Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med tog på 45 minutter - take 3 (Trafikpolitik)

af TroelsH, 31/3 2019, 12:33 (2152 dage siden)

Take 2 tråden udviklede sig til en super spændende debat, men jeg fik desværre travlt IRL og fik derfor ikke tid nok til selv at deltage så meget i den. Derfor denne 3. tråd - og fordi at de gamle tråde synker ned i internetdyndet. ????

Emnet er igen en Kattegatforbindelse med tog, men i stedet for de 350 km/t, så er målet i sig selv mere brugerrettet. Det handler nemlig om at få den samlede rejsetid på eller under 45 minutter mellem Kbh H og Århus H - både om man skal gøre det, men også realistiske måder det kan gøres på, både teknisk og pengemæssigt. Koster det 100 mia kr så flyver det ingen steder. Men koster det fx 5 mia ekstra at gå fra 1,5-2 timer til 45 minutter, så er det en anden sag. Det er også interessant hvad tiderne vil blive ved forskellige løsninger. Jeg ved ikke om den nye undersøgelse vil kigge på fordele, ulemper og pris på forskellige transporttider: 1:45, 1:30,1:15,1:00,0:50,0:45 men man kan håbe det.

Nogen kritiserede forslaget fordi at det kun vil komme et par tusind pendlere til gode. Det er lidt som at måle på hvor mange der svømmer over floden for at finde ud af hvor mange der vil bruge en bro. I dag er der måske 2000 pendlere Århus-Kbh, men det er fordi at det tager lidt over 3 timer med tog og lidt mindre i bus over Odden. Bindes Danmarks to største byområder (og men sjat af Østjylland) sammen med transport under en time, så vil man kunne bo det ene sted og arbejde det andet og stadigvæk nå hjem til aftensmad og at putte ungerne. I Århus bor der 250.000 og i Kbh bor der 1,3-4 mio? Det vil være med til at skabe et Danmark der hænger bedre sammen trafikalt - lige så revolutionerede som da man byggede Storebælt, fordi at Danmark i dag er et U rent trafikalt, med de to største byer placeret i hver sin ende at U'et. Det giver derfor en masse mening at slå en streg over i toppen direkte mellem de to byer. Det vil også sprede udviklingen i Kbh ud over et større område, så resten af DK i større grad trækkes med, og så folk kan bo på fx Vestsjælland og Østjylland og pendle ind til Kbh, i Århus eller endda i Østjylland og Midtjylland med transporttider på 1:15 til fx Silkeborg og 1:40 til Herning med en ny bane Århus-Galten-Silkeborg.

En bro med hurtigtog vil altså betyde mange flere daglige pendlere. Fordi at man her får den højere hastighed end i bussen, så vil man også kunne trække mange af dem der i dag tager bussen 100 km/t, ligesom at det bliver attraktivt for dem som tager bilen, der kun kører 130 km/t og som skal betale parkering mange steder i dag - hvis man kan finde et sted at parkere. Sidst er der indenrigsfly, hvor at særligt dem fra Tirstrup, Karup og Billund til Kbh vil få hård konkurrence, da man med tog Kbh H - Århus H ikke skal ud til en flyplads, flyve, og ind igen, men kan tage direkte centrum til centrum.

Den kortere strækning vil alene betyde at der udledes mindre co2 og luftforurening, men kan vi trække flere over toget fordi at det med 45 minutter bliver meget konkurrencedygtigt, så vil det øge den fordel, ud over at det også vil øge fremkommeligheden på vejene, særligt ved at tage noget gennemgående trafik ud af indfaldsvejene til Århus og Kbh, og flytte dem over på banen. Mindre luftforurening og co2 bør indgå i en beregning af den samlede økonomi. Der dør 3500 hvert år af luftforurening og det koster i sundhedssystemet.

Bortset fra Sønderjylland, så vil de transportkorridorer som i dag udgør siderne i U'et se mindre trafik, både tog og biler, da de vil flytte over i toget og nogen i biler på Kattegatforbindelsen, og man vil derfor opleve øget fremkommelighed. Projekterne i resten af U'et bør genevalueres - kan vi spare en ny bro over Vejle fjord? Skal vi udrette hovedgård, hvis vi laver en ny højhastighed ved siden af?
Når flere tager direkte Årh-Kbh, så vil det løsne hen over Fyn og op i Østjylland, så der kan laves bedre lokal betjening.

Finansieringen bør være som på Storebælt med at det er det samlede projekt finansieres, og det bør gøres ud af samme fond som Storebælt, så overskuddet fra Storebælt bruges til at finansiere Kattegatforbindelsen.

Jeg ser også synergi til en Hærvejsmotorvej og en nummer to forbindelse over Øresund (vej og bane), da de tre projekter til sammen vil øge den overordnede kapacitet trafikalt og gøre Danmark mere robust, så vi ikke er afhængige af en trafikåre, fx E45, Storebælt eller Øresund, men de fleste steder har mindst et alternativ.

Vi kan godt følge strategien i timemodellen og skære lidt af her og forbedre der, og vinde nogle minutter, men vi kan slet ikke nå i nærheden af de 45 minutter - de er ambitiøse men også nødvendige hvis toget i Danmark igen skal blive relevant som transportmiddel - det kan det kun hvis det kan konkurrere med bilernes 130 km/t og bussernes 100 km/t. Så vi skal over og noget over for at folk gider bøvlet med at tage toget. Om det er 300, 320 eller 350 km/t er ikke så vigtigt, bare vi når ned på de magiske 45 minutter Kbh H - Årh H. Det vil nemlig revolutionere persontrafikken mellem Århus og Kbh og landsdelene og så er det nemt at kommunikere hvad visionen er for togdelen af forbindelsen og hvorfor at den kan revolutionere transporttiden mellem Kbh og Jylland. Det vil også bedre kunne retfærdiggøre hvis det er nødvendigt at staten træder til med lidt ekstra finansiering for at få rejsetiden derned. Jeg tror dog ikke at det er nødvendigt, hvis overskuddet fra Storebælt bruges til at finansiere Kattegatforbindelsen som helhed.
Så der skal altså tænkes lidt større trafikalt for toget, hvis det fortsat skal have en relevans i Danmark som en central spiller i landstrafikken.

Så det som skal sælge at Kattegatforbindelsen skal være både vej og højhastighedsbane, er helt klart de 45 minutter, og at hvordan at det vil binde Danmark meget bedre sammen, og være en revolution på linje med Storebæltbroen. Når den en dag er bygget og vi kan tage toget frem og tilbage på under en time, så kan vi slet ikke forstå hvordan at vi engang kunne leve uden. Lidt som når man sidder i toget i dag på vej over lavbroen og kigger på de gamle færgelejer og tænker på Storebælts-kaffen og hvordan det var en anden tid. Det kan det kun blive hvis vi har modet og visionen til at tænke lidt vildere end bare mere af det samme.

/T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak