Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omløb og oprangeringsændring på Århus H (Trafikpolitik)

af Rørvig Station, 20/12 2018, 20:02 (2253 dage siden) @ Peter Linaa

Ved Aarhus skulle det være nemt, man kan jo bruge den løsning som der bruges andre steder i Europa med sækbanegårde.
Nemlig at have et lok (1) holdende klart, så når toget er kørt til perron kører det nye lok (1) frem til 'bagenden' af toget.
Det lok (2) der kom med toget kobler fra og toget afgår med det nye lok (1).
Derefter kører lok 2 ud til sporet hvor lok 1 holdt før og afventer næste tog.

Derved kan man 'løbe om' meget hurtigt og man binder kun et lok på hver sækbanegård.


Den "operation" kan gøres på 6 minutter. Det var sådan det blev gjort, da IC-tog var lok+vogne, og det blev klaret på de nævnte 6 minutter.

Foregik det ikke på Århus H som regel sådan: Det ankommende togs loko blev koblet fra, og et nyt sat på i forenden? Eller husker jeg galt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak