Men modsat MP, så var MA totalt nedslidte og krævede reservedele som ikke umiddelbart kunne skaffes, uden det kostede astronomiske summer for banen.
Det kan godt være det var ment af et godt hjerte med MA som folkegave til polakkerne, men fakta var/er, at MA var så nedslidte, at det nærmest var plat at sende dem derned.
Man kunne lige så godt have ophugget dem selv herhjemme i Danmark.
Som Morten ganske rigtigt skriver: At sammenligne MA og IC2 er som at sammenligne æbler og bananer. Derudover, så er forudsætningerne for selskaberne bag helt forskellige, så når den anonyme gæst skriver at "De holdt jo også MA'erne kørende..." er det ihvertfald en grov generalisering. Organisationerne bag LKR og Astra Trans Carpatic har så vidt jeg ved intet andet til fælles, end at de begge er beliggende syd for den dansk/tyske grænse, og at de begge har beskæftiget sig med jernbanedrift...
MA'erne blev overladt til et helt nystartet foretagende uden faciliteter, know-how eller kapital af betydning.
IC2 er overtaget af et foretagende, der i årtier har bygget og renoveret jernbanemateriel og har store værkstedsfaciliteter i Arad. Dette selskab har så for at minimere sine tab på nogle vogne, en køber alligevel ikke ville have, og for at sprede sine risici generelt, nu også kastet sig over rollen som togoperatør. -men her har man faciliteter og know-how, på ihvertfald vedligeholdsdelen.
mvh.
Christian