Billeder fra en svunden tid (Generelt)
Tak for alle kommentarerne. De er noteret i mine originale billeder.
God fornøjelse.
P I 915, Gb, 1954. DSB fik i perioden 1907 til 1909 leveret 19 P-maskiner, bygget af Hanomag og i 1910 14 P-maskiner, bygget af BMAG. Der var en lille forskel i målene på bl.a. slaglængde, hedeflade, trækkraft og vægt på de 2 leverancer. I Steffen Dreslers bog ”DSB litra P og PR” bliver maskinerne fra de to leverance benævnt som henholdsvis P I og P II.
R 942, Bjerringbro, 1976. R 942 blev bygget af Borsig i 1913, og leveret til 3. kreds. Indtil 1916 var DSB opdelt i først 4 og senest 5 kredse, der var direkte ansvarlige for driften. I 1916 blev kredsene nedlagt og erstattet af 3 distrikter, der i 1932 blev reduceret til 1. distrikt og 2. distrikt. R 942 var stationeret i 3. kreds/2. distrikt indtil den blev ophugget i Bjerringbro i 1976. I DSBs aktuelle organisationsplan er begrebet ”distrikt” ikke nævnt nogen steder.
MR 4236, et sted mellem Vemb og Holstebro, 1980’erne.
MY 1142 og MX 1042, Århus Mdt, 1983. MY 1142 ejes i dag af BSBS, Braunschweiger Bahn Service GmbH som MY 1142. MX 1042 ejes i dag af Svensk Tågkraft AB som STAB TMX 1042.
ME 1534 på vej mod København med ”Øresundspilen” i 1986 ved ovk. 33mellem Klampenborg og Springforbi. Toget afgik fra Stockholm C og kom med færge fra Hälsingborg F til Helsingør. Rejsende til Helsingør skulle forlade de gennemgående vogne inden færgen nåede Helsingør, da toget afgik direkte fra færgen uden stop Helsingør – København H.
MH 317 og 303, Nyborg F, 1989. Begge maskiner er ophugget, sporene er væk, kommandoposten er væk, broen er væk; er der overhovedet noget tilbage???
Alle kommentarer modtages med tak.
M.v.h.
Keld Zumbach
Kilder:
Jernbanen.dk
Steffen Dresler: DSB litra R, H og S
Svenska-lok forum