ALSTOM CORADIA Lint-41 til Inlandsbanan [S] (Jernbanen i dag)
"Railway Gazette International" 01 Mar 2019:
"Inlandsbanan acquires DMUs for local services
SWEDEN: Inlandsbanan has acquired five second-hand Alstom Lint diesel multiple-units for the planned launched of a regular passenger service on part of its route."
Se hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/inlandsbana... .
Det drejer sig om andenhånds togsæt, der har kørt hos SYNTUS - senere KEOLIS - i Holland.
Af denne kilde http://www.railwiki.nl/index.php/LINT_41/H fremgår bl.a., at det den 28. februar 2019 blev offentliggjort, at togsætene 21, 22, 23, 27 og 35 er solgt til det svenske selskab Inlandsbanan. Togene vil blive brugt mellem Östersund og Mora efter en renovering og installation af udstyr til kørsel i Sverige. Denne jernbanestrækning vil således blive reaktiveret med de fem togsæt.
Hvis jeg ellers tyder kilden rigtigt, drejer det sig om togsæt af typen Lint-41H, altså højtgulvstog (780 mm o.s.) af den serie, hvoraf et togsæt (ALSTOMs Lint nr. 100) blev fremvist og døbt på InnoTrans 2002.
ALSTOM CORADIA Lint-41H for hollandske SYNTUS (togsæt nr. 40 'Johan de Bondt'), InnoTrans september 2002 (nm).
Mon svenskerne har opdaget, at togene bedst passer til 75 cm perroner?
M.v.h.
Niels