Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilken vognkasse

af Svend Erik., 6/4 2011, 17:19 (4969 dage siden)

[image]

Hvilken vognkasse

af Svend Erik., 6/4 2011, 17:21 (4969 dage siden) @ Svend Erik.

Undskyld, glemte i farten at skrive at vognkassen står i haven hos den nuværende ejer af Fåre station på Lemvigbanen/Midtjyske jernbaner..

Hvilken vognkasse

af Peter Roland Hansen, 6/4 2011, 17:22 (4969 dage siden) @ Svend Erik.

VLTJ DP 57

Hvilken vognkasse

af Svend Erik., 6/4 2011, 17:57 (4969 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Tak for svaret. Jeg troede det var en tidligere DSB pakvogn.

Hvilken vognkasse

af Niels Munch, 6/4 2011, 18:10 (4969 dage siden) @ Svend Erik.

Tak for svaret. Jeg troede det var en tidligere DSB pakvogn.

Hej Svend Erik,

Det er det også - altså postvogn, se http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=125&vognid=433 .

Så fik jeg endnu en gang anledning til at scanne ét af de negativer, jeg aldrig fik lavet papiraftryk af :-) :

[image]
VLTJ Ep 57 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).

M.v.h.
Niels

Hvilken vognkasse

af Preben Poulsgaard, 6/4 2011, 18:48 (4969 dage siden) @ Niels Munch

Hej Med jer
Kan fortælle at den vogn har stået i den have i regtig mange år da jeg i min skoletid pendlede til Fåre hverdag med toget stod den der også det var slut 79 og frem
mvh. Preben

Hvilken vognkasse

af Peter Roland Hansen, 7/4 2011, 07:45 (4969 dage siden) @ Preben Poulsgaard

Søstervognen EP 58 er bevaret på jernbanemuseet

Hvilken vognkasse

af Claus Frost, 7/4 2011, 08:36 (4969 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Var den ikke ved Skælsørbanen før ?

Hvilken vognkasse

af Niels Munch, 7/4 2011, 10:07 (4969 dage siden) @ Claus Frost

Var den ikke ved Skælsørbanen før ?

Jo, se også *her*

ØSJK havde i 1988 lånt vognen og kunne derfor meget passende indlemme den i det særtog, der bragte de indbudte gæster fra Køge til Klippinge, da postvæsenet og Østbanen kunne indvie den moderniserede, fælles post- og baneekspedition i Klippinge:

[image][image]

Til anledningen leverede P&T en postmedarbejder, hvis uniform klart var ældre end postvognen; og den navnkundige stationsmester O. Pilebo, der ellers havde trukket sig tilbage, da P&T året før overtog ekspeditionen, havde i dagens anledning fundet både kasket og spejlæg frem.

Nå, VLTJ-vognen og vi kom vist lidt på afveje!

M.v.h.
Niels

Hvilken vognkasse

af OJK37, 7/4 2011, 11:18 (4969 dage siden) @ Claus Frost

[image]
foto: OJK

Hej Claus.
Jeg troede du kendte historien om DSB DP 5658/VLTJ EP 58, men her er den:
Vognen lånte Skælskørbanen af VLTJ dog med den klausul, at når/hvis Skælskørbanen ville afhænde vognen skulle den tilbydes Jernbanemuseet. Denne klausul blev ”overfortolket” i Odense, hvorefter man påberåbte sig at være den retmæssige ejer til vognen og derfor forlangte afleveret, hvilket den blev for - fredens skyld!
Det skal lige med, at postvognen på dette tidspunkt var sat i hæderlig stand og som ”salgsvogn” et ganske godt aktiv i togene på Skælskørbanen, ligesom publikum syntes det var spændende at se en postvogn ”indefra”.
Gu’ ve’ om det var dét Michael Pedersen hentydede til, da han i tråden: Materielbørs - minder fra Skælskør besvarede: "Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra......" med:
Nåeeeh - det ved jeg nu ikke. Den gode Thestrup/Jbm har da altid været rigtig god til at forsyne sig i Skælskør!

Ole-Jørn

DP 5658 ved Skælskørbanen

af Michael Pedersen, 7/4 2011, 11:38 (4969 dage siden) @ Claus Frost

VLTJ Ep 58 (DSB Dp 56589) var ganske rigtig ved Skælskør Banen.

Kort efter veteranbanens start lejede man vognen af VLTJ i 1978, og efter en grundig istandsættelse og tilbageførelse til DSB udgave, kom vognen i drift i banens veterantog i starten af 80´erne. Vognen blev også i vid udstrækning brugt som blikfang, kiosk og billetsalg på havnen i Skælskør.

I 1995, da Jernbanemuset/Poul Thestrup aligevel var igang med at tømme Skælskærbanen for materiel, kunne man jo lige så godt i samme ånd "hjælpe" banen af med postvognen, og bag om ryggen på Skælskørbanen erhvervede man vognen direkte fra VLTJ - herefter forlangte man vognen udleveret fra Skælskørbanen, og sammen med noget af det andet "ran", blev vognen i december 1995 afleveret på Dalmose station, og vognen har vist været gemt væk lige siden.

Mvh.
Michael Pedersen

DP 5658 ved Skælskørbanen

af ronold, 7/4 2011, 12:21 (4969 dage siden) @ Michael Pedersen

Hvilket andet material kom fra Skælskørbanen til Jernbanemuseet på denne tid og hvordan gik det til?

Mvh Knut

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
DSB MH202Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak