Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa! (Trafikpolitik)

af Nordexpress, 6/4 2019, 19:51 (2060 dage siden)

Fundet i drehscheibe-online:

Den svenske regering afsætter i et forårstillægsbudget 50 mio. svenske kroner (36 mio.DKK) til forstudier, juridisk arbejde, starthjælp mm. til et nattogskoncept fra Sverige til Europa syd for Kongeåen.

Nærmere vil blive offentliggjort den 10. april

Regeringen.se

Lidt spændende:-)

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Frank Poulsen, 6/4 2019, 19:58 (2060 dage siden) @ Nordexpress

Bestemt interessant.

Tænker det indtil fehmern er færdig skal over Fyn/Jylland. Hvilke stop tænker i der skal være gennem Danmark? Lufthavnen, Køge Nord, Odense, Kolding, Padborg (systemskifte, så nok krævet der). Eller hvad er jeres bud?

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Jens Hansen, 6/4 2019, 20:50 (2060 dage siden) @ Frank Poulsen

Tænker at uanset hvilken vej det går, så er nødbremse overstropning en udfordring.

JH

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af P.Jensen, 6/4 2019, 21:43 (2060 dage siden) @ Frank Poulsen

Umiddelbart skal det nok ikke stoppe i Danmark. Hvorfor skulle det?

Hvis man tænker afgang fra Stockholm omkring 16,00 - sidste stop i Malmø kl. 2100 - 21.30. Tror Hamborg ikke vil være første stop, men det skal videre til Amsterdam, Bruxelles, Paris, Düsseldorf/Køln, eller????
Hamborg bliver passeret meget tidligt morgen (forudsat 5-6 timers køretid fra Malmø via Storebælt)
Frankfurt ville da (baseret på Nightjet tider) ankomst omkring 9.00 - 10.00. med forbindelse til paris med TGV.....

P.Jensen

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af andersj, Aalborg, 6/4 2019, 22:23 (2060 dage siden) @ P.Jensen

Umiddelbart skal det nok ikke stoppe i Danmark. Hvorfor skulle det?

Hvis man tænker afgang fra Stockholm omkring 16,00 - sidste stop i Malmø kl. 2100 - 21.30. Tror Hamborg ikke vil være første stop, men det skal videre til Amsterdam, Bruxelles, Paris, Düsseldorf/Køln, eller????
Hamborg bliver passeret meget tidligt morgen (forudsat 5-6 timers køretid fra Malmø via Storebælt)
Frankfurt ville da (baseret på Nightjet tider) ankomst omkring 9.00 - 10.00. med forbindelse til paris med TGV.....

P.Jensen

Jeg tror afgang klokken 16 er for tidligt. Afgang klokken 19:00 med 5 timer til Malmö eller Københavns Lufthavn hvor der optages passagerer ca. 00:00. Så kan man enten vælge at stoppe i Hamburg klokken ca. 5 eller Hannover klokken ca. 6:30. Köln kan være nået klokken ca. 9:00 uanset om der køres over Bremen eller Hannover. Köln vil så være endestation.

Fordelen ved Hannover er at folk kan sove halvanden time længere end Hamburg og der er forbindelse fra Hannover til både Berlin, München og Amsterdam med ankomst inden klokken 12:00. Stuttgart, Frankfurt og Bruxelles kan også nås inden middag.

--
Mvh Anders

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Allan T, 6/4 2019, 23:12 (2060 dage siden) @ Frank Poulsen

Antal stop og hvor, er vel noget af det, der skal undersøges sammen med tiderne

Avatar

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Schienenwolf, Læsø, 7/4 2019, 00:04 (2060 dage siden) @ Frank Poulsen

Bestemt interessant.

Tænker det indtil fehmern er færdig skal over Fyn/Jylland. Hvilke stop tænker i der skal være gennem Danmark? Lufthavnen, Køge Nord, Odense, Kolding, Padborg (systemskifte, så nok krævet der). Eller hvad er jeres bud?

Det er et svensk nattog, som vel skal starte i Stockholm på et for stockholmerne fornuftigt tidspunkt. Så mon ikke det skal have de samme stop i Danmark som i sin tid nattoget ALFRED NOBEL, så det kan være i Hamburg om morgenen. Det vil være det mest logiske.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Schienenwolf, Læsø, 7/4 2019, 00:21 (2060 dage siden) @ andersj

Umiddelbart skal det nok ikke stoppe i Danmark. Hvorfor skulle det?

Hvis man tænker afgang fra Stockholm omkring 16,00 - sidste stop i Malmø kl. 2100 - 21.30. Tror Hamborg ikke vil være første stop, men det skal videre til Amsterdam, Bruxelles, Paris, Düsseldorf/Køln, eller????
Hamborg bliver passeret meget tidligt morgen (forudsat 5-6 timers køretid fra Malmø via Storebælt)
Frankfurt ville da (baseret på Nightjet tider) ankomst omkring 9.00 - 10.00. med forbindelse til paris med TGV.....

P.Jensen


Jeg tror afgang klokken 16 er for tidligt. Afgang klokken 19:00 med 5 timer til Malmö eller Københavns Lufthavn hvor der optages passagerer ca. 00:00. Så kan man enten vælge at stoppe i Hamburg klokken ca. 5 eller Hannover klokken ca. 6:30. Köln kan være nået klokken ca. 9:00 uanset om der køres over Bremen eller Hannover. Köln vil så være endestation.

Fordelen ved Hannover er at folk kan sove halvanden time længere end Hamburg og der er forbindelse fra Hannover til både Berlin, München og Amsterdam med ankomst inden klokken 12:00. Stuttgart, Frankfurt og Bruxelles kan også nås inden middag.

Ingen vil være interessserede i at ankomme til Hamburg klokken lort om morgenen. Klokken 7-7.30 er mere passende for folk, som de er flest. Der skal indregnes 30-45 minutters "stå op"-tid. Så ingen stop i Danmark. Passageroptagning i Københavns Lufthavn er helt gak og formålsløs. Folk kan godt finde ud af at flyve til Hamburg, København og Stockholm uden hjælp fra et tog.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af William Skov ⌂, 7/4 2019, 00:37 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

Så ingen stop i Danmark.

Hvorfor ikke?
Hvis toget kan stoppe i HTÅ om aftenen er der da mange der gerne vil tage det tog.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Schienenwolf, Læsø, 7/4 2019, 01:43 (2060 dage siden) @ William Skov

Så ingen stop i Danmark.


Hvorfor ikke?
Hvis toget kan stoppe i HTÅ om aftenen er der da mange der gerne vil tage det tog.

Det kan det ikke. Konceptet er, at det er et svensk NATtog, som skal forbinde Stockholm og omegn med det centrale Europa, ikke et svensk dagtog og et dansk nattog. Og lad være med at lyve overfor forummet om, at der "er mange", der gerne vil tage et tog fra Høje Tåstrup om aftenen for at være i Hamburg klokken lort om morgenen. Det aner du INTET om, og du kan ikke dokumentere din påstand. Det er (som så meget andet) bare en fiks ide, der kører rundt inde i dit hovede. Det er de professionelle i jernbaneselskaberne, der løbende følger med i, hvad markedet efterspørger og hvad der er økonomi i, som har fingeren på pulsen; ikke udenforstående besserwizzere og klogeåger.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af P.Jensen, 7/4 2019, 06:11 (2060 dage siden) @ andersj

Planen er nok lidt mere langsigtet. Hvis man tænker på at svenskerne har fået fornyet deres södra stambana således at Malmö nemt nåes på 4 timer med et natog - videre via Fehmern tunnellen til Hamburg som så passeres efter yderligere 3-3½ time. Så er meget muligt, men uden stop i Danmark og Nordtyskland. - Hannover er som nævnt godt bud som første stop til at dele tog.

Men svenskerne vil være totalt ligeglade med Danmark. De vil have passagerer der betaler for så lang en strækning som muligt og ikke have tomkørsel af hensyn til passagerer der stiger på ved København.

Vil vi nattog må det være et separat dansk system. Via Fehmern ville det være nemmere at få Nightjet ÖBB til at starte og slutte i København i stedet for Hamburg.

P.Jensen

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Peter Christensen, 7/4 2019, 06:48 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

For år tilbage var der ikke mange afgange mellem CPH og Hamborg med fly.
I weekenden skulle du en smut over Frankfurt eller München - hvis du ville rejse med fly.
Been there, men købte en togbillet.

Helt skægt er det blot at DSB er godt igang med at købe vogne til Hamborg-trafikken.
Måske vil et svensk nattog forringe den investering - nogle af kunderne kunne jo finde på at vælge SJ.
Tror ikke just at DSB jubler over udsigten til de svenske planer.

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af steenth, 7/4 2019, 07:30 (2060 dage siden) @ Jens Hansen

Tænker at uanset hvilken vej det går, så er nødbremse overstropning en udfordring.

Hvorfor skulle det være en udfordring? Det er kun et spørgsmål at få vogne har det eller får det installeret.

Mvh
Steen

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Jens N, Fredericia, 7/4 2019, 07:47 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

Ingen vil være interessserede i at ankomme til Hamburg klokken lort om morgenen. Klokken 7-7.30 er mere passende for folk, som de er flest. Der skal indregnes 30-45 minutters "stå op"-tid. Så ingen stop i Danmark. Passageroptagning i Københavns Lufthavn er helt gak og formålsløs. Folk kan godt finde ud af at flyve til Hamburg, København og Stockholm uden hjælp fra et tog.


Det nuværende nattog fra Malmö til Stockholm ankommer til Stockholm kl. 05:55. Man kan blive liggende til kl. 07:00.
Toget er ofte fuldt booket mere end en uge i forvejen, og er svært at få plads i grundet populariteten.

Tiderne passer mig godt i modsætning til at flyve fra Billund eller Kastrup (også selvom jeg skal rejse Fredericia-Malmö med tog først). Skiftemulighederne i Stockholm omkring kl. 06:00 er gode og så sparer jeg en hotelovernatning i Sverige, så det er ren win-win.

Jeg ser frem til flere nattogs forbindelser.

Mvh. Jens

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Jens Hansen, 7/4 2019, 08:21 (2060 dage siden) @ steenth

Næ, med nye vogne nok ikke, men hvis man vil køre med ældre materiel?

JH

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Søren Jakobsen, Randers, 7/4 2019, 10:41 (2060 dage siden) @ Schienenwolf

Det kan det ikke. Konceptet er, at det er et svensk NATtog, som skal forbinde Stockholm og omegn med det centrale Europa, ikke et svensk dagtog og et dansk nattog. Og lad være med at lyve overfor forummet om, at der "er mange", der gerne vil tage et tog fra Høje Tåstrup om aftenen for at være i Hamburg klokken lort om morgenen. Det aner du INTET om, og du kan ikke dokumentere din påstand. Det er (som så meget andet) bare en fiks ide, der kører rundt inde i dit hovede. Det er de professionelle i jernbaneselskaberne, der løbende følger med i, hvad markedet efterspørger og hvad der er økonomi i, som har fingeren på pulsen; ikke udenforstående besserwizzere og klogeåger.

Slap dog af, lad da være med at opføre dig som et psykiatrisk tilfælde! Naturligvis vil nattoget stoppe i Danmark, det er et kæmpe marked at gå glip af, at undgå Danmark. Og hvorfor skulle man også det?

Søren

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Svend, 7/4 2019, 11:02 (2060 dage siden) @ Søren Jakobsen

Det kan det ikke. Konceptet er, at det er et svensk NATtog, som skal forbinde Stockholm og omegn med det centrale Europa, ikke et svensk dagtog og et dansk nattog. Og lad være med at lyve overfor forummet om, at der "er mange", der gerne vil tage et tog fra Høje Tåstrup om aftenen for at være i Hamburg klokken lort om morgenen. Det aner du INTET om, og du kan ikke dokumentere din påstand. Det er (som så meget andet) bare en fiks ide, der kører rundt inde i dit hovede. Det er de professionelle i jernbaneselskaberne, der løbende følger med i, hvad markedet efterspørger og hvad der er økonomi i, som har fingeren på pulsen; ikke udenforstående besserwizzere og klogeåger.


Slap dog af, lad da være med at opføre dig som et psykiatrisk tilfælde! Naturligvis vil nattoget stoppe i Danmark, det er et kæmpe marked at gå glip af, at undgå Danmark. Og hvorfor skulle man også det?

.
Lad det nu lige blive til noget først, inden I begynder at sælge billetter ;-) :-)

--
Svend

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Svend, 7/4 2019, 11:06 (2060 dage siden) @ P.Jensen

Vil vi nattog må det være et separat dansk system. Via Fehmern ville det være nemmere at få Nightjet ÖBB til at starte og slutte i København i stedet for Hamburg.

.
Problemer er bare, at ÖBB NightJet har udtalt, at de ikke har planer (eller ønsker) om at udvide forretningen til nord for Hamburg

--
Svend

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af P.Jensen, 7/4 2019, 11:11 (2060 dage siden) @ Svend

Der var en der sagde at man har et standpunkt til man tager et nyt.

ÖBB har nok udtalt sig på basis af 5 timers køretid København - Hamburg. Med større og større fokus på grøn transport samtidigt med en reduceret køretid overvejer de helt sikkert igen. Andet ville være dårlig ledelse. At de så kunne komme til samme resultat er så noget andet når danskerne "bare" kan skifte i Hamburg.

P.Jensen

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af mikedk2100, 7/4 2019, 11:19 (2060 dage siden) @ Frank Poulsen

Bestemt interessant.

Tænker det indtil fehmern er færdig skal over Fyn/Jylland. Hvilke stop tænker i der skal være gennem Danmark? Lufthavnen, Køge Nord, Odense, Kolding, Padborg (systemskifte, så nok krævet der). Eller hvad er jeres bud?

Hvem siger de overhovedet vil gennem Danmark? Det kunne være de blot forlængede deres nattog til Berlin til andre storbyer. Og deres nattog til Berlin sejles som bekendt med færge fra Sverige til Tyskland, udenom Danmark.

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Svend, 7/4 2019, 11:25 (2060 dage siden) @ P.Jensen

Der var en der sagde at man har et standpunkt til man tager et nyt.

ÖBB har nok udtalt sig på basis af 5 timers køretid København - Hamburg. Med større og større fokus på grøn transport samtidigt med en reduceret køretid overvejer de helt sikkert igen. Andet ville være dårlig ledelse. At de så kunne komme til samme resultat er så noget andet når danskerne "bare" kan skifte i Hamburg.

.
Hvis ÖBB skulle fortsætte fra Hamburg til København, ville det ske med (f eks) DSB som operatør, altså med dansk lokomotiv og personale. DSB skulle således afholde alle udgifter (løn, infrastrukturudgifter, lokomotiv, deres andel af drift af materiellet osv) men selvfølgelig få de indtægter, der kunne komme ind på kørsel på denne del af strækningen.
Der er vist ingen politikere der lige p.t. har lyst til at den danske stat indgår i en sådan forretningsmodel.
Jeg tror mere på nogle fornuftige (hurtige) forbindelser med moderne dagtogsmateriel, hvor der skiftes til nattog i Hamburg.

--
Svend

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Svend, 7/4 2019, 11:27 (2060 dage siden) @ mikedk2100

Bestemt interessant.

Tænker det indtil fehmern er færdig skal over Fyn/Jylland. Hvilke stop tænker i der skal være gennem Danmark? Lufthavnen, Køge Nord, Odense, Kolding, Padborg (systemskifte, så nok krævet der). Eller hvad er jeres bud?


Hvem siger de overhovedet vil gennem Danmark? Det kunne være de blot forlængede deres nattog til Berlin til andre storbyer. Og deres nattog til Berlin sejles som bekendt med færge fra Sverige til Tyskland, udenom Danmark.

.
Overførsel af jernbanevogne med færge fra Sverige til Tyskland synger (som det ser ud lige nu) på sidste vers.......

--
Svend

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/4 2019, 11:56 (2060 dage siden) @ Svend

Inden punktet om Nattog til Kontinentet kom på Regeringsprogrammet har der været diskussioner om flere potentielle ruter i "visse kredse"

Diskussionerne (altså inden Trafikverket fik mandat til at undersøge, og uden at jeg kender det endelig kommisorium). Var koncentreret på tre linier:

Stockholm - Bruxelles
Stockholm - Hamburg
Stockholm - Trelleborg - Berlin

Det er ret sikkert, at trafikken ikke kan drives 100% kommercielt fra start, og derfor kan man ikke forvente, at togene vil standse i Danmark - heller ikke selv om Bruxelles forbindelsen som "nogen" kiggede på at køre kommercielt omkring år 2010 kunne have nogenlunde acceptable tider i Høje Taastrup, eller hvis man kørte Berlin forbindelsen via København - Hamburg.

Det har indtil videre været en forventning, at Trafikverket enten skulle udbyde trafikken, eller finde en delvis offentlig financiering af ruterne. En ide om at Trafikverket anskaffer nattogsmateriellet nævnes af flere - herunder også lokomotiver i forbindelse med en eventuel udfasning af Trafikverkets RC lok til den nordlige sovevognstrafik i Sverige.

I den forbindelse er det nævnt, at disse tre ruter har synergier til svensk (jernbanegods-) eksport, idet en rute til Bruxelles kan finansiere de voldsomme engangsomkostninger for lokomotiver til kørsel mellem Sverige og Belgien (Volvo og Green Cargos Belgium Direct), mens en tur til Hamburg kan etableres hurtigere og medfinansiere dansk STM førstegangs omkostninger. Endelig er ideen om Berlin bundet op med offentlig servicetrafik via jernbanefærgerne, med til at sikre jernbanefærger på Østersøen.

Men det er rygter og ikke udtryk for hvad Trafikverket er sat til at undersøge.

/Lasse

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af sj51, 7/4 2019, 20:19 (2059 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Vort svenske søsterforum har hele ni sider til dette tema.
Mest drømmerier og en masse ubesvarede spørgsmål, men et er sikkert, der er meget langt fra de bonede gulve i Rosenbad (det svenske regerings kancelli) til et europæisk nattog, der lever op til tidens krav på komfort.

Hvorfra og hvortil?

Hvem er kunderne?

Hvad vil man køre med?

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Jens N, Fredericia, 7/4 2019, 20:52 (2059 dage siden) @ Svend

Hvis ÖBB skulle fortsætte fra Hamburg til København, ville det ske med (f eks) DSB som operatør, altså med dansk lokomotiv og personale. DSB skulle således afholde alle udgifter (løn, infrastrukturudgifter, lokomotiv, deres andel af drift af materiellet osv) men selvfølgelig få de indtægter, der kunne komme ind på kørsel på denne del af strækningen.
Der er vist ingen politikere der lige p.t. har lyst til at den danske stat indgår i en sådan forretningsmodel.


Hvis det blev til noget, mon ikke ÖBB så blot hyrede en i Danmark godkendt operatør til at fremføre toget for en fast betaling? Jeg tror næppe ÖBB ønsker at indgå et større kompliceret samarbejde med den pågældende operatør.

Mvh. Jens

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af ivar, 7/4 2019, 22:20 (2059 dage siden) @ sj51

Det er vel det, som forstudierne skal klarlægge - eller har jeg misforstået udtrykket?

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af P.Jensen, 7/4 2019, 22:31 (2059 dage siden) @ Jens N

Tallberg på Postvagnen skriver dette:

Man ska aldrig säga aldrig. Enligt Postvogna har någon fått följande svar vid en direkt fråga till ÖBB:
"Die gute Nachricht für Sie: Wir verfolgen die Diskussion in Schweden intensiv und prüfen derzeit tatsächlich, ob wir uns an einer Ausschreibung durch die schwedische Verkehrsbehörde Trafikverket beteiligen können."
"Den goda nyheten för Er: Vi följer intensivt diskussionen i Sverige och överväger faktiskt i dagsläget, om vi ska kunna delta i en upphandling genom den svenska trafikmyndigheten Trafikverket."

Jeg er enig med Jens N at ÖBB blot ville hyre f.eks. Hector Rail til at levere trækkraft og ike na<det.

P.Jensen

Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa!

af Jens Hansen, 8/4 2019, 06:47 (2059 dage siden) @ P.Jensen

Uden i øvrigt at dømme i den verserende konflikt i DSB, så tror jeg at professionelle operatører er noget tilbageholdnende med at tænke på samarbejde med DSB.

JH

ÖBB overvejer (alligevel) nattog til/fra Malmö

af SGN, 25/4 2019, 16:39 (2042 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nja, man skall nog inte tro allt man läser. En person i Sverige har frågat ÖBB, om de kommer att köra till Sverige,
ÖBB svarar politiskt och artigt att man följer utvecklingen.
Detta svar postas på svenska Postvagnen, och publiceras sedan på Järnvägsnytt.se. Och till sist hamnar det här.

Avatar

ÖBB overvejer (alligevel) nattog til/fra Malmö

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/4 2019, 16:43 (2042 dage siden) @ SGN

Nja, man skall nog inte tro allt man läser. En person i Sverige har frågat ÖBB, om de kommer att köra till Sverige,
ÖBB svarar politiskt och artigt att man följer utvecklingen.
Detta svar postas på svenska Postvagnen, och publiceras sedan på Järnvägsnytt.se. Och till sist hamnar det här.

H.C.Andersen har skrevet et lille eventyr om dette at en fjer bliver til fem høns. :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak