Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

COWI: Vurdering af potentielle nye stationer i Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/2 2019, 17:52 (2187 dage siden)

Nordjyllands Trafikselskab bestilte sidste år en rapport på baggrund af et ønske om at udvide den regional togbetjening til at omfatte yderligere standsningssteder mellem Skørping og Frederikshavn.

COWI vurderer at det vil være muligt at åbne en ny station på hver af de tre delstrækninger Frederikshavn-Hjørring, Hjørring-Aalborg og Aalborg-Skørping. Dog vil ingen af stationerne give en positiv nettotidseffekt.

Hjørring Øst vurderes (ligesom i tidligere analyser) til at være den station med det største potentiale, og hvor der også er statslig finansiering på plads til halvdelen af etableringsomkostningerne.

Vestbjerg vurderes til at have størst potentiale mellem Aalborg og Hjørring da byen er udpeget til at være vækst by med positiv befolkningsudvikling af Aalborg Kommune. Desuden ligger stationen tæt på motorvejen, hvilket kan gøre et P+R anlæg attraktivt.

Svenstrup Syd vurderes til at have størst potentiale syd for Aalborg da den vil være placeret i et stort erhvervsområde, og der kan etableres P+R anlæg da stationens placering vil være tæt på motorvejen.

Analysen kan læses fra side 47 i dette dokument.

--
Mvh Anders

COWI: Vurdering af potentielle nye stationer i Nordjylland

af Jens Hansen, 28/2 2019, 19:05 (2187 dage siden) @ andersj

Blev der ikke lavet en stationsåbnings og lukningsundersøgelse i Transport ministeriet for nogle år siden?

Kunne være interessant hvis samme lokaliteter blev undersøgt dengang.

JH

COWI: Vurdering af potentielle nye stationer i Nordjylland

af Svend, 28/2 2019, 19:42 (2187 dage siden) @ andersj

COWI vurderer at det vil være muligt at åbne en ny station på hver af de tre delstrækninger Frederikshavn-Hjørring, Hjørring-Aalborg og Aalborg-Skørping. Dog vil ingen af stationerne give en positiv nettotidseffekt.
Analysen kan læses fra side 47 i dette dokument.

.
"Det er COWI’s vurdering, at der er mulighed for at realisere én ny station på hver af følgende delstrækninger: Frederikshavn - Hjørring, Hjørring - Aalborg og Aalborg - Skørping.
Med den kommende køreplan (K20) er der umiddelbart ikke længere tid til at stoppe ved en ekstra station på strækningen Hjørring - Aalborg. Men når Banedanmark har anlagt 750 m dobbeltspor nord for Lindholm Station i forbindelse med togforbindelsen til Aalborg Lufthavn, kan dette medføre, at det igen vil være muligt at realisere en ny station på strækningen. Dette er dog ikke undersøgt nærmere på nuværende tidspunkt, men skal undersøges nærmere i samarbejde med Banedanmark."

Der er forskel på, om det vil være muligt eller kan være muligt.
Underligt at COWI ikke selv har regnet på køretider ......

--
Svend

COWI: Vurdering af potentielle nye stationer i Nordjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 1/3 2019, 09:23 (2186 dage siden) @ andersj

Fra rapporten:

Tidseffekten ved at etablere en station i Vestbjerg baseres på en tidsbesparelse på ca. 18 min. per passager (...). Dette er gevinsten ved ikke at skulle med bus til Lindholm st. for at komme til toget og skifte.

Tidseffekten ved at etablere en station i Sulsted baseres på en tidsbesparelse på ca. 21-22 min. per passager (...). Dette er gevinsten ved ikke at skulle med bus til Lindholm st. for at komme til toget og skifte.

Tidseffekten ved at etablere en station i Tylstrup baseres på en tidsbesparelse på ca. 24-25 min. per passager (...). Dette er gevinsten ved ikke at skulle med bus til Lindholm st. for at komme til toget og skifte (alternativet er Brønderslev st, men det antages, at flest rejser til/fra Aalborg).

Der er næppe den beboer i Tylstrup, Sulsted eller Vestbjerg, der tager bus til Lindholm St. for at komme med toget, for bussen fra byerne kommer ind i Nørresundby fra nordøst, og Lindholm ligger i nordvest. For at komme til Lindholm skal man skifte ved Vester-/Østerbrogade i Aalborg, og det tager ca. 10-12 min. fra bussens stoppested på Vesterbrogade til Lindholm St. plus eventuel ventetid.

Alternativet er at blive i bussen til stoppestedet ved Vesterbro og gå derfra til Aalborg Vestby St., ca. 7 min., eller blive i bussen hele vejen til Aalborg Busterminal ved Aalborg St., ca. 10 min. Begge dele giver bedre mening for rejsende sydpå, og mange rejsende nordpå er bedst tjent med at tage bussen i modsat retning mod Brønderslev og Hjørring - eller skifte ved Vesterbro og Vestbyen, hvor man ikke risikerer ventetid mellem to busser.

I øvrigt er rejsetiden fra de nævnte byer til Lindholm ikke korrekt.. Efter køreplanen er der hhv. 16, 22 og 36 minutter fra Østerbrogade i Nørresundby til de nævnte byers primære stoppesteder, og med den foreløbige køreplan efter sommerferien bliver rejsetiden hhv. 15-20, 21-28 og 32-40 minutter. Busstoppestedet Østerbrogade er som nævnt også flere kilometer fra Lindholm St., som man skal skifte bus for at nå.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

COWI: Vurdering af potentielle nye stationer i Nordjylland

af krabsen, 1/3 2019, 10:00 (2186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

.. For at komme til Lindholm skal man skifte ved Vester-/Østerbrogade i Aalborg, og det tager ca. 10-12 min. fra bussens stoppested på Vesterbrogade til Lindholm St. plus eventuel ventetid.

Petitesserytteri:
Du bliver ikke populær på solsiden, hvis du fremturer med at lægge Østerbrogade i Aalborg. Nørresundby er (endnu :-P ) ikke omdøbt til Aalborg N :-D

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
København - Slangerup Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak