På besøg i "Den våde Trekant" (12 fotos) (Jernbanen i dag)
I dette diskussionslystne forum synes jeg, I trænger til nogle billeder! Og nej, dette er ikke "Julekalender for voksne", men en reportage fra det, tyskerne selv kalder "Nasses Dreieck", nemlig landskabet mellem Bremen (Weser), Hamburg (Elbe) og Cuxhaven (Elbens udmunding i Nordsøen).
Her huserer bl.a. privatbanen Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), som p.t. er aktuel med 2 prototype iLINT brinttog (tidligere debatteret i dette forum), der p.t. kører i plandrift Buxtehude - Bremervörde - Bremerhaven:
LNVG/EVB iLINT 654 102/602 i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).
Man kan komme dertil fra Hamburg Hbf med S3, som på strækningen Hamburg-Neugraben - Buxtehude - Stade deler spor med RE5 Hamburg - Cuxhaven (Niederelbebahn):
S3 fra Stade mod Pinneberg i Buxtehude, forrest 474 622-8, 06.12.2018 (nm).
Et antal BR 474 har mellemvogn med pantograf og eludrustning til konvertering af 15 kV AC til de 1200 V DC, som banemotorerne normalt fodres med fra S-banens sideskinne.
Et Metronom DD-tog på RE5 fra Cuxhaven - Stade mod Hamburg i Buxtehude, 06.12.2018 (nm).
I Buxtehude skiftede vi til EVBs LINT-41 i LNVGs farver:
LNVG/EVB VT 107 i Buxtehude, 06.12.2018 (nm).
..... og ved EVBs driftscenter i Bremervörde blev vi modtaget af gode kolleger fra EVB, som viste rundt. EVB, der også driver godstrafik i området og på landsplan, overtog for nogle år siden Mittelweserbahns aktiviteter, hvorfor der stadig ses lokomotiver i MWBs farver, som disse 3-akslede MaK:
Ex MWB-lokomotiver, forrest 271 101-4, Bremervörde 06.12.2018 (nm).
I værkstedet sås bl.a. dette ex DB V100 lok i EVBs gamle farver:
EVB 211 061, Bremervörde 06.12.2018 (nm).
På opdrag af Bombardier vedligeholdes Metronoms DD-tog, der p.g.a. manglende kørestrøm Stade - Cuxhaven fremføres med BR 246, og som alt ejes af LNVG:
Traxx diesel 246 004-6, Bremervörde 06.12.2018 (nm).
Den opmærksomme læser ser, at Metronoms logo er fjernet, idet driften af Niederelbebahn fra og med 09.12.2018 af LNVG er overdraget til DBs nye datterselskab "START", hvis logo skal pryde togene.
Udenfor sås ét af EVBs VT 628-tog. 4 andre er istandsat, bl.a. i nye EVB-farver for kørslen på strækningen Rotenburg – Verden; det viste har leveret reservedele:
Udrangeret EVB-tog af typen BR 628, Bremervörde 06.12.2018 (nm).
Men tilbage til iLINT-toget, hvis platform er ALSTOMs LINT-54:
LNVG/EVB 654 102/602 i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).
Toget - ude som inde, incl. førerrum - blev forevist:
LNVG/EVB 654 102/602 interieur, 06.12.2018.
Derefter som plantog Bremervörde - Bremerhaven t/r, hvor den meste støj var overgangsbælgens blafren mellem de 2 lange motorvogne.
iLINT samt LINT-41 foran EVBs nye driftcentral under opførelse, Bremervörde 07.12.2018 (nm).
EVB er i øvrigt også kendt for turisttoget "MOOR EXPRESS".
At området skulle leve op til sit navn med en nedbørsprognose på 6 mm, skræmte os ikke, og regnmængden den 07.12.2018 holdt sig da også lige under de 3 mm. Men billederne savner solskin .....
På Hamburg Hbf kunne man tørskoet afvente EC-toget til Kh og nyde julebelysningen:
Hamburg Hbf, 07.12.2018 (nm).
Til de forumdeltagere, der er skuffede over mit indlæg, kan jeg anbefale at ønske sig "Hudibras" i mandelgave.
M.v.h. & glædelig jul
Niels