Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

På besøg i "Den våde Trekant" (12 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 14/12 2018, 17:06 (2170 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 14/12 2018, 17:16

I dette diskussionslystne forum synes jeg, I trænger til nogle billeder! Og nej, dette er ikke "Julekalender for voksne", men en reportage fra det, tyskerne selv kalder "Nasses Dreieck", nemlig landskabet mellem Bremen (Weser), Hamburg (Elbe) og Cuxhaven (Elbens udmunding i Nordsøen).

Her huserer bl.a. privatbanen Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), som p.t. er aktuel med 2 prototype iLINT brinttog (tidligere debatteret i dette forum), der p.t. kører i plandrift Buxtehude - Bremervörde - Bremerhaven:

[image]LNVG/EVB iLINT 654 102/602 i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).

Man kan komme dertil fra Hamburg Hbf med S3, som på strækningen Hamburg-Neugraben - Buxtehude - Stade deler spor med RE5 Hamburg - Cuxhaven (Niederelbebahn):

[image]S3 fra Stade mod Pinneberg i Buxtehude, forrest 474 622-8, 06.12.2018 (nm).

Et antal BR 474 har mellemvogn med pantograf og eludrustning til konvertering af 15 kV AC til de 1200 V DC, som banemotorerne normalt fodres med fra S-banens sideskinne.

[image]Et Metronom DD-tog på RE5 fra Cuxhaven - Stade mod Hamburg i Buxtehude, 06.12.2018 (nm).

I Buxtehude skiftede vi til EVBs LINT-41 i LNVGs farver:

[image]LNVG/EVB VT 107 i Buxtehude, 06.12.2018 (nm).

..... og ved EVBs driftscenter i Bremervörde blev vi modtaget af gode kolleger fra EVB, som viste rundt. EVB, der også driver godstrafik i området og på landsplan, overtog for nogle år siden Mittelweserbahns aktiviteter, hvorfor der stadig ses lokomotiver i MWBs farver, som disse 3-akslede MaK:

[image]Ex MWB-lokomotiver, forrest 271 101-4, Bremervörde 06.12.2018 (nm).

I værkstedet sås bl.a. dette ex DB V100 lok i EVBs gamle farver:

[image]EVB 211 061, Bremervörde 06.12.2018 (nm).

På opdrag af Bombardier vedligeholdes Metronoms DD-tog, der p.g.a. manglende kørestrøm Stade - Cuxhaven fremføres med BR 246, og som alt ejes af LNVG:

[image]Traxx diesel 246 004-6, Bremervörde 06.12.2018 (nm).

Den opmærksomme læser ser, at Metronoms logo er fjernet, idet driften af Niederelbebahn fra og med 09.12.2018 af LNVG er overdraget til DBs nye datterselskab "START", hvis logo skal pryde togene.

Udenfor sås ét af EVBs VT 628-tog. 4 andre er istandsat, bl.a. i nye EVB-farver for kørslen på strækningen Rotenburg – Verden; det viste har leveret reservedele:

[image]Udrangeret EVB-tog af typen BR 628, Bremervörde 06.12.2018 (nm).

Men tilbage til iLINT-toget, hvis platform er ALSTOMs LINT-54:

[image]LNVG/EVB 654 102/602 i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).

Toget - ude som inde, incl. førerrum - blev forevist:

[image]LNVG/EVB 654 102/602 interieur, 06.12.2018.

Derefter som plantog Bremervörde - Bremerhaven t/r, hvor den meste støj var overgangsbælgens blafren mellem de 2 lange motorvogne.

[image]iLINT samt LINT-41 foran EVBs nye driftcentral under opførelse, Bremervörde 07.12.2018 (nm).

EVB er i øvrigt også kendt for turisttoget "MOOR EXPRESS".

At området skulle leve op til sit navn med en nedbørsprognose på 6 mm, skræmte os ikke, og regnmængden den 07.12.2018 holdt sig da også lige under de 3 mm. Men billederne savner solskin .....

På Hamburg Hbf kunne man tørskoet afvente EC-toget til Kh og nyde julebelysningen:

[image]Hamburg Hbf, 07.12.2018 (nm).

Til de forumdeltagere, der er skuffede over mit indlæg, kan jeg anbefale at ønske sig "Hudibras" :-P i mandelgave.


M.v.h. & glædelig jul
Niels

På besøg i "Den våde Trekant" - brint i Bremervörde

af Niels Munch, 28/7 2020, 14:31 (1579 dage siden) @ Niels Munch

Railway Gazette International News 28 July 2020:

"Hydrogen train fuelling point under construction

GERMANY: A groundbreaking ceremony has formally marked the start of construction of a hydrogen train fuelling point in Bremervörde.

This will serve the fleet of 14 Alstom Coradia iLint fuel cell multiple-units which Niedersachen transport authority LNVG has ordered for use by Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser on passenger services between Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde and Buxtehude from 2022."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/hydrogen-train-fuelling-point... .


M.v.h.
Niels

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Niels Munch, 26/1 2021, 13:06 (1397 dage siden) @ Niels Munch

ALSTOM nyhedsbrev ma, jan 25, 2021 17:43 CET:

"Alstom hædres sammen med operatøren LNVG for sit banebrydende projekt ved European Railway Award 2021

Alstoms innovative brinttog Coradia iLint, bestilt af Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), er blevet hædret ved dette års European Railway Award. Carmen Schwabl, Managing Director hos LNVG, modtog prisen ved et online award show. Sammen med projektets partnere har LNVG startet et initiativ med formål at teste brint som brændstof i passagertogtrafik."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://news.cision.com/dk/alstom-sverige/r/alstom-haedres-sammen-med-operatoren-lnvg-f... .


M.v.h.
Niels

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Vestjyden, 26/1 2021, 13:53 (1397 dage siden) @ Niels Munch

Spændende læsning!
Hvordan er accelerationen for brinttog kontra batteritog egentlig?
Og hvad er der ellers er fordele og ulemper ved det ene og det andet?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Niels Munch, 26/1 2021, 14:30 (1397 dage siden) @ Vestjyden

Spændende læsning!
Hvordan er accelerationen for brinttog kontra batteritog egentlig?
Og hvad er der ellers er fordele og ulemper ved det ene og det andet?

I Danmark er der foreløbig udarbejdet denne analyse: https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2020/Documents/5368/4585907.PDF - debatteret i denne tråd.

I Tyskland, hvor der er indgået kontrakter om begge slags tog, findes formentlig mere dokumentation, du kan søge svar i. Et eksempel: https://www.vde.com/de/presse/klimaneutrale-alternativen-zu-dieseltriebzuegen .

M.v.h.
Niels

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Vestjyden, 26/1 2021, 14:38 (1397 dage siden) @ Niels Munch

Spændende læsning!
Hvordan er accelerationen for brinttog kontra batteritog egentlig?
Og hvad er der ellers er fordele og ulemper ved det ene og det andet?


I Danmark er der foreløbig udarbejdet denne analyse: https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2020/Documents/5368/4585907.PDF - debatteret i denne tråd.

I Tyskland, hvor der er indgået kontrakter om begge slags tog, findes formentlig mere dokumentation, du kan søge svar i. Et eksempel: https://www.vde.com/de/presse/klimaneutrale-alternativen-zu-dieseltriebzuegen .

M.v.h.
Niels

Tak for det :-)

Så har jeg lidt læsestof her til eftermiddag.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Poul Andersen, 26/1 2021, 19:48 (1396 dage siden) @ Vestjyden

Vildt nok at gode gamle Lint 41 accelerer lige så hurtigt eller hurtigere end de nye batteritog. Men lint 41 er jo også diesel-elektrisk og har altid haft et godt optræk. Alstom er også på vej med en batterimodel:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2020/2/alstom-signs-first-contract-battery-e...

Mvh vestjyden

Diesel mekanisk.

mvh.
Poul.

European Railway Award 2021 tildeles ALSTOM iLINT og LNVG

af Vestjyden, 26/1 2021, 20:24 (1396 dage siden) @ Poul Andersen

Vildt nok at gode gamle Lint 41 accelerer lige så hurtigt eller hurtigere end de nye batteritog. Men lint 41 er jo også diesel-elektrisk og har altid haft et godt optræk. Alstom er også på vej med en batterimodel:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2020/2/alstom-signs-first-contract-battery-e...

Mvh vestjyden


Diesel mekanisk.

mvh.
Poul.

Tak for irettesættelsen,

Mekanik/ teknik skal jeg ikke kloge mig for meget på, men hurtig i optrækket er den ihvertfaldt :-D

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak