3. skinne Godthåbsvej-Fuglebakken
Godeftermiddag Thomas, Erik, UTJ m. fl.
Nej Thomas, som også EVP skrev, var strømskinnen IKKE mellem de to skinnestrenge, men VED SIDEN AF. Det ses også tydeligt i "Københavns S-bane 1934 - 1984" side 85 nederst, hvor der er et billede.
Udstyret var lånt fra Hamburg S-bane, hvor strømskinnen ligger 45 grader. Slæbeskoen er anbragt på bogien og er fjederophængt.
Ved Berlins S bane er strømskinnen vandret og slæbeskoen tager strømmen "fra neden", men den i U-banen tager strømmen "fra oven".
I England er flere strækninger på Southern Railway nettet ned mod bl.a. Ashford og Folkstone udstyret med 3. skinne som i Berlin. Her kører (kørte) bl.a. "elektrodiesler", altså udstyret med både en dieselmotor som en elektrisk motor.
Kan ikke lade være med at tænke på, om det ikke på S-banen vil have været en fordel, da man jo unægteligt undgår problemer med køreledningsanlægget bliver revet ned som her sidst i "Røret". Det tog MEGET lang tid at genetablere. Men der må jo være en årsag til at man fastholdt køreledningerne.
3. skinne på Berlins "lille profil" U-bane samt bogie med strømaftag.
--
Steffen Dresler