Hvilken vognkasse
Undskyld, glemte i farten at skrive at vognkassen står i haven hos den nuværende ejer af Fåre station på Lemvigbanen/Midtjyske jernbaner..
Hvilken vognkasse
VLTJ DP 57
Hvilken vognkasse
Tak for svaret. Jeg troede det var en tidligere DSB pakvogn.
Hvilken vognkasse
Tak for svaret. Jeg troede det var en tidligere DSB pakvogn.
Hej Svend Erik,
Det er det også - altså postvogn, se http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=125&vognid=433 .
Så fik jeg endnu en gang anledning til at scanne ét af de negativer, jeg aldrig fik lavet papiraftryk af :
VLTJ Ep 57 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).
M.v.h.
Niels
Hvilken vognkasse
Hej Med jer
Kan fortælle at den vogn har stået i den have i regtig mange år da jeg i min skoletid pendlede til Fåre hverdag med toget stod den der også det var slut 79 og frem
mvh. Preben
Hvilken vognkasse
Søstervognen EP 58 er bevaret på jernbanemuseet
Hvilken vognkasse
Var den ikke ved Skælsørbanen før ?
Hvilken vognkasse
Var den ikke ved Skælsørbanen før ?
Jo, se også *her*
ØSJK havde i 1988 lånt vognen og kunne derfor meget passende indlemme den i det særtog, der bragte de indbudte gæster fra Køge til Klippinge, da postvæsenet og Østbanen kunne indvie den moderniserede, fælles post- og baneekspedition i Klippinge:
Til anledningen leverede P&T en postmedarbejder, hvis uniform klart var ældre end postvognen; og den navnkundige stationsmester O. Pilebo, der ellers havde trukket sig tilbage, da P&T året før overtog ekspeditionen, havde i dagens anledning fundet både kasket og spejlæg frem.
Nå, VLTJ-vognen og vi kom vist lidt på afveje!
M.v.h.
Niels
Hvilken vognkasse
foto: OJK
Hej Claus.
Jeg troede du kendte historien om DSB DP 5658/VLTJ EP 58, men her er den:
Vognen lånte Skælskørbanen af VLTJ dog med den klausul, at når/hvis Skælskørbanen ville afhænde vognen skulle den tilbydes Jernbanemuseet. Denne klausul blev ”overfortolket” i Odense, hvorefter man påberåbte sig at være den retmæssige ejer til vognen og derfor forlangte afleveret, hvilket den blev for - fredens skyld!
Det skal lige med, at postvognen på dette tidspunkt var sat i hæderlig stand og som ”salgsvogn” et ganske godt aktiv i togene på Skælskørbanen, ligesom publikum syntes det var spændende at se en postvogn ”indefra”.
Gu’ ve’ om det var dét Michael Pedersen hentydede til, da han i tråden: Materielbørs - minder fra Skælskør besvarede: "Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra......" med:
Nåeeeh - det ved jeg nu ikke. Den gode Thestrup/Jbm har da altid været rigtig god til at forsyne sig i Skælskør!
Ole-Jørn
DP 5658 ved Skælskørbanen
VLTJ Ep 58 (DSB Dp 56589) var ganske rigtig ved Skælskør Banen.
Kort efter veteranbanens start lejede man vognen af VLTJ i 1978, og efter en grundig istandsættelse og tilbageførelse til DSB udgave, kom vognen i drift i banens veterantog i starten af 80´erne. Vognen blev også i vid udstrækning brugt som blikfang, kiosk og billetsalg på havnen i Skælskør.
I 1995, da Jernbanemuset/Poul Thestrup aligevel var igang med at tømme Skælskærbanen for materiel, kunne man jo lige så godt i samme ånd "hjælpe" banen af med postvognen, og bag om ryggen på Skælskørbanen erhvervede man vognen direkte fra VLTJ - herefter forlangte man vognen udleveret fra Skælskørbanen, og sammen med noget af det andet "ran", blev vognen i december 1995 afleveret på Dalmose station, og vognen har vist været gemt væk lige siden.
Mvh.
Michael Pedersen
DP 5658 ved Skælskørbanen
Hvilket andet material kom fra Skælskørbanen til Jernbanemuseet på denne tid og hvordan gik det til?
Mvh Knut