56 (5026 dage siden) @ Poul Andersen

Selvfølgelig, det var en svipser.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

af Morten P, 17/4 2011, 12:37 (5022 dage siden) @ Holger Sørensen

Fantastiske skud fra en svunden tid, man kan iøvrigt den dag idag stadig finde perronforkant på Holstebro sydbanegård ved et gammelt træ venteskur :-)

Mvh MOrten

Sønderport station i Holstebro - sporplan

af Svend, 13/4 2011, 19:57 (5026 dage siden) @ Poul Andersen

Sønderport var DSB stationen på strækningen Holstebro - Herning, mens privatbanestationen hed Holstebro Sydbanegård og tilhørte RØHJ.

Jeg viser lige sporplanen for Sønderport/Holstebro Sydbanegaard en gang mere:

[image]

tildligere vist og omtalt her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7176

--
Svend

af Helgarts, 16/12 2021, 14:01 (1126 dage siden) @ Svend

hej svend

dette er den ene halvdel af sporplanen for sydbanegården, har du også den anden halvdel.

der mangler drejeskive og remisen og div pakhuse.

Johnny Helgarts

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2021, 23:27 (1123 dage siden) @ Helgarts

hej svend

dette er den ene halvdel af sporplanen for sydbanegården, har du også den anden halvdel.

der mangler drejeskive og remisen og div pakhuse.

Johnny Helgarts

I denne pakke:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&b=&c=Journalgruppeordnede&a...

[image]

findes en større sag om RØHJ’s optagelse på Sønderport station. Men om der også findes en regulær sporplan over RØHJ-stationen i sagen, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sønderport station & Holstebro Sydbanegård (9 fotos)

af Svend, 15/4 2011, 06:46 (5024 dage siden) @ Poul Andersen

Ja, ja - det ved vi godt :-)
Men det er dog fantastisk, at der pludselig dukker fotografier - efterlyst adskillige gange - op af Holstebro Sydbanegård og Sønderport (med henvisningsskilte til hvordan man kommer over til RØHJ-stationen). Jeg glæder mig til at se resten af RØHJ-billederne :-)

--
Svend

af O. L. Nielsen @, 13/4 2011, 17:08 (5026 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger,

Send mig lige en mail på oln@signalpost.dk. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

Handbjerg station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 11:43 (5028 dage siden) @ Alan P.

Er der nogle der ligger inde med billeder fra (...) Handbjerg station, mellem Struer og Vinderup. Fra dengang togene standsede ved disse stationer/trinbrætter.

Handbjerg Trinbræt blev nedlagt 27.05.1979 ved overgangen til sommerkøreplanen. Jeg nåede desværre først forbi Handbjerg efter nedlæggelsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Handbjerg station/trinbræt efter nedlæggelsen. Fotograferet 19.02.1981 fra bagerste førerrum i MR 4049/MR 4050 i tog 3822. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Handbjerg station - nu med flere og lidt ældre fotos

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 16:12 (5028 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter at have gransket lidt mere i mit arkiv, som bestemt ikke er fuldt ud katalogiseret og ordnet (endnu), viser det sig faktisk, at jeg har været i Handbjerg tidligere end 1981, men dog stadig efter nedlæggelsen. Men denne gang kun ca 3½ måned efter nedlæggelsen. Bemærk derfor, at man på to af billederne stadig kan se mærke 17.7. "Perron ved trinbræt" og at skiltet med stationens navn stadig sidder på bygningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]

Handbjerg station/trinbræt, 14.09.1979. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/4 2011, 17:02 (5028 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter at have gransket lidt mere i mit arkiv, som bestemt ikke er fuldt ud katalogiseret og ordnet (endnu), viser det sig faktisk, at jeg har været i Handbjerg tidligere end 1981, men dog stadig efter nedlæggelsen. Men denne gang kun ca 3½ måned efter nedlæggelsen. Bemærk derfor, at man på to af billederne stadig kan se mærke 17.7. "Perron ved trinbræt" og at skiltet med stationens navn stadig sidder på bygningen.

Skønne billeder :-)
Første gang jeg ser billeder fra Handbjerg som den så i trinbrættets tid.
Jeg kan huske jeg på et tidspunkt skrev en e-mail Vinderup lokalhistorisk arkiv, for at spørge efter billeder fra Handbjerg, men fik desværre aldrig svar.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/1 2012, 20:44 (4744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har, som man måske har set på min hjemmeside ;-) overtaget min fars gamle jernbanefotos.
Heri er der bla. et foto af Handbjerg (ret dårligt) fra før 1965.
Heraf fremgår det at der nedrevet en del af stationen.

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/1 2012, 21:00 (4744 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg har, som man måske har set på min hjemmeside ;-) overtaget min fars gamle jernbanefotos.
Heri er der bla. et foto af Handbjerg (ret dårligt) fra før 1965.
Heraf fremgår det at der nedrevet en del af stationen.

[image]

Kære Thomas

Det var s.....;-).

Jeg vidste intet om, at Handbjerg havde set anderledes end den gør i dag/dengang for ca godt 30 år siden, hvor jeg fotograferede den.

Yderst interessant foto. Bliv endelig ved med at vise nogle af dine fars billeder:-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Ekaeli007, 21/1 2012, 11:54 (4743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hmm er det samme billede, den ene serie viser en enkeltsporet strækning uden sidespor og et andet
er der flere spor og lidt anderledes bygning, muligvis mig billederne spiller et puds.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af disavelo @, Herning, 21/1 2012, 12:47 (4743 dage siden) @ Ekaeli007

At der skulle have været så mange spor (og perron mellem spor 1 og 2) i Handbjerg overrasker også mig.

Venlige hilsner
Søren

af T. Rithmester ⌂, Struer, 21/1 2012, 23:12 (4743 dage siden) @ disavelo

At der skulle have været så mange spor (og perron mellem spor 1 og 2) i Handbjerg overrasker også mig.

Jamen så får I da lige et par billeder mere :-)

[image]
Handbjerg 1960'erne, set mod Vinderup

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/1 2012, 23:51 (4743 dage siden) @ T. Rithmester

Jamen så får I da lige et par billeder mere :-)

[image]

[image]

Herlige fotos!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af disavelo @, Herning, 22/1 2012, 01:04 (4743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det viadukten for landevejen mellem Vinderup og Struer, ca. 1 km. vest for Handbjerg, man ser på det nederste billede?

Venlige hilsner
Søren

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/1 2012, 01:18 (4743 dage siden) @ disavelo

Er det viadukten for landevejen mellem Vinderup og Struer, ca. 1 km. vest for Handbjerg, man ser på det nederste billede?

Venlige hilsner
Søren

Mon ikke det er overføringen over Hellegaard Aa? Den passerer, så vidt jeg kan se, stationen umiddelbart øst for overkørslen, der ligger umiddelbart øst for stationsbygningen - jf her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 22/1 2012, 01:25 (4743 dage siden) @ disavelo

Nej, det er broen over Hellegård å lige øst for Handbjerg station.

[image]
Jernbanebroen over Hellegård å, 14. januar 2012, set mod syd.
Foto: T. Rithmester

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af disavelo @, Herning, 22/1 2012, 13:21 (4742 dage siden) @ T. Rithmester

Aha - tak for det.

Venlige hilsner
Søren

af Helgarts, 15/12 2021, 22:25 (1127 dage siden) @ Alan P.

hejsa

dette er en gammel tråd ved jeg godt, men ville høre om du er kommet længere.

jeg har tekniske tegninger af sønderport station. med mål osv. fra da den blev bygget.

jeg vil lige høre om du dtadig gør i modeltog, samt om du kunne være interesseret i at få et projekt op at køre.

jeg bor selv i Holstebro, og kunne godt tænke mig at bygge Holstebro banegård nno 1927. samt sønderport og vltj banen, men det kunne være sjovt og have røhj banen med også.

lad høre om du er interesseret.

Johnny

af Helgarts, 4/1 2022, 20:13 (1107 dage siden) @ Helgarts

hejsa

var på rigsarkivet idag og læse en mappe om røhj banen og dens ombygninger. her fandt jeg lidt mere til sporplanen sønderport samt holstebro sydbanegård.

kan fortælle i mappen ligger der også de plander der var med at lade sydbanegården gå helt om til holstebro station. så man brugte den samme banegård. og som krævede man lavede en eksra drejeskive på holstebro banegård.

Johnny Helgarts

Svenska-lok
DSB N208

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak