Godeftermiddag Thomas, Erik, UTJ m. fl.
Nej Thomas, som også EVP skrev, var strømskinnen IKKE mellem de to skinnestrenge, men VED SIDEN AF. Det ses også tydeligt i "Københavns S-bane 1934 - 1984" side 85 nederst, hvor der er et billede.
Udstyret var lånt fra Hamburg S-bane, hvor strømskinnen ligger 45 grader. Slæbeskoen er anbragt på bogien og er fjederophængt.
Ved Berlins S bane er strømskinnen vandret og slæbeskoen tager strømmen "fra neden", men den i U-banen tager strømmen "fra oven".
I England er flere strækninger på Southern Railway nettet ned mod bl.a. Ashford og Folkstone udstyret med 3. skinne som i Berlin. Her kører (kørte) bl.a. "elektrodiesler", altså udstyret med både en dieselmotor som en elektrisk motor.
Kan ikke lade være med at tænke på, om det ikke på S-banen vil have været en fordel, da man jo unægteligt undgår problemer med køreledningsanlægget bliver revet ned som her sidst i "Røret". Det tog MEGET lang tid at genetablere. Men der må jo være en årsag til at man fastholdt køreledningerne.
Det er der sørme også ;)
Høje spændringer bliver ikke betragtet som sikkert ved tredjeskinne. Derfor vil man typisk have en lavere spænding med tilsvarende højere strømstyrke, hvilket igen medfører mere tab af effekt.
Så selvom tredjeskinne er billigere i installation og mindre problemer med nedfaldne køreledninger, opvejer tabet af effekt åbenbart ikke dette.
Lars