Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt design til Nordjyske Jernbaners tog (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/3 2019, 07:03 (2065 dage siden)

Fra pressemeddelelse:

"Nyt ensartet design

NT's bestyrelse har godkendt en ny bemalingsstrategi, hvor kunder og borgere i Nordjylland har bidraget med indsigter i, hvad bussernes bemaling betyder, når man som både stamkunde og udenforstående skal navigere i at finde den rigtige bus.

"Konklusionen er helt klar. Hvis kunderne skal forstå sammenhængen i den kollektive trafik og navigere i den, er der behov for at ensarte det visuelle udtryk og reducere antallet af farver på transportmidlerne. Ikke kun på busserne men på alle de transportformer, som NT står for" siger Nuuradiin S. Hussein.

I dag møder kunderne et visuelt kludetæppe med seks forskellige farver på tog og by- og regionalbusser og dertil et hav af forskellige farver og mønstre, som ofte sender tankerne hen på en svunden tid på de lokale busser. Fremover vil alle NT-busser være malet i de samme farver, og på lidt længere sigt er det planen, at også Nordjyske Jernbaners tog og NT's øvrige transportmidler skal males i samme farver som busserne.

"Frem mod 2023 har NT den samlede busflåde i udbud. Hovedparten er i udbud i perioden 2019-2021, og det er bl.a. en lang række regionale busser, bybusserne i Aalborg inkl. den kommende PlusBus. Derfor er timingen ideel i forhold til at introducere den nye bemaling sammen med udbuddene" siger Nuuradiin S. Hussein.
"

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Nyt design til Nordjyske Jernbaners tog

af Togbus, Foldingbro, 21/3 2019, 10:05 (2065 dage siden) @ HLA7

Godt iniativ

Spild af penge - det er med til at holde billetpriserne oppe og designet holder kun til næste designflip.

Det vigtige er at busser, tog mv er rene ude og inde og kører til den lovede tid og med et gennemskueligt prissystem, hvor man på forhånd ved hvad billetten koster.

--
- busser når det er billigst

af Mads, 21/3 2019, 11:09 (2065 dage siden) @ Togbus

Godt iniativ

Spild af penge - det er med til at holde billetpriserne oppe og designet holder kun til næste designflip.

Det vigtige er at busser, tog mv er rene ude og inde og kører til den lovede tid og med et gennemskueligt prissystem, hvor man på forhånd ved hvad billetten koster.

Og hvis de 4 ting allerede er opfyldt. Skal man så bare sidde på sin bagdel og nyde kaffen? - Eller skal man prøve at få styr på de næste 4 ting på listen?

af Banemanden, 21/3 2019, 17:02 (2064 dage siden) @ kenkari

Jeg stemmer i - jeg synes deres nuværende design er noget bedre!

af krabsen, 21/3 2019, 17:17 (2064 dage siden) @ kenkari

Formentlig et banalt give-and-take.

Nu har man som skrevet en række forskellige designs på tog og busser. Hvis det skal ensrettes er det ofte nemmest at få igennem de besluttende organer, når der ikke er ét af de nuværende layouts der 'vinder'.

..har prøvet noget tilsvarende i en helt anden branche - kunsten var at finde en farve til branchefælles materiale, der ikke lå for tæt op ad og dermed favoriserede een af de store spillere. :-P

af ivar, 21/3 2019, 23:25 (2064 dage siden) @ Togbus

Vås, veritabelt vås.

Du synes - bevidst - at overse, at stort set hele busflåden er i udbud i perioden. I et udbud indgår også bemaling, så hvis der skal skiftes, så er det vel et rimeligt godt tidspunkt.

De kroner, det koster at male - eller foliere - en bus, rækker ikke til ret mange ekstra gange rengøring i en kontraktperiode.

Tog til tiden? Hvad har du lige forestillet dig? En ekstra lokofører? En ekstra mand i FC? Flere folk på køreplanskontoret? Medvind på skinnerne? Ingen krydsninger?

af Kim Bach, 21/3 2019, 17:41 (2064 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den nuværende ordning med forskellige bemalinger til forskellige rutetyper var i princippet god; men da det i praksis er blevet meget almindeligt i Nordjylland at anvende busserne på kryds og tværs af farvekoderne, giver det måske meget god mening at nøjes med én bemaling. Om man så synes om de valgte farver, er smag og behag.

NJ’s smukke blå farve kunne nu godt bevares efter min mening. Togene holder sig jo nok til skinnerne...

Med venlig hilsen
Kim Bach

af andersj, Aalborg, 12/4 2019, 16:41 (2043 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Første bus er nu i nyt design.

[image]
Foto: Nordjyllands Trafikselskab

--
Mvh Anders

af Niels Munch, 12/4 2019, 17:46 (2042 dage siden) @ andersj

Tak for kigget, Anders.

Design er jo en smagssag, så jeg vil "nøjes med" at konstatere, at bussen er denne:

Stelnr.: YS2K4X20001890933
Chassis: Scania K280UB CNG
Karr.: Scania Citywide LE
Byggenr.: Slupsk-417666
Døre: 1-2-0
Indreg.: 2014-09-26
Ejere: Arriva, Nordjylland - 2413 (AK38234)

Altså en polskbygget Scania laventrébus fra 2014 med Scania naturgasmotor (kilde: danskebusser.dk).

M.v.h.
Niels

af mss ⌂, 14/4 2019, 17:30 (2041 dage siden) @ andersj

Måske lige lovligt Arriva-agtigt.
Den originale, dybe blå farve havde været bedre. Men ellers et flot design :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Prøvedesign til et af Nordjyske Jernbaners tog

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 16/3 2021, 18:50 (1338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I dag 16/3 2021 kørte Nordjyske Jernbaners Lm 608 rundt med et prøvedesign, som er et kompromis mellem Nordjyske Jernbaners blå farve og det design som Nordjyllands Trafikselskab har bestemt.

Jeg fik et par billeder af togsættet i Nørresundby. Desværre forsvandt solen lige da jeg ankom. Jeg er sikker på at detaljerne på toget ville være tydeligere med sol på. Måske andre fotografer kan supplere mine billeder i den kommende tid.

Jeg er spændt på hvad det ender med af design på togene - personligt synes jeg bedst om det nuværende design.

[image]
NJJ Lm 608 lige efter overkørslen på Thistedvej i Nørresundby 16/3 2021

[image]
NJJ Lm 608 på vej mod jernbanebroen 16/3 2021

[image]
Nuværende design (Lm 601) og prøvedesign (Lm 608) mødes i Lindholm 16/3 2021

Video af togsættet kan ses her: https://youtu.be/im3Dx8FJbhk

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

af andersj, Aalborg, 16/3 2021, 19:19 (1338 dage siden) @ Lasse Duusgaard

I dag 16/3 2021 kørte Nordjyske Jernbaners Lm 608 rundt med et prøvedesign, som er et kompromis mellem Nordjyske Jernbaners blå farve og det design som Nordjyllands Trafikselskab har bestemt.

Jeg fik et par billeder af togsættet i Nørresundby. Desværre forsvandt solen lige da jeg ankom. Jeg er sikker på at detaljerne på toget ville være tydeligere med sol på. Måske andre fotografer kan supplere mine billeder i den kommende tid.

Jeg er spændt på hvad det ender med af design på togene - personligt synes jeg bedst om det nuværende design.

[image]
NJJ Lm 608 lige efter overkørslen på Thistedvej i Nørresundby 16/3 2021

Det lyseblå bånd på taget er fint nok, men det mørkeblå bånd lige ovenpå det grå bånd ser ikke godt ud. Det mørkeblå er ikke engang en del af designet på de øvrige køretøjer.
NT har dog skrevet at der skulle komme fire prøvedesign.

Sådan var planen oprindeligt (dog skal dørene være i en kontrastfarve på i hvert fald Lint-togene pga. TSI PRM krav)

[image]

--
Mvh Anders

af Morten Larsen, Nørresundby, 16/3 2021, 21:02 (1338 dage siden) @ andersj

Det lyseblå bånd på taget er fint nok, men det mørkeblå bånd lige ovenpå det grå bånd ser ikke godt ud. Det mørkeblå er ikke engang en del af designet på de øvrige køretøjer.

Togsættet (LM608) ér allerede udstyret med de fire forskellige designs, på én gang.
Togsættet har forskelligt design/piktogrammer/dørfarver m.m. på hver sin side.

--
Mvh Morten L.

af andersj, Aalborg, 16/3 2021, 23:24 (1338 dage siden) @ Morten Larsen

Togsættet (LM608) ér allerede udstyret med de fire forskellige designs, på én gang.

Ja, okay. Har nu set billede fra den anden side på Facebook. Selvom det er bedre, så bliver det lidt kedeligt når de store vingehjul også er væk. Det bliver heller aldrig helt godt når man kombinere to så vidt forskellige design. Med et sort vinduesbånd (som busserne har) ville NT's design faktisk ikke være så ringe endda:

[image]
Oprindelig illustration kommer fra Alstom

--
Mvh Anders

af andersj, Aalborg, 17/3 2021, 13:25 (1338 dage siden) @ andersj

Ja, okay. Har nu set billede fra den anden side på Facebook. Selvom det er bedre, så bliver det lidt kedeligt når de store vingehjul også er væk. Det bliver heller aldrig helt godt når man kombinere to så vidt forskellige design. Med et sort vinduesbånd (som busserne har) ville NT's design faktisk ikke være så ringe endda:

[image]

Fik også lavet Desiroerne. Dog lidt mere vanskeligt at redigere et foto fremfor en illustration:
[image]
Oprindeligt billede kommer fra Wikimedia

--
Mvh Anders

af LHJ, 17/3 2021, 17:51 (1337 dage siden) @ andersj

[image]

Fik også lavet Desiroerne. Dog lidt mere vanskeligt at redigere et foto fremfor en illustration:
[image]
Oprindeligt billede kommer fra Wikimedia

Jeg skal da lige love for, at Nordjyske Jernbaner kommer langt omkring ...;-)
Mh
LH

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 17/3 2021, 00:18 (1338 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Hvilke afgange kørte toget i dag? Hvis nogen skulle have viden om togets løb 17. marts (eller i dagene efter), må de meget gerne dele dem her på forum eller direkte med mig vha. kuverten. En tur med toget kunne jo passende kombineres med et besøg på Hjørring Øst - og indkøb i Meny lige ved siden af ;-)

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak