Storebæltsbroen - spekulationer og konsekvenser (Generelt)
En tragisk ulykke, det er jo ulykken, der ikke måtte ske. Men meget tyder jo på, at der er en beredskabsplan på Fyn, der har virket fint.
Hvis det står til troende, at det er MGs første vogns venstre side i kørselsretningen, der er blevet ramt, så er MG lokoføreren jo ikke kørt ind i en forhindring, men traileren er blæst af godstoget og over imod MG i det øjeblik, fronten af de to tog passerer hinanden. Altså trykbølgen ved togpassage. Eventuelt suppleret af et stormstød. Men så høj kan farten vel ikke have været?
Der må så have været noget galt med fastspændingen af denne trailer, men det undrer, at der ikke er sket noget de 100 km. der allerede var tilbagelagt fra Høje Taastrup. Eller sandsynligvis en kombination af en række af uheldige faktorer inklusive metaltræthed i boltene.
Man kan tænke sig, at konsekvenserne for de 100-vis af tilsvarende tog, der kører gennem Europa hver dag, kan blive omfattende: trykbølger ved togpassage, fastgørelsesmekanismer, lasteforskrifter for togtypen mmm. For nu ikke at nævne det mest banale, forskrifter for passage af Storebælt med tom emballage.