Storebæltsbroen - spekulationer og konsekvenser (Generelt)
Der skulle nok et kraftigt vindstød til og dette fandtes på Vestbroen. Så ikke i eller før tunnelen. Problemet er nok vindstød kontra middelvind, samt mulig problem med fastgørelsen af anhængeren. Og så lige det meget uheldige at anhængeren ikke fik fat i kørestrømmen og kortsluttede den. Men IC4 indeni lignede en rodebutik og det bør man også kigge på, for hvordan er det egentlig med kollisionssikkerhed i disse tog - lever de byggede op til det specificerede eller er der også her snydt på vægten? Men alt dette er ren spekulation der ikke får de mistede tilbage.
Jeg tror vi skal være meget glade for at det var en IC4 der kørte denne afgang og ikke en IC3 eller IR4. IC4 er bygget efter strengere kollisionskrav end IC3/IR4, og kravene til nye tog er i dag endnu skrappere. Dog er der tale om kollisionskrav, og ligesom med biler så er der meget lidt beskyttelse når noget rammer fra siden.
Så vidt jeg kunne se er det "blot" paneler der er faldet ned i kupéerne. Tunge kufferter ville kunne gøre væsentligt mere skade hvis de kom flyvende rundt. De sårede er primært ramt af kunst sikkerhedsglas, der kun giver overfladiske rifter.
--
Mvh Anders