Øl-Toget midlertidigt indstillet
af andersj, Aalborg, 4/1 2019, 18:29 (2243 dage siden) @ Coenen-Bache
https://www.bt.dk/krimi/selskab-fra-doedsulykke-indstiller-koersel-med-oeltog
Nogle medier nævner at der er en beslutning fra Carlsberg og andre mener at det er en beslutning fra DB Cargo. Det tyder mest på at det er fra Carlsberg, for ellers ville Deutsche Bahn jo skulle stoppe alt transport med løstrailere i alle lande.
Det betyder så 30 x 20-30 ekstra lastbiler mellem Fredericia og Høje Taastrup hver uge, hvilket øger risikoen betydeligt for uheld på motorvejen.
--
Mvh Anders
Øl-Toget midlertidigt indstillet
af Kim3390, Frederiksværk, 4/1 2019, 18:48 (2243 dage siden) @ andersj
https://www.bt.dk/krimi/selskab-fra-doedsulykke-indstiller-koersel-med-oeltog
Nogle medier nævner at der er en beslutning fra Carlsberg og andre mener at det er en beslutning fra DB Cargo. Det tyder mest på at det er fra Carlsberg, for ellers ville Deutsche Bahn jo skulle stoppe alt transport med løstrailere i alle lande.Det betyder så 30 x 20-30 ekstra lastbiler mellem Fredericia og Høje Taastrup hver uge, hvilket øger risikoen betydeligt for uheld på motorvejen.
Ekstrabladet skrev oprindeligt, at det var Carlsbergs beslutning, men i deres artikel er det nu rettet til, at det er DB Cargo's beslutning.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/koersel-med-oeltog-indstillet/7460773
Øl-Toget midlertidigt indstillet
af Henrik B, 4/1 2019, 21:15 (2243 dage siden) @ Kim3390
Hej alle.
Skibscontainer står også bare løst på 4 styretappe på en jernbanevogn.
De kan vel også blæse at og vejer sikkert mindre end en lastvogns trailer !!!

Øl-Toget midlertidigt indstillet
af BoergeOf61, Randers C, 4/1 2019, 21:30 (2243 dage siden) @ Henrik B
Hej alle.
Skibscontainer står også bare løst på 4 styretappe på en jernbanevogn.
De kan vel også blæse at og vejer sikkert mindre end en lastvogns trailer !!!
Det kan vi ikke bruge til så meget: http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-01-03-ap-moeller-maersk-partner-taber-270-containere-...
Øl-Toget midlertidigt indstillet
af Morten, 4/1 2019, 22:46 (2243 dage siden) @ Henrik B
Styretapperne (et i hvert container hjørne) har en udformning som gør at containeren låses hvis den vipper (uden nogen mekanisme). Derfor falder de ikke af. Hvis bare sættevognen var placeret med samme princip...?
Mvh
Morten
Øl-Toget midlertidigt indstillet
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 5/1 2019, 12:48 (2243 dage siden) @ Morten
- Jeg tror at havde nogle tapper låst traileren fast - så var samtlige vogne hoppet med af da den 1 tilter for den nordenvind der den støder altså ret så hårdt og når den kommer vinkelret lige ind på presenningerne så hiver det altså ret hårdt fra siden - Mols-linien "hader" den vind-retning, og bare 20-25 m/s fra den retning så har passagerne en "spændende" sejlads fra Odden til Aarhus . så jeg synes det vil være en god ide at sætte farten ned til 80 km/t for Godstog ved kraftig Nordenvind.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
Øl-Toget midlertidigt indstillet
af Frank Poulsen, 5/1 2019, 15:48 (2243 dage siden) @ mhv_vsvt
- Jeg tror at havde nogle tapper låst traileren fast - så var samtlige vogne hoppet med af da den 1 tilter for den nordenvind der den støder altså ret så hårdt og når den kommer vinkelret lige ind på presenningerne så hiver det altså ret hårdt fra siden - Mols-linien "hader" den vind-retning, og bare 20-25 m/s fra den retning så har passagerne en "spændende" sejlads fra Odden til Aarhus . så jeg synes det vil være en god ide at sætte farten ned til 80 km/t for Godstog ved kraftig Nordenvind.
Nu er vi jo ingen her der ved hvad godstoget rent faktisk kørte? Kan jo godt være han i forvejen kun kørte 80...
Styretap til skibscontainer.
af Henrik B, 5/1 2019, 16:11 (2243 dage siden) @ Morten
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
Venlig hilsen Henrik B

Styretap til skibscontainer.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 6/1 2019, 04:01 (2242 dage siden) @ Henrik B
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
På lastbiler med veksellad er den tilsvarende mekanisme lavet så du drejer hele tappen og derved låser den - lidt samme princip som på skibene.
--
Venligst
Michael Deichmann
Styretap til skibscontainer.
af Svend, 6/1 2019, 09:16 (2242 dage siden) @ Henrik B
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
.
... de anvendes så til at holde veksellad og containere fast på bærevogne:
--
Svend
Styretap til skibscontainer.
af Henrik Hansen , Vejen, 6/1 2019, 09:28 (2242 dage siden) @ Svend
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
.
... de anvendes så til at holde veksellad og containere fast på bærevogne:
Men nogen sikkerhed større sikkerhed mod at en container vælter af vognen i kraftig vind giver de ikke:
https://www.aibn.no/Jernbane/Avgitte-rapporter/2018-09
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/varfor-lossnade-containrarna-7524103.aspx
Styretap til skibscontainer.
af Svend, 6/1 2019, 10:26 (2242 dage siden) @ Henrik Hansen
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
.
... de anvendes så til at holde veksellad og containere fast på bærevogne:
Men nogen sikkerhed større sikkerhed mod at en container vælter af vognen i kraftig vind giver de ikke:https://www.aibn.no/Jernbane/Avgitte-rapporter/2018-09
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/varfor-lossnade-containrarna-7524103.aspx
.
Der var for år tilbage en tom container som blæste af et godstog på Fehmarnsundbroen ........
--
Svend
Styretap til skibscontainer.
af Morten, 6/1 2019, 13:34 (2242 dage siden) @ Svend
Vindberegninger viser at vindkastene på over 33 m/s kan tippe en tom 25 fots vekselbeholder av en to-akslet vogn. Det er i dag ikke vanlig med ekstra sikring av tomme eller lett lastede containere og vekselbeholdere ved varsel om sterk vind.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å be jernbaneforetakene innføre retningslinjer for å vurdere tiltak for sikker togframføring ved varsel fra infrastrukturforvalter om sterk vind.
...
Godt at alt togtraffik over broen indstilles ved 25 m/s.
Mvh
Morten
Styretap til skibscontainer.
af Henrik B, 6/1 2019, 11:14 (2242 dage siden) @ Henrik B
Hej Michael..
Ja nemlig det er jeg godt klar over, at man drejer en lås på lastbiler.
Så de må kunne blæse at fra jernbanevogn.

Styretap til skibscontainer.
af BoergeOf61, Randers C, 6/1 2019, 15:02 (2242 dage siden) @ Henrik B
Hej Michael..
Ja nemlig det er jeg godt klar over, at man drejer en lås på lastbiler.
Så de må kunne blæse at fra jernbanevogn.
Ja, det kan de da sikkert. Som nævnt tidligere faldt 230 skibscontainere af et skib i Nordsøen dagen efter den omtalte togulykke i Danmark. Det var en af Mærsks samarbejdspartnere, der tabte containerne.
Styretap til skibscontainer.
af Peter Christensen, 6/1 2019, 17:27 (2242 dage siden) @ BoergeOf61
Ja, det kan de da sikkert. Som nævnt tidligere faldt 230 skibscontainere af et skib i Nordsøen dagen efter den omtalte togulykke i Danmark. Det var en af Mærsks samarbejdspartnere, der tabte containerne.
Ja-ja, lad os da endelig svine lyseblå stue når chancen er der eller er det blot for at fange opmærksomheden?
Jeg har meget svært ved at se hvad Maersk Line kan gøre ved MSC (som blandt visse går under "More Shit Comming").
Dårlige surringer (eller Lashings som de kaldes på containerbåde) sker altså med mellemrum; det nummer kan lyseblå stue altså også. Der skal ikke mange søgninger til før nettet flyder over med billeder af ødelagte containere, hvor de enten er røget i vandet eller stakken "bare" er væltet rundt. Bare søg på "poor lashings container", så sker der ting og sager. Det er nødvendigt med den store ekspertise for at se at forholdet er helt tossede.
Iøvrigt bruges "twist-locks" til containere, hvor der er en tap, som kan drejes og dermed "låse" containeren.
Største fare er vel når havnearbejderne smider om sig med dem....ofte kastes de bare mod dækket fra flere meters højde og det er næppe sundt at få sådan en klum jern i hovedet......derfor hjelmkrav på de fleste containerslæder i havn.

Styretap til skibscontainer.
af BoergeOf61, Randers C, 6/1 2019, 18:02 (2241 dage siden) @ Peter Christensen
Ja, det kan de da sikkert. Som nævnt tidligere faldt 230 skibscontainere af et skib i Nordsøen dagen efter den omtalte togulykke i Danmark. Det var en af Mærsks samarbejdspartnere, der tabte containerne.
Ja-ja, lad os da endelig svine lyseblå stue når chancen er der eller er det blot for at fange opmærksomheden?
Kald det, hvad du vil. Min tanke var, at skibscontainere må være bygget til at stå fast på skibe, så de kan formentlig falde af alt andet, hvis de kan falde af skibe. Desuden tænkte jeg allerede d. 3. januar, at jeg håbede, transportører med relationer til Danmark var færdige med at smide med ting.
Jeg har meget svært ved at se hvad Maersk Line kan gøre ved MSC (som blandt visse går under "More Shit Comming").
I dette tilfælde blev "more shit" smidt i havet dagen efter "shit" tilsyneladende blev smidt ind i siden på et dansk lyntog.
Dårlige surringer (eller Lashings som de kaldes på containerbåde) sker altså med mellemrum; det nummer kan lyseblå stue altså også. Der skal ikke mange søgninger til før nettet flyder over med billeder af ødelagte containere, hvor de enten er røget i vandet eller stakken "bare" er væltet rundt.
Det er nok en meget relevant information i en debat om skibscontainere og andet gods, der falder af tog og lastbiler. Igen: Skibscontainere må formodes at være skabt til skibe, så hvis de falder af skibe, kan de nok også falde af alt muligt andet. Den store forskel er bare, at der normalt ikke går mennesker rundt på havet.
Styretap til skibscontainer.
af Peter Christensen, 6/1 2019, 19:29 (2241 dage siden) @ BoergeOf61
Det er nok en meget relevant information i en debat om skibscontainere og andet gods, der falder af tog og lastbiler. Igen: Skibscontainere må formodes at være skabt til skibe, så hvis de falder af skibe, kan de nok også falde af alt muligt andet. Den store forskel er bare, at der normalt ikke går mennesker rundt på havet.
Desværre går containere ikke nødvendigvis til bunds når de ryger i karret; det er langt fra sikkert at de er fyldt helt op og dermed er der masser af luft til opdrift.
Dermed kan de ligge og rode i overfladen eller lige under.
Det er s.....irriterende for "andre" at sejle ind i sådan en tingest, for det giver ofte nogle dumme skader, som kræver reparation/dykkerundersøgelser osv. Ofte vil dette være under selvrisikoen på forsikringen, så det er lige ud af rederens lomme medmindre han kan hive nogle penge fra whoever der tabte containerne. Det er ofte svært og de advokater, som kan kører de sager, koster RIGTIG mange penge, så nogle gange er det "sut den onde numse".
Kan man se containeren på radar? Næppe...og containere kan drive relativt langt og der er ikke nødvendigvis mandskab nok ombord til at have en udkik stående i stævnen i længere tid. Hviletidsregler findes også ud på vandet.
Bevares, efter en tid, så skal der nok komme vand ind i containeren og så sætter den sig pænt på bunden. Håb på at det er på dybt vand hvor fiskerne ikke kommer; så vil den sunkne container ikke genere alt for meget.
På den anden side: der er temmelig mange containere ombord i skibe dagligt og %-vis ryger kun ganske få i vandet.
Nogle gange bliver folk bare syndt med hvor voldsomt vejret var, stormen tog lige en anden retning end først antaget etc. og så opstår balladen. Det er set rigtig mange gange og vi har ikke set det sidste.
Hvad der skete med den famøse trailer bliver rigtig interessant at se, for forholdet er interessant for mange andre end blot DB Cargo.
Gættelegen om årsager har jeg meldt mig ud af.
Styretap til skibscontainer.
af Karsten Henneberg, 6/1 2019, 20:11 (2241 dage siden) @ Peter Christensen
Det er nok en meget relevant information i en debat om skibscontainere og andet gods, der falder af tog og lastbiler. Igen: Skibscontainere må formodes at være skabt til skibe, så hvis de falder af skibe, kan de nok også falde af alt muligt andet. Den store forskel er bare, at der normalt ikke går mennesker rundt på havet.
Desværre går containere ikke nødvendigvis til bunds når de ryger i karret; det er langt fra sikkert at de er fyldt helt op og dermed er der masser af luft til opdrift.
Peter - jeg har læst om, at man sendte marinen ud og skyde containerne i sænk - tror det var Australien

Styretap til skibscontainer.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 6/1 2019, 23:39 (2241 dage siden) @ BoergeOf61
Du kan ikke sammenligne forholdene på et containerskib i sø med lastvogne og jernbanevogne.
Den første både ruller og vipper i søen hvor imod både lastvogn og jernbane kører på jævne baner.
Af samme grund låses og surres containere på et containerskib - dvs - sommetider ikke godt nok eller surringen overbelastes og brister.
--
Venligst
Michael Deichmann
Styretap til skibscontainer.
af Jens Peter, 7/1 2019, 21:40 (2240 dage siden) @ Michael Deichmann
På lastvogne låses (skal de efter reglerne) container med drejebare låse i alle 4 hjørner.
Styretap til skibscontainer.
af Karsten Henneberg, 10/1 2019, 19:35 (2237 dage siden) @ Henrik B
Her er et nær billede af en styretap til skibscontainer på samme jernbanevognens type, der er ikke meget lås i dem!!!
Henrik - når jeg kikker på den, er der et pænt stort hul 90 gr på vognens længderetning - særdeles velegnet til en solid stålstang på tværs!
Men jeg kan også læse ud af det norske containeruheld, at det er der ingen europæiske godstransportører der bruger

Mandag kører Carlsbergs øltog igen – men på andre togvogne
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/1 2019, 20:21 (2236 dage siden) @ Coenen-Bache
Overskriften er bag betalingsmur - men mon ikke snart historien "breaker"?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
Mandag kører Carlsbergs øltog igen – men på andre togvogne
af Henrik Hansen , Vejen, 11/1 2019, 21:38 (2236 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Overskriften er bag betalingsmur - men mon ikke snart historien "breaker"?
Transporten vil blive udført med veksellad i stedet for trailere på lommevogne.