Billeder fra letbanen i dag. (Generelt)
Grenå 10.04.2019.
Sæt 2211.
I-signalet i Grenå, overkørslen ligner sig selv og har stadig nr 130.
Letbanetog ankommer til Grenå.
Trustrup 10.04.2019.
M v h
Georg
af Georg Schmidt, 10/4 2019, 18:29 (2059 dage siden)
Grenå 10.04.2019.
Sæt 2211.
I-signalet i Grenå, overkørslen ligner sig selv og har stadig nr 130.
Letbanetog ankommer til Grenå.
Trustrup 10.04.2019.
M v h
Georg
af Karl Høst, 10/4 2019, 23:14 (2059 dage siden) @ Georg Schmidt
Her lidt flere:
Lystrup St.
Torsøvej
Østbanetorvet
af mikedk2100, 11/4 2019, 08:46 (2059 dage siden) @ Karl Høst
Fedt at se, tak :) Bare et nysgerrighedsspørgsmål. Hvad viser den midterste lanterne i signalet? Den øverste kan jeg se viser rød, den nederste grøn - er det blot et almindeligt trafiklyssignal, som man kender fra biltrafikken, så det er gult?
Mvh
Michael
af Georg Schmidt, 11/4 2019, 10:18 (2058 dage siden) @ mikedk2100
Den midterste lanterne består af en pil som ses nedenfor på billedet af I-signalet i Skødstrup fra Hornslet, og som muligvis kunne pege mod sidesporet. Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".
M v h
Georg
af mikedk2100, 11/4 2019, 11:54 (2058 dage siden) @ Georg Schmidt
Den midterste lanterne består af en pil som ses nedenfor på billedet af I-signalet i Skødstrup fra Hornslet, og som muligvis kunne pege mod sidesporet. Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".
Det lyder plausibelt. Tak for svar :)
af Henrik C, Kolding, 11/4 2019, 13:38 (2058 dage siden) @ Georg Schmidt
Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".
Her...
--
mvh. Henrik C
af Mester, 11/4 2019, 14:17 (2058 dage siden) @ Henrik C
Har ikke lige mulighed for at vende billedet, der er taget i Viby J.
af Niels, Aarhus, 11/4 2019, 15:34 (2058 dage siden) @ Mester
Har ikke lige mulighed for at vende billedet, der er taget i Viby J.
Værsgo'
Vh.
Niels H
--
Niels
af Georg Schmidt, 11/4 2019, 22:35 (2058 dage siden) @ Henrik C
Tak til Henrik C for siden med signalerne. Kvitterer med et billede mere fra Skødstrup.
M v h
Georg
af carlhansen, 12/4 2019, 09:42 (2057 dage siden) @ Georg Schmidt
Tak for billeder
Studsede over, at letbanen krydsede på Skødstrup i dag. Er det mon planen eller er det stadig (bl.a.) Lystrup, der bliver krydsningsstationen?
af Peter W, 11/4 2019, 09:18 (2058 dage siden) @ Georg Schmidt
Stadig ingen kørestrøm i vigesporet på Trustrup. Det skal da nok blive brugt, så
af andersj, Aalborg, 11/4 2019, 10:45 (2058 dage siden) @ Georg Schmidt
Bliver spændende at se om de kører i dobbelttraktion når banen åbner. DSB kørte jo i myldretiden med 2 Desiro for at have plads til alle, og det bliver først muligt at køre 4 afgange i timen Aarhus-Hornslet fra 2020 når krydsningsstationen ved Vestre Strandallé er etableret.
--
Mvh Anders
af carlhansen, 14/4 2019, 10:14 (2055 dage siden) @ andersj
Jeg har lige set to sammekoblede tangoer køre testkørsel i Skødstrup i dag. Ved ikke om det er et tegn eller om det kræver en ny omgang godkendelser..?
af Henrik C, Kolding, 14/4 2019, 12:59 (2055 dage siden) @ carlhansen
Jeg har lige set to sammekoblede tangoer køre testkørsel i Skødstrup i dag. Ved ikke om det er et tegn eller om det kræver en ny omgang godkendelser..?
Test og indøvning, der er jo ikke så mange dage tilbage af april måned....
--
mvh. Henrik C
af carlhansen, 14/4 2019, 18:34 (2055 dage siden) @ Henrik C
Hej Henrik
Lyder dejligt. Glæder mig vildt til at slippe for den daglige bus/bil.... ;)
Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?
af jaer, 14/4 2019, 20:44 (2055 dage siden) @ carlhansen
Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?
Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov.
/Jan
af andersj, Aalborg, 14/4 2019, 20:52 (2055 dage siden) @ jaer
Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?
Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov./Jan
Hvorfor ikke helt til Grenå?
--
Mvh Anders
af jaer, 14/4 2019, 21:33 (2055 dage siden) @ andersj
Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?
Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov./Jan
Hvorfor ikke helt til Grenå?
Det er et designvalg tidligere i projektet. Det har haft indflydelse på det efterfølgende design af de tekniske systemer herunder ikke mindst kørestrømsforsyningen.
/Jan
af Rail, 14/4 2019, 23:05 (2055 dage siden) @ jaer
Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?
Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov./Jan
Hvorfor ikke helt til Grenå?
Det er et designvalg tidligere i projektet. Det har haft indflydelse på det efterfølgende design af de tekniske systemer herunder ikke mindst kørestrømsforsyningen.
Det lyder ikke til at nogle med særlig megen indsigt i drift/planlægning der har taget den beslutning - eller der skal måske kobles i Hornslet ?
af ivar, 15/4 2019, 00:05 (2055 dage siden) @ Rail
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
af andersj, Aalborg, 15/4 2019, 08:17 (2055 dage siden) @ ivar
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.
--
Mvh Anders
af jaer, 15/4 2019, 11:44 (2054 dage siden) @ andersj
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.
Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.
Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.
/Jan
af Rail, 15/4 2019, 17:27 (2054 dage siden) @ jaer
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.
Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.
Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?
Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.
Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?
Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.
af jaer, 15/4 2019, 18:39 (2054 dage siden) @ Rail
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.
Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.
Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?
Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.
Er det kun, hvis man er enig med dig, at tingene er velgennemtænkte?
Der indgår mange parametre i sådanne overvejelser, og jeg kender ikke dem alle sammen, men ved dog, at det har været igennem overvejelser de kompetente steder (ikke mindst hos trafikkøberen).
/Jan
af Rail, 15/4 2019, 21:04 (2054 dage siden) @ jaer
- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?
Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.
Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.
Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?
Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.
Er det kun, hvis man er enig med dig, at tingene er velgennemtænkte?
Nej bestemt ikke, men du har ikke fremvist det velgennemtænkte argument endnu selvom dit job sikkert giver dig det.
Der indgår mange parametre i sådanne overvejelser, og jeg kender ikke dem alle sammen, men ved dog, at det har været igennem overvejelser de kompetente steder (ikke mindst hos trafikkøberen).
Helt sikkert, mit eget gæt vil være at sådan som kørestrømsanlægget er dimensioneret så kan man uden merpris (eller en meget lille) køre med 2 koblede sæt, imens det at skulle gøre det til/fra Grenå sikkert vil kræve en ekstra fødestation eller lignende.
af jaer, 14/4 2019, 15:37 (2055 dage siden) @ carlhansen
Her et af dagens tog i Lystrup.
/Jan
af jaer, 11/4 2019, 21:46 (2058 dage siden) @ Georg Schmidt
Så skal Letbanens etape 1 endeligt fejres: Søndag d. 12 maj
/Jan
af jaer, 25/4 2019, 09:47 (2044 dage siden) @ jaer
Så er der mere nyt:
https://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2019/grenaa-driftsstart/
/Jan
af steenth, 25/4 2019, 11:37 (2044 dage siden) @ jaer
Så er der mere nyt:
https://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2019/grenaa-driftsstart/
Her kunne være en ide at ændre emne-feltet
Mvh
Steen
af Georg Schmidt, 16/5 2019, 10:17 (2023 dage siden) @ Georg Schmidt
Hermed nogle billeder fra Letbanen den 15/5 2019.
Endestation Lisbjergskolen.
Set fra Lisbjergskolen ned mod Lisbjerg Bygade.
På vej op ad bakken mod Nye station.
Nye
Nye
To letbanetog passerer hinanden ved overkørsel Høvej mellem Nye og Lystrup.
Set fra overkørsel Høvej ind mod Lystrup.
Her den modsatte vej, til venstre den gamle Grenåbane mod Torsøvej og til højre mod Lisbjerg.
Letbanetog har lige passeret ovk Høvej i retning Lystrup.
M v h
Georg
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard